Amsterdam groeit als topbestemming: 4 procent meer toerisme en zakenreizen

4 september 2019 | Thijs Jacobs

Amsterdam groeit als belangrijke trekpleister voor toerisme en zakelijke reizen. In totaal bezochten ongeveer 7,5 miljoen mensen de stad in het afgelopen jaar, een stijging van 3,9 procent ten opzichte van een jaar ervoor. Dit blijkt uit de Global Destination Cities Index van Mastercard, een onderzoek naar overnachtingen en uitgaven van reizigers. Hierin komt de hoofdstad als bezoekersstad op plaats 9 in de top 10 van Europese steden, vlak na Rome en nog voor Venetië.

Meer business, kortere trips

Vergeleken met andere Europese steden in de Europese top 10 kenmerkt Amsterdam zich vooral door veel zakelijke reizen en kortere trips. Driekwart van de reizigers naar Amsterdam bezocht de stad als toerist, terwijl de overige 24 procent zakelijke verplichtingen had. Het percentage zakenreizen is daarmee groter dan in vergelijkbare steden als Milaan (23 procent), Parijs (22 procent), Londen (18 procent) en Rome (11 procent).

De gemiddelde bezoeker bleef 2,2 nachten. Daarmee scoort Amsterdam lager ten opzichte van alle grote Europese trekpleisters. Naar verhouding wordt Amsterdam dus vooral gezien als ideale stad voor een korte weekendtrip of een kort zakelijk bezoek. Ook een verblijf in Parijs en Milaan blijft vaak beperkt tot enkele nachten (gemiddeld 2,5), terwijl mensen in Antalya (14 nachten) en Palma de Mallorca (6,1 nachten) vaak neerstrijken voor een langere periode.  

10 procent meer uitgegeven in Amsterdam

In totaal werd er omgerekend ongeveer €3,8 miljard gespendeerd, een stijging van zo’n 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor (€3,45 miljard) en meer dan 50 procent dan tien jaar geleden (€2,52 miljard). Bezoekers besteedden een kwart van hun uitgaven aan een accommodatie, terwijl er 11,9 procent aan eten en drinken werd uitgegeven. 8,3 procent van de uitgaven stond in het teken van winkelen en zo’n 5 procent van het budget werd betaald aan transport.

Meeste bezoekers komen uit Verenigd Koninkrijk

Bezoekers kwamen vooral uit het Verenigd Koninkrijk (17,9 procent), de Verenigde Staten (14,4 procent) en Duitsland (12,6 procent). De groei in bezoekersaantallen betekent niet direct dat alle toeristische en zakelijke reizen zich in Amsterdam concentreren. Circa 40 procent van de buitenlandse gasten heeft Amsterdam als bestemming, ongeveer evenveel als tien jaar geleden, wat betekent dat ook de rest van Nederland niet achterblijft in populariteit.

Meeste reizen gaan naar Bangkok

Ook in wereldwijd perspectief groeit het aantal buitenlandse reizen. Sinds 2009 is het aantal bezoekers met een overnachting in het buitenland met liefst 76 procent gestegen. Met meer dan 22 miljoen jaarlijkse bezoekers is Bangkok (Thailand) de grootste trekpleister voor toerisme of zakenreizen, gevolgd door Parijs en London (beide rond de 19 miljoen).

“Reizen wordt een steeds belangrijker onderdeel in ons leven, of het nu voor werk is of voor vakantie”, aldus Carlos Menendez, president, Enterprise Partnerships. “Voor ons is het belangrijk om te begrijpen hoe deze reizen in positieve zin impact hebben op de bestemmingen, maar ook welke uitdagingen daarbij komen kijken. Steden moeten voorzien worden van de juiste informatie en slimme betaaloplossingen om de toerisme-industrie goed te kunnen bedienen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van HotelTech 2019...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: