Accor deelt opvallend goede financiële resultaten eerste halfjaar 2019

2 augustus 2019 | Thijs Jacobs

Accor maakte zojuist de resultaten van het eerste halfjaar van 2019 bekend. De opvallendste cijfers delen we graag met je. Het meest in het oog springend zijn deze cijfers: 

Omzet stijgt met 27.8% naar €1,926 miljoen
Ebitda omhoog met 30.1% naar €375 miljoen
Recurring free cash flow van €144 miljoen
Nettowinst, group share van €141 miljoen

 

Sébastien Bazin, voorzitter en Chief Executive Officer van Accor:

"Accor rapporteerde opnieuw een nieuw semester van solide resultaten, in lijn met de doelstellingen voor de middellange termijn. De groep, die is omgevormd tot een speler op het gebied van activa, profiteert nu van zijn groeiaandrijvers - sterke complementaire merken die in de meeste van hun markten toonaangevend zijn; een duurzame ontwikkeling, leidende posities in de meest toeristische markten en een uniek ecosysteem ten behoeve van de miljoenen klanten en partner-eigenaars van de groep. De uitvoering van ons plan en ons bedrijfsmomentum blijven op schema om in 2019 opnieuw een recordjaar te bereiken."

De resultaten van de eerste helft van 2019 bevestigen de uitstekende prestaties van de groep in de uitvoering van zijn doelstellingen. Na de toevoeging van 18.589 kamers (149 hotels) op organische basis gedurende de periode, beschikte Accor per 30 juni 2019 over een portefeuille van 717.314 kamers (4.892 hotels) en een pijplijn van 202.000 kamers (1.153 hotels), waarvan 78% in de opkomende markten.

Sterke groei van de geconsolideerde omzet

De geconsolideerde omzet voor het eerste semester van 2019 bedraagt 1.926 miljoen euro, een stijging met 4,8% op vergelijkbare basis (LFL) en 27,8% in vergelijking met het eerste semester van 2018.

De gerapporteerde omzet voor de periode weerspiegelt de volgende factoren:
 
De wijzigingen in de consolidatiekring (aan- en verkopen) hadden een positief effect van 324 miljoen euro (+21,5%), vooral door de bijdragen van Mantra en Mövenpick.
 
Valuta-effecten hadden een positief effect van € 23 miljoen (+1,5%), voornamelijk met betrekking tot de US dollar (€ 30 miljoen).

Omzet hoteldiensten

HotelServices rapporteerde een omzet van 10,4 miljard euro, tegenover 8,9 miljard euro in de eerste helft van 2018, en een omzet van 1.366 miljoen euro, een stijging met 5,0% op vergelijkbare basis, als gevolg van de positieve bedrijfstrends en de uitbreiding van het hotelnetwerk.

De omzet van Management & Franchise (M&F) bedraagt 486 miljoen euro, een vergelijkbare stijging van 5,0%, wat de groei van de groep in al zijn markten weerspiegelt.

De geconsolideerde RevPAR is in het eerste halfjaar van 2019 in totaal met 2,9% gestegen.
 
In Europa is de omzet van M&F op vergelijkbare basis met 5,7% gestegen, ondersteund door een stijging van 4,4% in RevPAR, alle segmenten samen.
 
In Frankrijk is RevPAR op vergelijkbare basis met 4,7% gestegen, met solide prestaties van zowel de regio Groot-Parijs als de regionale steden (respectievelijk 5,3% en 4,2%). In juni werd de activiteit versterkt door de International Paris Airshow en het wereldkampioenschap voetbal voor vrouwen.
 
De groei van RevPAR bleef gematigd (+1,2%) in het Verenigd Koninkrijk, waarbij Londen en de regionale steden nog steeds sterk contrasterende prestaties leveren. De stijging van RevPAR in Londen (+4,3%) weerspiegelt een aanhoudend actieve binnenlandse toeristische markt, terwijl RevPAR in regionale steden (-2,1%) werd beïnvloed door onzekerheden in verband met Brexit.
 
In Duitsland steeg RevPAR met 3,9%, zoals verwacht door een gunstige beurskalender.
 
Spanje boekte een aanzienlijke stijging van 11,9% in RevPAR dankzij de sterke groei van de vraag.
 
Azië-Pacific boekte stabiele M&F-opbrengsten op een vergelijkbare basis, ondanks een lichte daling van RevPAR (-0,2%) in het eerste halfjaar. De evolutie van RevPAR is in het tweede kwartaal echter verbeterd (+0,3% in het tweede kwartaal tegenover -0,6% in het eerste kwartaal). De uitbreiding van het hotelnetwerk werd tenietgedaan door een daling van de aanmoedigingspremies, met name in verband met de renovatie van het Fairmont Singapore Hotel.

De regio Midden-Oosten en Afrika noteerde een stijging van de M&F-omzet met 4,6%, ondanks een gematigde groei in RevPAR van 1,0%. Een solide prestatie van de hotels in Makkah tijdens de Ramadan in mei zorgde voor extra aanmoedigingspremies in de periode.
 
Noord-Amerika, Centraal-Amerika en het Caraïbisch gebied rapporteerden een stijging van de M&F-omzet met 7,2%, met name dankzij de opleving van het Fairmont Austin Hotel. De RevPAR voor de regio steeg met 0,8%.
 
Tot slot heeft Zuid-Amerika opnieuw een sterke groei gerealiseerd, vooral in Brazilië, met een omzetstijging van 16,1%, na een stijging van 13,8% in RevPAR.
 
De opbrengsten uit dienstverlening aan de eigenaars, waaronder de divisie Verkoop, Marketing, Distributie en Loyalty, evenals de gedeelde diensten en de terugbetaling van de personeelskosten van het hotelpersoneel, bedragen 879 miljoen euro, tegen 773 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2018.

Hotel Activa & Overige opbrengsten

De omzet van Hotel Assets & Other bedroeg € 519 miljoen, een like-for-like stijging van 7,1%. De gerapporteerde stijging van 130,5% is met name het gevolg van de consolidatie van Mantra in juni 2018 en Mövenpick in september van datzelfde jaar. Na de herclassificatie van de vastgoedactiviteiten van Orbis als activa aangehouden voor verkoop in overeenstemming met IFRS 5, wordt dit segment voornamelijk gedreven door de regio Azië-Pacific.
 
Met uitzondering van Orbis, omvatte het hotelbestand van de divisie 173 hotels en 31.893 kamers per 30 juni 2019.


Opbrengsten uit nieuwe activiteiten

New Businesses (conciërgediensten, verhuur van luxewoningen, particuliere verkopen van luxe hotelovernachtingen en digitale diensten voor hotels) genereerden een omzet van 77 miljoen euro in de eerste helft van 2019, een stijging van 4,5% op een vergelijkbare basis. De gerapporteerde stijging met 10,3% weerspiegelt de overnames van ResDiary en Adoria in respectievelijk april en juni 2018.

Meer weten over Accor? Klik hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: