Amsterdam groeit als topbestemming: 4 procent meer toerisme en zakenreizen

4 september 2019 | Thijs Jacobs

Amsterdam groeit als belangrijke trekpleister voor toerisme en zakelijke reizen. In totaal bezochten ongeveer 7,5 miljoen mensen de stad in het afgelopen jaar, een stijging van 3,9 procent ten opzichte van een jaar ervoor. Dit blijkt uit de Global Destination Cities Index van Mastercard, een onderzoek naar overnachtingen en uitgaven van reizigers. Hierin komt de hoofdstad als bezoekersstad op plaats 9 in de top 10 van Europese steden, vlak na Rome en nog voor Venetië.

Meer business, kortere trips

Vergeleken met andere Europese steden in de Europese top 10 kenmerkt Amsterdam zich vooral door veel zakelijke reizen en kortere trips. Driekwart van de reizigers naar Amsterdam bezocht de stad als toerist, terwijl de overige 24 procent zakelijke verplichtingen had. Het percentage zakenreizen is daarmee groter dan in vergelijkbare steden als Milaan (23 procent), Parijs (22 procent), Londen (18 procent) en Rome (11 procent).

De gemiddelde bezoeker bleef 2,2 nachten. Daarmee scoort Amsterdam lager ten opzichte van alle grote Europese trekpleisters. Naar verhouding wordt Amsterdam dus vooral gezien als ideale stad voor een korte weekendtrip of een kort zakelijk bezoek. Ook een verblijf in Parijs en Milaan blijft vaak beperkt tot enkele nachten (gemiddeld 2,5), terwijl mensen in Antalya (14 nachten) en Palma de Mallorca (6,1 nachten) vaak neerstrijken voor een langere periode.  

10 procent meer uitgegeven in Amsterdam

In totaal werd er omgerekend ongeveer €3,8 miljard gespendeerd, een stijging van zo’n 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor (€3,45 miljard) en meer dan 50 procent dan tien jaar geleden (€2,52 miljard). Bezoekers besteedden een kwart van hun uitgaven aan een accommodatie, terwijl er 11,9 procent aan eten en drinken werd uitgegeven. 8,3 procent van de uitgaven stond in het teken van winkelen en zo’n 5 procent van het budget werd betaald aan transport.

Meeste bezoekers komen uit Verenigd Koninkrijk

Bezoekers kwamen vooral uit het Verenigd Koninkrijk (17,9 procent), de Verenigde Staten (14,4 procent) en Duitsland (12,6 procent). De groei in bezoekersaantallen betekent niet direct dat alle toeristische en zakelijke reizen zich in Amsterdam concentreren. Circa 40 procent van de buitenlandse gasten heeft Amsterdam als bestemming, ongeveer evenveel als tien jaar geleden, wat betekent dat ook de rest van Nederland niet achterblijft in populariteit.

Meeste reizen gaan naar Bangkok

Ook in wereldwijd perspectief groeit het aantal buitenlandse reizen. Sinds 2009 is het aantal bezoekers met een overnachting in het buitenland met liefst 76 procent gestegen. Met meer dan 22 miljoen jaarlijkse bezoekers is Bangkok (Thailand) de grootste trekpleister voor toerisme of zakenreizen, gevolgd door Parijs en London (beide rond de 19 miljoen).

“Reizen wordt een steeds belangrijker onderdeel in ons leven, of het nu voor werk is of voor vakantie”, aldus Carlos Menendez, president, Enterprise Partnerships. “Voor ons is het belangrijk om te begrijpen hoe deze reizen in positieve zin impact hebben op de bestemmingen, maar ook welke uitdagingen daarbij komen kijken. Steden moeten voorzien worden van de juiste informatie en slimme betaaloplossingen om de toerisme-industrie goed te kunnen bedienen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Camille Oostwegel senior neemt afscheid

In 2020 gaat de Oostwegel Collection een nieuwe fase in, zo laat het Limburgse hotelbedrijf weten. Camille sr. neemt op zijn zeventigste verjaardag afscheid als eigenaar en algemeen directeur en draagt het stukje over aan zijn zoon, Camille jr. In het nieuwe jaar gaat de Oostwegel Collection vers...

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Achtergronden Culinair
Ruim 1 op de 10 Nederlanders gaat met Kerst uit eten

Ruim een op de tien (12 procent) Nederlanders grijpt Kerst aan om uit eten te gaan. Dit blijkt uit een analyse van Taxi2Airport, dat - in aanloop naar de kerstdagen - in kaart bracht op welke manier Nederlanders Kerst vieren. Eten belangrijk tijdens Kerst Kerst is erg populair in Nederland. L...

Hotelbouwplannen
Vernieuwd meeting center in Nijmegen; ruimtelijk en stijlvol vergaderen in Sanadome

Nijmegen is een kwalitatief hoogstaand meeting center rijker. Het 4-sterren Superior hotel Sanadome Hotel & Spa Nijmegen heeft flink geïnvesteerd in haar vergaderfaciliteiten. Voorheen bevonden zich in de linker hotelvleugel van Sanadome diverse afdelingen van het Canisius Wilhelmina Zieken...

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: