Vroegboeken blijft populair door zekerheid

30 december 2019 | Thijs Jacobs

Vroegboeken is dit jaar een stuk populairder dan last minute een vakantie uitzoeken. Dat blijkt uit onderzoek van dé VakantieDiscounter. Ruim 59% van de ruim 1.000 ondervraagden geeft aan dat zij het liefst vroegboeken, tegenover 24% van die mensen die het liefst last minute boekt. 18% weet nog niet wat hij/zij gaat doen.

Opvallend feitje is dat vooral families het vroegboeken fijn vinden. Maar liefst 60% van deze groep heeft de intentie vroeg te boeken. Voor de mensen die alleen op vakantie gaan, ligt de voorkeur juist weer bij last minute boeken. Ruim 35% van de single reizigers verkiest dat boven vroegboeken.

Logische uitkomst

Dat is volgens Laura Vlaanderen van dé VakantieDiscounter logisch. “Een goede last minute aanbieding scoren is lastiger als je met meer mensen op reis gaat. Als alleengaande reiziger kun je hier prima op rekenen. Als gezin is het iets meer zoeken naar een speld in een hooiberg. Zekerheid (41%) is dan ook voor veel gezinnen de voornaamste reden om vroeg te boeken.”

Voor vakantiegangers die 'last minute boeken' aangaven tijdens de enquête, is dit niet altijd omdat ze niet vroeg willen boeken. Een groot deel (34%) weet nog niet wanneer ze op vakantie kunnen en 20% is er simpelweg nog niet uit waar ze heen willen. Grappig detail: mannen die een last minute willen boeken, wachten graag ook het EK voetbal af (3%).

Vroegboeken = zekerheid

Zekerheid is voor iedereen overigens belangrijk, niet alleen voor gezinnen. Het blijkt met 35% de voornaamste reden om vroeg te boeken, gevolgd door een ruime keuze (34%). Vroegboekkorting (29%) blijkt een kleinere rol te hebben in de keuze voor een vroegboekvakantie. In de schoolvakantie op vakantie? Dan is zekerheid nog een stapje belangrijker (41%).

Vakantiegangers die op zoek zijn naar zekerheid geven daar als belangrijkste reden voor dat ze al een specifieke accommodatie of bestemming op het oog hebben. Gebonden zijn aan een specifiek budget en/of vakantieperiode is minder van toepassing.

Zoeken we op geslacht dan gaat 32% van de vrouwen voor zekerheid, bij mannen is dit 36%. Uitgesplitst op leeftijd heeft vooral de categorie 26 tot 35 jaar behoefte aan zekerheid (42%). Bij mensen van 65 jaar en ouder speelt zekerheid een minder grote rol (27%). Zij zetten vooral in op vroegboekkorting (40%). 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: