Stayokay focust op online omzet

29 juni 2015 |
Stayokay focust op online omzet<

De Nederlandse hostelketen Stayokay staat bekend als een hotspot voor de jonge backpacker. Maar Stayokay is naar eigen zeggen een
uitvalsbasis voor nog veel meer reizigers. Ook families en allerlei groepen kunnen er terecht voor hun verblijf op een van de 25 locaties in Nederland. Een gevarieerd publiek dus, wat het lastig maakt om alle gasten met één website te bedienen. Toch is dit wat Stayokay beoogt, door een combinatie van beleving en gebruiksvriendelijkheid te bieden.

Foto: Een still van de website van Stayokay

E-commerce
E-commerce is voor een toerismebedrijf als Stayokay een thema dat veel aandacht krijgt. Logisch, aangezien steeds meer mensen hun tripjes online regelen. Voor de overwegend jonge doelgroep van Stayokay is dit zelfs vanzelfsprekend. Met alleen een goede site tel je eigenlijk niet meer mee, omdat je daarmee business misloopt. Stayokay werkt daarom al jaren aan het verbeteren van de online conversie. De afgelopen twee jaar is het bedrijf er extra intensief mee aan de slag gegaan door de website te vernieuwen.

Customer journey
Philip van Slooten is online specialist bij Stayokay en vertelt over wat het bedrijf met zijn website wil bereiken: "Onze website is van levensbelang. Het is een van de commerciële aders van het bedrijf en een belangrijk touchpoint in de customer journey. Een deel van de boekingen komt online binnen, en dan voornamelijk uit Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Dit aantal moet in de toekomst flink gaan stijgen. Daarom zijn we continu bezig om de site te verbeteren in aantrekkelijkheid en gebruiksvriendelijkheid." Stayokay werkt hiervoor samen met internetbureau Mangrove uit Rotterdam. En dat al zo’n acht jaar. In die tijd heeft Mangrove veel kennis opgedaan over de werking van de site, die redelijk complex is door de real-time koppeling met de boekings-engine. "Mangrove kent onze business, waardoor wij snel en prettig met ze samenwerken", aldus Van Slooten.

Directe boekingen
Online boeken is één ding, maar Stayokay wil ook graag dat mensen direct op de eigen site boeken in plaats van via tussenpersonen. Van Slooten: "We werken ook met online reisbureaus zoals Booking.com, daar ontkom je niet aan. Maar omdat wij commissie betalen voor elke reservering, hebben we liever dat reizigers direct bij ons boeken. Het doel is om 50 procent van alle online transacties te ontvangen. Dit is ambitieus. In de markt is dat percentage doorgaans 30 procent."

Website-optimalisatie
Om de ambitieuze doelstellingen te bereiken, wordt er constant gewerkt aan de optimalisatie van de website. Van Slooten: "Aan veel aanpassingen liggen cijfers ten grondslag die we met analytics binnen krijgen. Ook verzamelen we feedback van bezoekers over de gebruiksvriendelijkheid." Een belangrijke doelstelling van de website is dat de diverse doelgroepen vanaf de homepage zo snel mogelijk naar hun eigen subpagina kunnen navigeren via het hoofdmenu. Van Slooten: "Voor elk type reiziger bieden we een eigen omgeving. We hebben bijvoorbeeld een speciale familiepagina met een look and feel die hen aanspreekt. En dat werkt. De pagina wordt erg goed beoordeeld en heeft laag bounce- en uitstappercentage van respectievelijk 33,07 en 16,67 procent. Deze cijfers zijn beter dan het sitegemiddelde. Dit betekent dat deze pagina’s aantrekkelijk gevonden worden door de bezoekers, dat de informatie relevant is en aansluit bij de verwachtingen."

Grote slagen
Jennifer Woltjer is manager marketing & sales bij Stayokay en legt uit welke ontwikkeling de site heeft doorgemaakt: "Verbeteringen worden continu doorgevoerd, maar de afgelopen tijd hebben we een paar extra grote projecten gehad. Dat begint altijd met een businesscase. Als we denken dat een investering rendabel is, starten we een sprint, zoals dat in scrum-jargon heet. (Scrum is een agile ontwikkelingsmethodiek, red.) In 2014 en 2015 hebben we zo een aantal grote slagen gemaakt. Als eerste is de boekings-flow geoptimaliseerd. Dit zijn alle stappen die nodig zijn voor een bezoeker om een boeking af te ronden. Denk aan het zoeken van een kamer, het selecteren van extra’s en het invullen van persoons- en betaalgegevens. Nieuw is ook de manier waarop we producten en tarieven tonen. Bezoekers zien nu een kalender met beschikbaarheid en bijbehorende prijzen. Deze optimalisaties zijn in juli 2014 live gegaan. Door dit grotere gebruiksgemak is in de eerste vijf maanden van dit jaar de conversieratio met 12,25 procent gestegen, in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. Hier zijn we heel blij mee, want ons oorspronkelijke doel was 5 procent stijging."

Responsive website
"Het tweede grote project was het responsive maken van de site", vervolgt Van Slooten. "Dit was noodzakelijk om bij te blijven. De doelgroep vraagt erom en Google eist het tegenwoordig ook voor een hoge ranking in de zoekresultaten. Dit was voor Mangrove een technische uitdaging bij de complexe website van Stayokay. Maar de resultaten zijn spectaculair te noemen. De mobiele conversieratio is gestegen met 140 procent en de opbrengst is met 208 procent gestegen. Het aantal mobiele boekingen kent een stijging van 183 procent. Verwacht wordt dat de hoeveelheid mobiele transacties zal blijven groeien."

Sfeer en beleving
Gebruiksvriendelijkheid is meer dan alleen functionaliteit. Ook sfeer en beleving horen hierbij. Deze uitstraling krijgt de site onder meer met grote foto’s en leesbare tekst. Woltjer: "We werken altijd in het spanningsveld tussen inspireren en converteren. Naast het pure rendement dat een website oplevert, is voor ons ook het verhaal bij het merk belangrijk. Beleving komt daarom sterk naar voren in de website: Stayokay als uitvalsbasis om mooie dingen te beleven. En onze hostels bevinden zich veelal op bijzondere locaties, zoals in kastelen of in de Rotterdamse kubuswoningen. Om die sfeer te creëren, zetten we aansprekende content en visuele middelen in.”

Online omzet
In de bedrijfsstrategie ligt voor de lange termijn de focus op online boekingen. Uiteindelijk wil Stayokay het grootste deel van de omzet online behalen. Nu worden nog veel reserveringen telefonisch doorgegeven. Als het aan Stayokay ligt, gaan zowel de individuele gasten als de groepen steeds meer online reserveren. Woltjer: "Voor groepen is online boeken nu nog lastig omdat ze specifieke wensen hebben. Maar uiteindelijk willen we dit ook mogelijk maken."

Optimalisatie blijft speerpunt
Voorlopig ligt Stayokay op koers met de geoptimaliseerde website. Woltjer: "We behalen goede online resultaten en de waardering van gasten is hoog. Ze complimenteren ons ook met de site. Maar optimalisatie blijft een speerpunt. We gaan ons ons komend jaar richten op de extra’s en voordeelpakketten. Mensen kunnen bijvoorbeeld fietsen, diners en toegangskaarten voor attracties bestellen bij hun reservering. Dit willen we zichtbaarder en aantrekkelijker maken. Onze ambitie is om bij te kunnen blijven in de top qua gebruikersvriendelijkheid en e-commerce in de toeristische industrie."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam
Kimpton De Witt verbindt hotelgasten met #StayHuman project

Hoewel de wereld vandaag door technologie meer verbonden is dan ooit tevoren, kunnen we ons als individu juist onverbonden voelen tot elkaar. Kimpton gelooft dat oprechte connecties het leven van mensen verbeteren en dat er gelijkenissen tussen iedereen bestaan - ongeacht een achtergrond of levensve...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Ammonite (Amstelveen) verkocht aan investeerder

De Zwitserse investeerder Echo heeft viersterrenhotel Ammonite in Amstelveen gekocht, zo lezen we op vastgoedmarkt.nl. Het hotel omvat 227 kamers en is de vierde aankoop van het Echo Fund, dat in 2019 werd gelanceerd. Er wordt verwacht dat de overeenkomst eind dit jaar wordt getekend. Echo Partn...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

Chefs Michelin
Bas van Kranen en Alain Passard slaan handen ineen

Internationaal gerenommeerd driesterrenchef Alain Passard (Arpège Restaurant) en chef Bas van Kranen (Restaurant Bord’Eau) slaan de handen ineen voor een exclusieve gastronomische samenwerking op zaterdag 16 november in Restaurant Bord’Eau waar zij een eerbetoon brengen aan gastro...

Internationaal
a&o Hostels introduceert self check-in service

Gasten van a&o Hostels, Europa’s grootste hostelketen, kunnen vanaf nu zelf kiezen hoe ze willen inchecken: op de klassieke manier bij de receptie, online via de smartphone óf ontspannen bij de self check-in terminal in de lobby. De eerste hostels bieden nu al alle drie de opties...

Personalia
WorldHotels presenteert nieuwe CEO

WorldHotels heeft vandaag aangekondigd dat Kristin Intress is benoemd tot de nieuwe Chief Executive Officer van het bedrijf. Met onmiddellijke ingang zal Intress Geoff Andrew, die terugtreedt om andere belangen na te streven, opvolgen. Intress was eerder CEO van het bedrijf en speelde een belangrijk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: