2019 is het jaar van de zakenreiziger (en van het varken)

11 december 2018 | Thijs Jacobs

In de Chinese astrologie is 2019 het jaar van het varken: een tijd van overvloed en geluk. Volgens zakenreisorganisatie BCD Travel wordt volgend jaar ook het jaar van de zakenreiziger. Ontwikkelingen zoals hulpvaardige robots, reizen zonder cash, gepersonaliseerde ervaringen en smart cities zullen de reizigerservaring aanzienlijk verbeteren.

BCD blikt kort terug op drie belangrijke primeurs van 2018 en identificeert zes trends die zakenreizigers in de gaten moeten houden voor 2019. Een voorproefje van de ontwikkelingen die zakenreizigers volgend jaar zullen ervaren:

Interactie met robots

Artificial intelligence (AI) zie je in de reiswereld tegenwoordig overal. Van chatbots achter de websupport van luchtvaartmaatschappijen tot spraakassistenten in hotels bij wie je op elk moment van de dag een maaltijd kunt bestellen. Met steeds meer leveranciers die experimenteren met robottechnologie, is de kans groot dat zakenreizigers er in 2019 mee in aanraking komen. Denk maar aan een robot op de luchthaven die helpt met auto’s parkeren, de juiste gate vinden of een restaurant aanbeveelt. AI en Internet of Things (IoT) zullen ook een belangrijke rol spelen in de manier waarop het verkeer wordt geregeld. Denk aan verkeerslichten die zich automatisch aanpassen aan de verkeersdrukte. Het resultaat? Minder verkeersopstoppingen, minder vervuiling en minder frustratie voor zakenreizigers.

Reizen zonder cash

We veranderen steeds meer in een papier- en geldloze samenleving. Bedrijven zoals Uber zijn koplopers met een hele nieuwe manier van betalen, waarbij gebruikers geen cash of creditcard bij zich hoeven te hebben. En met steeds meer bedrijven die hetzelfde model overnemen, wordt de technologie elke dag beter. Volgens de Evening Standard wordt de helft van alle metroritjes in Londen nu al contactloos betaald. Het systeem is zo succesvol, dat steden zoals New York en Boston het voorbeeld volgen.

Gepersonaliseerde ervaringen

In 2019 zullen de voorkeuren van reizigers een veel grotere rol spelen in reizigersservice en -tevredenheid. Volgens Forrester’s Age of the Consumer-onderzoek verwacht 72% van alle consumenten dat bedrijven hun unieke verwachtingen begrijpen. Zakenreizigers verwachten dezelfde gepersonaliseerde, eenvoudige en naadloze ervaring die ze van consumentenmerken krijgen en zijn bereid om persoonlijke informatie te delen omwille van gemak en service. Leveranciers verzamelen op hun beurt steeds meer relevante data over merkvoorkeuren van reizigers, boekingsgedrag en reispatronen. Ze combineren die informatie met het zakelijke reisbeleid om uitgavebeslissingen tijdens het reizen te beïnvloeden en service te verbeteren.

Uit recent onderzoek van BCD blijkt dat zakenreizigers vinden dat hun bedrijven niet genoeg rekening houden met hun behoeften op reis. "Als zakenreizigers niet tevreden, gezond en gelukkig zijn met hun persoonlijke reiservaringen, stappen ze wellicht over naar een andere werkgever", zegt Diederik Banken, Vice President Sales EMEA bij BCD Travel. "Daarom is het belangrijk om hun “happiness quotiënt” te bepalen: wat vinden zakenreizigers belangrijk, en hoe kun je als bedrijf in die behoeften voorzien? De tevredenheid hooghouden, daar gaat het om. En dat kan soms heel simpel, bijvoorbeeld door een stoelupgrade te geven bij langeafstandsvluchten.”

Lees hier meer over de zes trends voor zakenreizigers in 2019.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: