SEO – hogere wiskunde of gezond verstand?

3 februari 2005 | redactie

Search Engine Optimisation (SEO) staat voor het optimaliseren van uw website zodat deze door de zoekmachines zoals Google goed gevonden kan worden. (En dus door potentiële bezoekers van uw website.)

SEO in Nederland zouden we net zo goed Google optimisation kunnen noemen, want met een marktaandeel van 95% is Google de absolute marktleider in Nederland. Wereldwijd heeft Google een marktaandeel van 49% en spelen zoekmachines als Yahoo met 24% en MSN met 10% ook nog een rol van betekenis.

Een paar feiten:

98% van de internetgebruikers gebruikt een zoekmachine.

Google zoekt in 63.265.549.842 webpagina’s.

Het aantal internetgebruikers wordt geschat op 1.319.872.109 (20% van de wereldpopulatie). Nederland staat met een internetgebruik van ruim 73% op de vijfde plaats op de wereldranglijst (IJsland staat op nummer 1).

90% kijkt alleen naar de eerste twee pagina’s.

40% van de kliks gaat naar de eerste vermelding op pagina één; 10% naar de eerste vermelding op pagina twee.

Internetbezoekers klikken in gemiddeld 0.7 seconden een zoekresultaat aan.

30% van de internetgebruikers ervaart een toppositie van een bedrijf als een topmerk.

De nummer 1 website in de wereld met ruim 30.000 bezoekers per dag is Wikipedia.

Elke dag zijn 25% van de ingegeven zoekwoorden uniek!

Aan de hand van deze gegevens kun je stellen dat een bedrijf dat onvindbaar is op een zoekmachine, eenvoudigweg niet bestaat.

Dave Chaffey, internetgoeroe uit Engeland, maakte een overzicht van alle stappen in SEO die hij de 'SEO success map' noemt.

Search engine optimisation success map, Dave Chaffey

Als u de stappen in de succesmap volgt, dan blijkt dat zoekmachines net als mensen denken: zij vinden en indexeren webpagina’s, ze bepalen de relevantie en de autoriteit van de pagina en geven zoekresultaten weer op basis van relevantie en autoriteit.

Zoekmachines geven op twee manieren zoekresultaten weer:

Organische zoekresultaten – Resultaten die door Google weergegeven worden op relevantie ten opzichte van de zoekopdracht.

Betaalde zoekresultaten (Google adwords) – Deze staan meestal rechts op de site en soms boven de organische zoekresultaten of worden weergegeven op andere websites (inhoudsnetwerk advertenties).

Wat zijn nu bepalende factoren om met name in de organische zoekresultaten goed gevonden te worden? Stel u heeft een hotel in Lutjebroek en wilt gevonden worden wanneer Google gebruikers 'Hotel Lutjebroek' invoeren.

Gebruik de juiste keywords op uw website

Bepaal voor uw bedrijf de belangrijkste zoekwoorden op basis van uw productaanbod. (Denk hierbij niet alleen aan zoekwoorden met betrekking tot de locatie, maar ook aan product-, marktsegment- en arrangementzoekwoorden.) Vermeld deze minimaal drie tot vijf keer op uw site (dit heet keyword density). Heeft u slechts één keer het woord hotel op uw site, dan ziet een zoekmachine dit als een toevallige vermelding. (Immers de plaatselijke bakker kan u op zijn website zetten in de routebeschrijving.) Dan wordt u niet weergegeven in de organische resultaten. In bovenstaand voorbeeld dienen de woorden 'Hotel Lutjebroek' dus vaker op de website te staan, zodat het bedrijf op de zoekterm 'Hotel Lutjebroek' gevonden wordt. Kijk ook eens op www.davechaffey.com/seo-keyword-tools om inzicht te krijgen in uw doelgroep en keywords.

Gebruik relevante keywords

Google streeft er naar om de meest relevante resultaten weer te geven op een zoekterm. Zorg dus voor relevante content.

Indexeer uw pagina’s

Wanneer een zoekmachine uw pagina’s niet vindt, telt de inhoud ook niet mee voor de zoekmachines. Los dit op met een sitemap of zorg dat in de teksten voldoende links staan naar andere pagina’s. Test uw site op www.seomoz.org of al uw pagina’s zijn geïndexeerd.

Zorg voor links naar uw website

Dit heet een 'linking strategy'. Hoe meer sites naar uw website verwijzen, des te hoger u verschijnt in de zoekmachines. Hoe krijgt u links? Via startpagina’s, plaatsing van persberichten, uitwisseling van links met partners en bekenden, middels het plaatsen van reacties op blogs en forums, websitevermelding op vacaturesites en het vermelden van uw hotel op zoekertjeswebsites, zoals aanbodpagina.nl en speurders.nl.

Het gaat hierbij niet alleen om het aantal links, maar ook om de kwaliteit van de website die naar u verwijst. Voor het hotel in Lutjebroek zou een link vanaf de website van het Zuiderzee Museum een kwaliteitslink zijn. Het Zuiderzee Museum heeft een page rank van vijf, de meeste websites van individuele hotels hebben een page rank tussen de één en vier. Check uw eigen page rank op http://www.pagerankchecker.nl/. Een page rank heeft overigens niets te maken met de vindbaarheid van uw website maar geeft een verwijzing naar de autoriteit van de website.

Maak gebruik van keywords in de 'Title Tag'

De title tag is een stukje code welke geplaatst wordt in het hoofd van de website. Deze kunt u zien wanneer u een website opent boven de browserbalk. Ook zoekmachines maken vaak gebruik van de titel door deze te tonen in de zoekresultaten.

Maak een duidelijke en korte 'Meta description'

Dit is de tekst die Google weergeeft bij de zoekresultaten.

Voorbeeld:

Hotel Amsterdam / Hotel Antwerpen / Hotel Maastricht - Qbic Hotels ... 

Qbic Hotels - Low Cost Design Hotels - Met prijzen vanaf €39.00 zijn Qbic Hotel Amsterdam, Qbic Hotel Antwerpen en Qbic Hotel Maastricht goedkoop.
www.qbichotels.com/index-nl.php - 12k -

Voorbeeld van hoe het niet moet:

(In een zoekresultaat zegt een telefoonnummer niets over de website.)

Hotel des Arts - Amsterdam 

ROKIN 154 - 156, TEL : 31 20 6201558. 1012 LE AMSTERDAM, FAX : 31 20 6249995. E - MAIL : INFO@HOTELDESARTS.NL ... Hotel website created by AboutAnyHotel.com ...
www.hoteldesarts.nl/ - 3k -

Zorg dat links verwijzen naar de juiste landingpages

Stel, Hotel Lutjebroek promoot via Adwords een fietsarrangement. In de advertentie staat 'fietsarrangement Lutjebroek'; zorg er dan voor dat de internetgebruiker met één klik naar de pagina gaat met het fietsarrangement en niet naar de homepage waar hij weer verder moet zoeken (wat hij niet doet).

Zorg dat inbound links naar uw website voorzien zijn van een 'Anchor Text'

Een tekst die de link omschrijft in plaats van

Foutief voorbeeld: Hotel Lutjebroek komt met nieuw arrangement, klik hier

Juist voorbeeld: Hotel Lutjebroek komt met een nieuw fietsarrangement.

Speel niet vals! (SEO spamming)

Werk niet met linkfarms die u duizenden links beloven voor $ 25.

Wees een goede collega – bij betaalde advertenties adverteert u niet op de naam van andere hotels.

Probeer zoekmachines niet te foppen met witte tekst op een witte achtergrond, of hidden pages waarop dezelfde keywords honderden keren vermeld worden.

Steel geen inhoud van niet relevante sites t.o.v. uw website.

Gebruik geen misleidende of herhaalde woorden.

Kortom, SEO is geen hogere wiskunde. Het vergt echter wel continu uw aandacht en dus ook veel tijd, want er is geen 'quick fix' om morgen een toppositie te krijgen met uw website.

Wat kunt u doen?

Voeg regelmatig content toe en update de site regelmatig. Content levert weer nieuwe keywords op en dus een hogere vermelding.

Schrijf zelf artikelen over wat in uw omgeving te doen is en plaats dit op uw website, op blogs en op forums. U heeft een leuke fietsroute gemaakt in Lutjebroek en zet deze op: www.fiets.startpagina.nl en andere relevante blogs en sites.

Werk regelmatig aan het verhogen van het aantal 'backlinks'. Dit geeft een natuurlijk verloop in het aantal links. Zoekmachines waarderen 'natural linkbuilding'.

Wanneer u adverteert met Google adwords, bekijk dan regelmatig het aantal vertoningen en clicks op de door u geselecteerde keywords en pas de website en de advertentieteksten aan.

Check regelmatig de statistieken van uw website. Google heeft hiervoor een perfect en gratis statistiekenprogramma: http://www.google.com/analytics/nl-NL/. Analyseer u bezoekersaantallen. Waar komen ze geografisch vandaan, hoe zijn ze op uw website gekomen, hoeveel pagina’s bekijken ze? Door deze resultaten te verwerken in uw website, optimaliseert u uw website.

Waar staat de hotellerie in de wereld van SEO?

Individuele hotels doen vaak niet (genoeg) aan SEO. Op page rank scoren zij gemiddeld een drie met gemiddeld 800 inbound links. Vergelijken wij dit met een grote speler als BOOKING.com die een page rank heeft van zeven met ruim zeven miljoen inbound links dan is het niet verwonderlijk dat BOOKING.com altijd een prominente plaats inneemt in de zoekresultaten.

(Wikipedia als meest bezochte site ter wereld heeft ruim 1.000.000 backlinks en een page rank van acht)

SEO loont:

Meer websitebezoekers naar uw eigen site resulteert in meer reserveringen tegen lagere kosten via uw eigen reserveringssysteem.

Gevonden worden = omzetpotentieel. Niet gevonden worden of getoond worden op pagina acht, betekent een gemiste kans. Immers: de internetgebruiker komt niet op pagina acht.

Nichemarketing middels goede SEO kan u veel extra omzet opleveren. Het optimaliseren van links en keywords op unieke producten loont. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een wijnproeverij, een bijzonder arrangement of een unieke vergaderaanbieding.

Zelf doen of uitbesteden?

Veel bedrijven besteden SEO uit, omdat er te weinig tijd is om dit zelf te doen of de kennis ontbreekt. Gaat u echter zelf aan de slag, dan vindt u op Google genoeg informatie en tips over SEO.

HM302005

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: