“Verhoging toeristenbelasting heeft geen enorme impact op Nederland als congresbestemming”

Auteur: robin bruggeman
Mice Ondernemen 9 februari 2024
“Verhoging toeristenbelasting heeft geen enorme impact op Nederland als congresbestemming”

De congresindustrie heeft door de coronapandemie een stap terug moeten doen, maar benadert inmiddels het niveau van voor 2020. Senthil Gopinath, CEO van de International Congres and Convention Association (ICCA), verwacht dat er in de komende jaren sprake zal zijn van een flinke groei, al gaat de MICE-wereld er wel anders uitzien dan 5 of 10 jaar geleden.

“We bevinden ons nu op ongeveer 85 procent van de pre-covidmarkt. We hebben nog wel wat in te halen, maar we zien in de modellen dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden. Het aantal grote evenementen heeft plaatsgemaakt voor een enorme groei aan kleinere evenementen. Congressen die eerder tienduizenden mensen trokken, zijn nu bijvoorbeeld vervangen door vijf congressen van achtduizend bezoekers. Het volume van congressen is afgenomen, maar het totaal aantal bezoekers is gestegen”, legt Gopinath uit. Naast de grootte van congressen, merkt hij dat de manier waarop evenementen worden vormgegeven verandert: “Congressen worden steeds meer een ervaring. Het is niet meer genoeg om een standaardcongres te organiseren, maar om bezoekers door middel van ervaringsleren nieuwe, creatieve en innovatieve dingen bij te brengen.”

Dit artikel is onderdeel van de White paper MICE. Download de hele White paper hier.

“Het gaat om ervaren wat speelt in de wereld; dan hebben we het over duurzaamheid, diversiteit en economische factoren die wereldwijd invloed hebben. De rol van de macro-economie in de congreswereld wordt groter. Ik zeg vaak tegen onze leden dat wij de economische kant negeren. We denken dat dit geen invloed heeft op onze industrie, maar dat klopt niet. Wij zijn onderdeel van de puzzel en als er een bank instort in de Verenigde Staten, of er economische tegenwind is, heeft dat directe invloed op de industrie: prijzen gaan omhoog en steden worden te duur.” In Nederland heerst onder verschillende hoteliers en congresorganisatoren de vrees dat, mede door de plannen van de gemeente Amsterdam om de toeristenbelasting te verhogen, het land zichzelf in de komende jaren de markt uit zal prijzen. Gopinath verwacht echter niet dat dit het geval zal zijn: “Nederland is een groeimarkt en een leidende congresbestemming. Op het gebied van wetenschap en startups, het introduceren van nieuwe concepten en het bouwen van innovatieve hubs is het een voorloper en dit soort zaken maken hun entree in de congresbusiness.”

Verhoging toeristenbelasting

“Onze verwachting is dat Nederland in de komende 5 jaar een groei van 60-65 procent doormaakt. Dat is goed nieuws voor hoteliers en restaurateurs, omdat het hele ecosysteem hiervan meeprofiteert. Zaken als toeristenbelasting of gemeentelijke heffingen hebben hier een beperkte invloed op. Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar het Midden-Oosten, Afrika of Latijns-Amerika, worden dit soort tarieven overal ingevoerd. Elders in Europa liggen deze belastingen vaak hoger dan waar nu in Nederland over wordt gesproken. Congresorganisatoren en hun klanten beschouwen dit soort belastingen als een kleinere kostenpost dan bijvoorbeeld de stijging van vliegkosten met 30 procent, de toename van olie- en gasprijzen met 30 procent of venues die hun prijzen omhoog gooien. Ik voorzie dat het geen enorme impact zal hebben en Nederland heeft daarnaast voldoende sterke punten om dit te compenseren: door creativiteit en innovatie biedt het land voldoende waar voor het geld.”

Voor Gopinath is het wel zaak dat de hospitalitysector en de MICE-industrie voldoende blijven investeren in opleidingen en personeel de kans bieden om nieuwe vaardigheden op te doen en stappen te zetten: “Er is sprake geweest van een braindrain, waarbij we mensen zijn kwijtgeraakt. Zij zijn naar andere, innovatievere en creatievere bedrijfstakken als de financiële sector, het bankwezen en de farmaceutische industrie gegaan. Onze sector heeft nog altijd uitstekende kennis- en leiderschapsniveaus, maar we hebben te veel vertrouwd op wat we de afgelopen 20 of 30 jaar hebben gedaan. Covid heeft ons tot op zekere hoogte een les geleerd, maar er moet meer geld gestoken worden in het ontwikkelen van vaardigheden. Klanten komen hier vanuit de hele wereld naartoe en zijn op zoek naar dit soort zaken: of we het nu over restaurants, de recepties van hotels of over bijvoorbeeld de RAI hebben. Die expertise is nodig. Het niveau van dienstverlening in Europa ligt hoog, maar we moeten ervoor zorgen dat we dat niet kwijtraken. Gemeentes en regeringen moeten daar meer in investeren, zodat er op structurele basis kan worden opgeleid. Niet een workshop of seminar hier of daar, maar een constant proces. Alleen zo kunnen we studenten en jongeren naar onze industrie halen. Zij komen alleen als ze zien dat er ruimte is om te groeien, anders werken ze hier een tijdje en trekken ze verder naar andere bedrijfstakken.”

Dit artikel is onderdeel van de White paper MICE. Download de hele White paper hier.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws