Steeds meer hotels worden buiten het reisprogramma geboekt

26 april 2017 | Roy Spijker

Steeds meer zakenreizigers boeken hun hotel buiten het reisprogramma. Uit onderzoek van Phocuswright blijkt dat minder dan 40% hun zakenreizen regelt via de aanbevolen leveranciers van hun bedrijf. Sommige vooroordelen over boeken via voorkeurspartners of zakenreisorganisaties (TMC’s) blijven hardnekkig bestaan. Om deze trend te stoppen, heeft BCD Travel onderzoek gedaan naar de oorzaken en risico's van hotelboekingen buiten het reisprogramma en oplossingen ontwikkeld om reizigers te overtuigen zich aan het reisbeleid te houden.

Het boeken van hotels buiten het reisprogramma heeft veel risico’s voor bedrijven. Een kleiner volume hotelboekingen heeft invloed op de onderhandelingspositie met voorkeursleveranciers. Met grote gevolgen: boekingen via een zakelijke boekingstool of TMC leveren een ROI op tot wel 24%[1]. Als vlucht en hotel los van elkaar worden geboekt, is het ook moeilijker om reizigers te helpen wanneer er problemen zijn. "Bovendien verliezen bedrijven controle over de ervaring van de reiziger en missen ze de business intelligence voor algemene verbetering van het reisprogramma", zegt Chris Crowley, Senior Vice President Global Program Management & Commercial Services EMEA.

Maar zolang bedrijven niet begrijpen welke specifieke factoren zorgen voor het succes van een hotelprogramma, kunnen ze hier geen verandering in brengen. Het is belangrijk om reizigers bij het programma te betrekken. Reizigers willen een ruim aanbod van hotels en informatie waaruit ze zelf kunnen kiezen. Ongeveer 50% van alle zakenreigers boekt hun reis al via een mobiel apparaat[2]. “Meer dan de helft van de hedendaagse reizigers is met internet opgegroeid ", legt Chris Crowley uit. "Voor hen is online zijn normaal. Reizigers zoeken en boeken met tools die zij het prettigst vinden. Daar hoort de zakelijke boekingstool meestal niet bij. Daarom heeft BCD Travel TripSource Hotels ontwikkeld. Het is gebaseerd op tools die reizigers graag gebruiken en biedt informatie en boekingsmogelijkheden voor meer dan 900.000 hotels wereldwijd."

Zeven fabels
BCD Travel heeft een infographic gemaakt met zeven fabels over hotelboekingen via TMC's om de bewustwording van het probleem te verhogen. Deze infographic is niet alleen bedoeld voor travelmanagers, maar laat ook aan zakenreizigers zien wat de voordelen zijn van de samenwerking met een zakenreisorganisatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: