Accor opent eerste volledig digitale hotel in Noord-Europa [video]

2 april 2021 | Redactie

Accor kondigde deze week de technologische integratie aan van haar eerste volledig digitale hotel. De filosofie en ambitie van Accor is om een volledige suite van digitale technologieën aan te bieden om gasten zich welkom te laten voelen, terwijl de gast- en werknemerservaring wordt verbeterd. 

In januari 2021 interviewde Hospitality Management Erwin van der Graaf, Vice President Operations bij Accor en directeur van Accor Hotels Services Nederland. Hij deelde zijn visie op de hotellerie en kijkt met vertrouwen naar de toekomst. Lees het hele interview hier.

 
Ibis Styles London Gloucester Road is het eerste Accor-hotel in Noord-Europa dat een volledig digitale ervaring biedt met contactloze oplossingen bij elke stap van het verblijf van de gast. Het hotel zal een ervaring bieden die snel, veilig en gemakkelijk is, met contactloze oplossingen. Het digitale ecosysteem zal functies omvatten zoals online en mobiel inchecken, betaling in het hotel, de 'Accor Key' - een digitale sleuteloplossing, digitale F&B-diensten en gastenrelaties via Whatsapp gedurende het hele verblijf.

Vijfjarenplan 

De innovatieve aanpassing van de ervaring in het hotel in Londen is de eerste stap in een ambitieus uitrolplan dat in de komende vijf jaar impact zal hebben op ten minste 50% van de hotels in alle merksegmenten in de Benelux-regio.
 
"We weten dat gasten steeds meer op zoek zijn naar een contact-light reis- en hotelervaring die gemakkelijk te gebruiken is, en we willen ervoor zorgen dat ze precies dat kunnen doen", zegt Carla Milovanov, SVP Customer Technology Services, Accor. "Dit gaat niet over robots of gezichtsloze technologie, dit gaat over de slimme integratie van innovatieve, klantgerichte technologie in tempo en op schaal. Technologie maakt deel uit van ons dagelijks leven en is nu volledig onderdeel van onze hotelervaring - en met deze belangrijke stap geven we onze gasten de mogelijkheid om hun hotelverblijf aan te passen aan hun voorkeuren."
 
Het inchecken zal voor de gast gemakkelijker worden gemaakt met een volledig op maat gemaakte contactloze online incheckervaring. Elke gast, ook die met indirecte boekingen, kan ervoor kiezen om zelf in te checken vanaf hun smartphone, tablet of laptop. Accor heeft ook haar bestaande Fast Check-Out (FCO) functionaliteit uitgebreid naar alle gasten, waardoor zij via hun smartphone kunnen uitchecken en een PDF factuur naar hun e-mail wordt gestuurd.
 
Accor's eigen mobiele technologie, FOLS, stelt hotelteams in staat om gasten met gemak te begroeten, waardoor er geen incheckbalies meer nodig zijn en medewerkers direct met gasten in contact kunnen treden. De introductie van FOLS Mobile gaf de hotelteams de vrijheid om persoonlijk in contact te treden met gasten terwijl ze hun mobiele besturingssysteem gebruiken om hun dagelijkse taken te beheren. Sinds de introductie van deze technologie in 2018 is de gasttevredenheid en de betrokkenheid van de medewerkers in de hotels toegenomen.

Digitale sleutel

ibis Styles London Gloucester Road krijgt digitale sleutels waarmee gasten hun kamerdeur kunnen openen via een smartphone, waardoor de toegang snel, veilig en gemakkelijk is. Elke gast krijgt een 'Accor Key' waarmee hij toegang krijgt tot zijn kamer, de vergaderzalen en verdiepingen met liften. Het hotel heeft in het Verenigd Koninkrijk het voortouw genomen in een wereldwijd proefproject voor deze technologie. Accor heeft de wereldwijde uitrol van "Accor Key" aangekondigd en de doelstelling om 20.000 deuren uit te rusten in 2021. Deze ontwikkeling toont de ambitie van de groep om te innoveren en te investeren in hoogwaardige technologische oplossingen om haar gasten de allerbeste en meest comfortabele ervaring te bieden.
 
Hotelgasten zullen online kunnen betalen voor hun verblijf via een snelle en veilige betaalervaring van Pay By Link. Gasten hoeven zich maar één keer aan te melden en kunnen vervolgens gedurende hun hele verblijf betalen voor uitgaven. De Click Pay Collect-technologie van Accor stelt gasten ook in staat om eten en drinken te bestellen van het digitale menu van het hotel met alleen hun telefoon. Dankzij de volledige integratie met de hotelsystemen van Accor kunnen uitgaven ofwel vooraf worden betaald ofwel op de kamer worden geboekt en bij het uitchecken worden betaald.
 
Accor heeft Whatsapp met succes geïntegreerd in het klanttraject in het hotel, waardoor gasten voor en tijdens hun verblijf rechtstreeks contact kunnen opnemen met hotelteams, verzoeken kunnen indienen voor aankomst en kunnen helpen bij het vervullen van hun behoeften tijdens het verblijf.

Luc Gesvret, SVP Loyalty, Partnership & Guest Relations bij Accor Noord-Europa, voegt hieraan toe: "Technologie is een intrinsiek belangrijk onderdeel van ons bedrijf, maar alleen waar het het vermogen van hotelteams vergroot om geweldige service te verlenen en memorabele ervaringen te creëren. Ons dagelijks leven wordt verrijkt door technologie en vandaag de dag gaat dat door in onze hotels. We willen gasten in staat stellen om in onze hotels te krijgen wat ze willen, op de manier die het handigst aansluit bij hun dagelijkse gedrag. We weten dat onze gasten in deze veranderende wereld meer veiligheid willen en de mogelijkheid willen hebben om sociale afstand te bewaren, dus het hebben van technologie binnen handbereik die ze zelf kunnen bezitten en beheren, komt op een perfect moment. Het is een technologie waarbij onze gasten centraal staan."
 
Cristina Cavaco, General Manager bij ibis Styles London Gloucester Rd, zegt: "Het is fantastisch om het eerste hotel in Noord-Europa te zijn dat een echt digitaal hotel wordt. Tegenwoordig is technologie meer dan ooit een geruststelling voor gasten en hotelteams, omdat het een veilige interactie en transactie en een betere algehele gastervaring mogelijk maakt. Wanneer we na de lockdown in het Verenigd Koninkrijk weer opengaan, kunnen onze gasten al op afstand inchecken voordat ze in het hotel aankomen, toegang krijgen tot de lift en hun kamer met Accor Key op hun mobiele telefoon, op afstand vanuit hun kamer een maaltijd bestellen en via WhatsApp met mijn team chatten om eventuele speciale verzoeken te doen."
 
Ze voegde eraan toe: "Accor Key is intuïtief voor onze gasten. Het is gemakkelijk, snel en veilig te gebruiken. Vanuit een operationeel perspectief is de overgang en installatie van de technologie eenvoudig geweest. De impact van de nieuwe technologie is nu al voelbaar voor het team, dat enthousiast is dat het nu meer ruimte heeft om een meer persoonlijke en interactieve service aan onze gasten te bieden."

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: