Wijnconsumptie stabiel op 26 miljard liter

25 februari 2011 |
Wijnconsumptie stabiel op 26 miljard liter

In het jaar 2015 zal de wereldbevolking 26,1 miljard liter wijn drinken. Dat becijfert Global Industry Analysts (GIA) in de nieuwste versie van hun marktverkenning 'Wine: A Global Strategic Business Report'. Hoewel deze hoeveelheid aan de hoge kant lijkt is voorzichtigheid met de cijfers geboden. In een eerdere versie van het rapport uit 2008 schatte GIA de totale wijnconsumptie in de wereld voor het jaar 2010 op 26,2 miljard liter.

Groei (nog) niet bewezen
In plaats van te spreken over 'groei' zou 'stabilisatie' een betere conclusie zijn wanneer de beide uitgaven met elkaar worden vergeleken, hoewel de cijfers over 2010 nog niet definitief zijn. De consumptiecijfers over de jaren tussen 2005 en 2010 laten een jaarlijkse groei zien van iets meer dan 1 procent per jaar. Hoewel zeer constant, is dit percentage niet schrikbarend te noemen.

Wat gaat er gebeuren?
Uiteraard staat buiten kijf dat in opkomende economieën zoals China en India veel afzetpotentieel ligt. Het is echter nog te vroeg om te concluderen dat de wereldwijde wijnconsumptie hierdoor al een 'boost' heeft gekregen. Met een verwachte consumptie in 2015 die gelijk is aan die van 2010 mag je je afvragen wat er in de tussenliggende jaren staat te gebeuren. Absolute groei zal er niet zijn als we de cijfers van GIA mogen geloven, want de hoeveelheden liggen beide op hetzelfde niveau.

Drijvende krachten zelfde als afgelopen jaren
Het nieuwste rapport van GIA uit 2011, online te koop op verschillende websites voor tussen de 3.900 en 4.950 dollar, noemt dezelfde redenen als in de uitgave van 2008 als drijvende krachten achter het potentieel van wijn. Dit zijn; de bewezen gezondheidseffecten bij matige inname van wijn, de opkomst van nieuwe wijnlanden en de veranderende levensstijl van de middenklasse in opkomende economieën (meer geld te besteden door economische voorspoed, dus betere/luxere dranken aanschaffen).

Jonge consument wil wijn
Nieuw is dat het soort consument en diens voorkeuren in de nieuwe afzetmarkten aan het veranderen is. Waar tot voor kort in landen als China, India en Rusland de belangstelling in wijn vooral iets was voor mensen van middelbare leeftijd, is het tegenwoordig een groeiende groep jonge consumenten die duidelijk wijn liever wijn in plaats van andere alcoholische dranken.

Online wijnmarketing
Het is de categorie jonge wijnliefhebbers die zich meer en meer laat inspireren door marketingcampagnes en informatie via het internet. Hierdoor is er een sprong van het toepassen van e-commerce onder de wijnmakers waar te nemen.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: