80% Nederlanders wil in toekomst meer schoonmaak van openbare ruimtes

10 april 2020 | redactie

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een cruciaal beroep in de coronacrisis. 91 procent van de Nederlanders deelt de mening van Rutte en noemt schoonmakers onmisbaar voor de Nederlandse samenleving. Daarbij geeft 80 procent aan dat schoonmaak in de toekomst meer aandacht moet krijgen, met oog op het tegengaan van vergelijkbare virussen. Dit blijkt uit onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect namens CSU.

Schoonmaak belangrijke kracht

Markteffect deed onderzoek naar de impact van het coronavirus op de schoonmaakbranche. Het onderzoek is uitgevoerd onder 419 Nederlanders en onder 145 zakelijke beslissers in de facilitaire branche. Niet alleen de Nederlanders vinden schoonmakers onmisbaar, ook 90 procent van de zakelijke beslissers op het gebied van facilitaire dienstverlening in hun bedrijf denkt hier zo over. Schoonmakers worden, net als agenten, brandweerlieden en de zorgmedewerkers, door 88 procent van de Nederlanders gezien als één van de krachten tijdens deze crisis.

“Deze cijfers weerspiegelen het respect en de waardering die we als samenleving voor schoonmakers hebben. Voor kwetsbare groepen waaronder cliënten en patiënten in zorginstellingen en ziekenhuizen is het letterlijk van levensbelang om niet besmet te raken met het virus. Dat vraagt in de zorg en op andere locaties om strikte hygiënemaatregelen en meer schoonmaakrondes. Dit vergt ook veel van onze 16.000 schoonmakers”, vertelt John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur CSU.

Sterk veranderende vraag schoonmaakdiensten

Een grote meerderheid van de Nederlanders (82%) ziet een rol voor schoonmaakbedrijven om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ruim één vijfde van de zakelijke beslissers geeft aan dat zij merken dat de vraag naar schoonmaakdiensten sterk is veranderd sinds de uitbraak van het coronavirus. “Wij merken deze veranderende vraag ook. In het bedrijfsleven ligt de vraag lager, omdat een deel van de panden nu momenteel leeg zijn. In de zorg is de vraag juist heel hoog, schoonmaak is daar essentieel. Wij vragen onze schoonmaakcollega’s om aan het werk te gaan in de sectoren waar het juist nu hard nodig is”, licht Van Hoof toe. De medewerkers worden daar zo goed mogelijk op voorbereid. “Medewerkers die aan de slag gaan op locaties waar positief geteste coronapatiënten verblijven, krijgen zowel praktijktraining als training via e-learning. Ook informeren wij hen dagelijks over de specifiek geldende regels voor de locatie waar zij werken”, vertelt Van Hoof.

Grotere behoefte aan schoonmaak

Er ligt momenteel een grote nadruk op hygiëne in het algemeen. 80 procent van de Nederlanders geeft aan dat er na de huidige crisis meer aandacht moet komen voor het schoonmaken van openbare plekken om verspreiding van vergelijkbare virussen te voorkomen. De bewustwording van het belang van schoonmaak zorgt voor een veranderende vraag. Bijna een kwart van de zakelijke beslissers verwacht een grotere behoefte aan schoonmaakdiensten in de nabije toekomst, zowel in de zorg als in andere sectoren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: