Startende horecaondernemers onbekend met aftrekposten

10 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Veel startende ondernemers zijn niet op de hoogte van de aftrekposten waarvan zij gebruik kunnen maken. Zo weet 1 op de 3 startende ondernemers niet welke autokosten zij zakelijk kunnen aftrekken. Ook heeft 4 op de 10 ondernemers niet gecheckt op welke aftrekposten zij recht hebben. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Belastingdienst onder startende ondernemers die zelf hun belastingaangifte doen. 

In de campagne die de Belastingdienst voert, is er speciale aandacht voor startende ondernemers in de horeca. Via de website belastingdienst.nl/starters biedt de Belastingdienst concrete tips en hulpmiddelen voor starters, zoals de OndernemersCheck en een overzicht van autokosten die ondernemers kunnen aftrekken.

Bonnetjes zoeken

Het blijkt dat 1 op de 3 ondernemers elk kwartaal weer alle bonnetjes en facturen bij elkaar moet zoeken om hun belastingaangifte te doen. Slechts de helft gebruikt een softwareprogramma voor hun administratie. De rest houdt de inkomsten en uitgaven handmatig bij. Voor starters is de administratie bijhouden niet in alle gevallen de eerste prioriteit. Een kwart zegt het invullen van de btw-aangifte moeilijk te vinden. “Het is daarom belangrijk dat je je als starter bij je eerste aangifte goed voorbereidt,” zegt Driek Kamps, landelijk directeur MKB bij de Belastingdienst.
“Hierdoor kun je vanaf het begin af aan de juiste aftrekposten gebruiken, kom je niet voor verrassingen te staan en ben je minder tijd kwijt aan de volgende aangiftes. Door te kiezen voor online administreren kan het nog makkelijker: je kunt bijvoorbeeld je tankbonnetjes direct inscannen en je hebt je administratie – via je smartphone – altijd bij de hand.” Specifiek voor startende ondernemers in de horeca kan een goed kassasysteem al uitkomst bieden voor de administratie. De Belastingdienst moet namelijk na kunnen gaan hoe de omzet tot stand is gekomen.

Ondersteuning voor startende ondernemers

Om de btw-aangifte makkelijker te maken, biedt de Belastingdienst speciaal voor startende ondernemers een aantal gerichte hulpmiddelen en tips. Op belastingdienst.nl/starters staan onder andere de OndernemersCheck, administratie- en aangiftetips, webinars en een rekenhulp, net als informatie over ondernemersregelingen voor starters waaronder de kleineondernemersregeling.

Ook zet de Belastingdienst speciale Startersvoorlichters in die startende ondernemers informeren over belastingzaken. Dit helpt de starters hun zaken goed en tijdig te regelen. Zo houden zij meer tijd over om zich vol passie te richten op de ontwikkeling van hun bedrijf. De Startersvoorlichters zijn op 3 november live te ontmoeten op de KvK Startersdagen in Groningen, Eindhoven en Utrecht.

Vijf tips voor startende ondernemers in de horeca:

Stel je kassasysteem juist in zodat de (detail)gegevens lang genoeg bewaard blijven en niet worden overschreven. Verder hoor je de administratie minimaal 7 jaar te bewaren.

In de horeca worden verschillende soorten dranken geschonken waaronder gemixte dranken met alcohol. Hiervoor gelden verschillende btw-tarieven btw-tarieven die je apart dient bij te houden in de administratie.

Check via de OndernemersCheck of je voor de inkomstenbelasting als ondernemer wordt gezien en krijg direct inzicht in welke aftrekposten voor jou gelden.

Gebruik een boekhoudprogramma om je boekhouding, de btw-aangifte en betaling makkelijk te kunnen doen. Ondernemers kunnen zich op de site van de Belastingdienst aanmelden voor een proef met een boekhoudprogramma in samenwerking met Keurmerk Zeker OnLine.

Ga na welke autokosten je zakelijk kunt aftrekken.

Ga voor meer tips, aanvullende informatie en hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/starters

Over het onderzoek


De flitspeiling is van 19 september tot en met 1 oktober 2018 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van de Belastingdienst. Aan het onderzoek namen 1.227 ondernemers deel, van wie 322 de afgelopen drie jaar een bedrijf gestart zijn. De helft van de startende ondernemers doet zélf zijn btw-aangifte, zonder hulp van een professional

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: