2019 is het jaar van de zakenreiziger (en van het varken)

11 december 2018 | Thijs Jacobs

In de Chinese astrologie is 2019 het jaar van het varken: een tijd van overvloed en geluk. Volgens zakenreisorganisatie BCD Travel wordt volgend jaar ook het jaar van de zakenreiziger. Ontwikkelingen zoals hulpvaardige robots, reizen zonder cash, gepersonaliseerde ervaringen en smart cities zullen de reizigerservaring aanzienlijk verbeteren.

BCD blikt kort terug op drie belangrijke primeurs van 2018 en identificeert zes trends die zakenreizigers in de gaten moeten houden voor 2019. Een voorproefje van de ontwikkelingen die zakenreizigers volgend jaar zullen ervaren:

Interactie met robots

Artificial intelligence (AI) zie je in de reiswereld tegenwoordig overal. Van chatbots achter de websupport van luchtvaartmaatschappijen tot spraakassistenten in hotels bij wie je op elk moment van de dag een maaltijd kunt bestellen. Met steeds meer leveranciers die experimenteren met robottechnologie, is de kans groot dat zakenreizigers er in 2019 mee in aanraking komen. Denk maar aan een robot op de luchthaven die helpt met auto’s parkeren, de juiste gate vinden of een restaurant aanbeveelt. AI en Internet of Things (IoT) zullen ook een belangrijke rol spelen in de manier waarop het verkeer wordt geregeld. Denk aan verkeerslichten die zich automatisch aanpassen aan de verkeersdrukte. Het resultaat? Minder verkeersopstoppingen, minder vervuiling en minder frustratie voor zakenreizigers.

Reizen zonder cash

We veranderen steeds meer in een papier- en geldloze samenleving. Bedrijven zoals Uber zijn koplopers met een hele nieuwe manier van betalen, waarbij gebruikers geen cash of creditcard bij zich hoeven te hebben. En met steeds meer bedrijven die hetzelfde model overnemen, wordt de technologie elke dag beter. Volgens de Evening Standard wordt de helft van alle metroritjes in Londen nu al contactloos betaald. Het systeem is zo succesvol, dat steden zoals New York en Boston het voorbeeld volgen.

Gepersonaliseerde ervaringen

In 2019 zullen de voorkeuren van reizigers een veel grotere rol spelen in reizigersservice en -tevredenheid. Volgens Forrester’s Age of the Consumer-onderzoek verwacht 72% van alle consumenten dat bedrijven hun unieke verwachtingen begrijpen. Zakenreizigers verwachten dezelfde gepersonaliseerde, eenvoudige en naadloze ervaring die ze van consumentenmerken krijgen en zijn bereid om persoonlijke informatie te delen omwille van gemak en service. Leveranciers verzamelen op hun beurt steeds meer relevante data over merkvoorkeuren van reizigers, boekingsgedrag en reispatronen. Ze combineren die informatie met het zakelijke reisbeleid om uitgavebeslissingen tijdens het reizen te beïnvloeden en service te verbeteren.

Uit recent onderzoek van BCD blijkt dat zakenreizigers vinden dat hun bedrijven niet genoeg rekening houden met hun behoeften op reis. "Als zakenreizigers niet tevreden, gezond en gelukkig zijn met hun persoonlijke reiservaringen, stappen ze wellicht over naar een andere werkgever", zegt Diederik Banken, Vice President Sales EMEA bij BCD Travel. "Daarom is het belangrijk om hun “happiness quotiënt” te bepalen: wat vinden zakenreizigers belangrijk, en hoe kun je als bedrijf in die behoeften voorzien? De tevredenheid hooghouden, daar gaat het om. En dat kan soms heel simpel, bijvoorbeeld door een stoelupgrade te geven bij langeafstandsvluchten.”

Lees hier meer over de zes trends voor zakenreizigers in 2019.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Nederlands getint Rosewood Hotel opent in Japan

Rosewood Hotels & Resorts opent in 2024 een luxe hotelresort op het Mikayo eiland in Japan. Het 55-villa, ultra-luxe resort is het eerste Rosewood hotel in het land van de rijzende zon. Miyako eiland en nabijgelegen eilanden bieden kilometers zacht, wit zand met eindeloze vergezichten van tur ...

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Interview Longread
Interview: moeders en dochters in familiehotels

Familiehotels. Je zou ze bijna vergeten tussen al het geweld van de aankondigingen die de grote hotelketens doen. De ene keten introduceert een nieuw merk, terwijl een andere keten zich gaat richten op ‘long stay’ of het aanbieden van werkplekken. Tegelijkertijd zijn familiehotels de dri ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: