Vakbeurs & congres voor beslissers in de horeca

13 april 1997 | Redactie

‘Decisionmakers willen niet meer naar een beurs waar alles en iedereen samenklontert,’ aldus Robert Johnson van Falcon Exhibitions & Media in Rotterdam.  ‘Alles draait om segmentatie, om gerichte communicatie met een specifieke doelgroep.’ Johnson weet waarover hij spreekt. In de achterliggende vijfentwintig jaar heeft hij beurzen georganiseerd voor de RAI, het MECC, het Nederlands Congres Gebouw alsmede privé-beurzen voor grote ondernemingen.

 

Johnson is niet het type van ‘go with the flow’. Hij signaleert nieuwe tendensen en zet deze vervolgens om in zichtbaar resultaat. Horeca Select ‘97, een nieuwe horecabeurs voor hote­liers en restaurateurs is een goed voorbeeld van deze benadering. Het evenement vindt plaats op 13 en 14 oktober in de beurs van Berlage te Amsterdam.

Niet homogeen

Het tumult in de horecabranche over bestaande en nieuwe beurzen is volgens Johnson volko­men terecht. ‘De discussie rond landelijke of regionale horecabeurzen is eigenlijk achterhaald en niet relevant. De succesvolle HoReCa Vak ‘97 in Zwolle doet daar ook niets aan af.  Een vakbeurs als die in Zwolle geeft aan dat er ruimte is voor nieuwe initiatieven. Maar sec bekeken is de HoReCa Vak niets nieuws, maar gewoon nog een horecavakbeurs. Welke horecavakbeurs je ook in ogenschouw neemt, ze richten zich allemaal op de horeca als een homogene groep.’ En daar wringt  volgens Johnson de schoen. ‘De horeca is niet homogeen als je het vanuit het ondernemersperspectief bekijkt. Tussen de interesses maar vooral de behoeftes van bijvoorbeeld een hotelier en een café-eigenaar ligt een wereld van verschil. Verschillen die op horeca-beurzen doorgaans worden onderschat.’

Maar ook aan de aanbiederskant bestaat een behoefte om beursbezoekers in hun ‘eigen’ omgeving en in hun eigen taal aan te spreken. ‘Iedereen lijkt tegenwoordig aan ”infostress” te lijden,’ aldus Johnson. ‘Segmentatie is dus op zijn plaats. Waarom zou je je als hotelier of restaurateur van beurs naar beurs spoeden voor de laatste trends en ontwikkelingen binnen je vakgebied als alles onder een dak bijeen is?’

Identiteit

Horeca Select moet zo’n beurs worden, met als credo kwaliteit in plaats van kwantiteit. Het evenement richt zich op hoteliers en restaurateurs, omdat de interesses op het gebied van zowel food als non-food in deze sectoren dichtbij elkaar liggen in vergelijking met andere horecatakken. Uitgangspunt van Horeca Select is niet het aantal bezoekers, maar de kwaliteit ervan. Om die kwaliteit te garanderen worden alle bezoekers vooraf  geregistreerd.  Johnson: ‘Bij binnenkomst van de beurs krijgen alle bezoekers een badge waarop naam en bedrijfsnaam staan vermeld. Dit om het initiële contact tussen standhouder en bezoeker te optimaliseren. Potentiële bezoekers die niet tot de genoemde doelgroepen behoren komen er domweg niet. Ook niet de studenten van de hotelscholen. Laat je dit toe, dan verkwansel je eigenlijk de formule. De identiteit van de beurs moet van meet af aan duidelijk zijn. Er zijn al voldoende beurzen met een formule- c.q. identiteitscrisis.’

Inhoud

Johnson is zich er van bewust dat een streng toegangsbeleid kan leiden tot lagere bezoekers­aantallen. Hij schermt dan ook niet met grote aantallen en verwacht dat Horeca Select tussen de 1.500 en 2000 bezoekers zal trekken. Dit relatief kleine aantal geeft volgens Johnson ook het exclusieve karakter van de beurs aan. ‘Bij deze aantallen kunnen bezoekers en standhou­ders beter met elkaar communiceren en is er weinig afleiding. Ook standhouders zullen niet in groten getale aanwezig zijn; de beurs biedt slechts plaats aan een kleine 90 deelnemers.’

Een andere karakteristieke eigenschap van Horeca Select is de opzet van de stands. Grote en eigen stands worden in principe niet toegestaan. Iedereen zal zich moeten conformeren aan de beschikbare stands, die compleet ingericht worden verhuurd in units van 8 m2 of 9 m2. Niet bijzonder groot dus. ‘Dat klopt,’ beaamt Johnson. ‘Daar is echter een duidelijke reden voor. Op veel beurzen worden complete bedrijven neergezet. Dat willen wij hier voorkomen. De aandacht van de bezoekers moet niet uitgaan naar de grootte van een stand of andere zaken. Dat leidt alleen maar af. Het gaat tenslotte om de inhoud en het contact tussen bezoeker en standhouder.’

Aan de inrichting en de sfeer van Horeca Select ‘97 wordt evenwel veel aandacht besteed. Ook Johnson weet dat de sfeer en ambiance belangrijke pijlers zijn om tot succesvol zaken te komen. ‘De keuze van de locatie is hierbij een belangrijk element. Als je een beurs organiseert met een exclusief karakter moet de locatie daar bij aansluiten. Dat de keuze uiteindelijk viel op de Beurs van Berlage ligt dus voor de hand. En ondanks het feit dat deze unieke locatie in het hartje van Amsterdam ligt, is de bereikbaarheid geen probleem.’

Beurs & Congres

Bezoekers kunnen veel verwachten van Horeca Select ‘97. Het tweedaagse vakevenement biedt naast de beurs ook een aantal minicongressen die in de aangrenzende zalen van de Beurs van Berlage worden gehouden. Congressen, seminars en lezingen zijn beslist geen unicum tijdens beurzen. ‘Tijdens Horeca Select wordt echter inhoudelijk ingegaan op de problematiek die de restaurateur en hotelier daadwerkelijk raakt,’ stelt Johnson. ‘Denk hierbij aan onderwerpen als toerisme, marketing, financieel management en marktenden­sen. Actuele zaken die in de belangstelling staan bij hotelier en restaurateur.’

Auteur: Gerard Nijhof 

HM30JAAR HM301997

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: