Amsterdammer fel gekant tegen hotelkamers in brugwachtershuisjes

2 november 2016 | Thijs Jacobs

Brugwachtershuisjes ombouwen tot hotelkamers. In principe klinkt dat alleraardigst, maar in Amsterdam zijn er veel tegenstanders. Wat is het geval? 28 brugwachtershuisjes worden niet langer gebruikt en in 2009 zou er door de gemeente een prijsvraag uitgezet worden om de invulling gestalte te geven. De prijsvraag is er nooit gekomen en de gemeente Amsterdam ging op zoek naar de hoogste bieder, en dat terwijl de lokale bevolking liever andere invullingen, zoals kunstateliers of buurtcentra, had gezien voor de huisjes. 

Besluit al genomen

De gemeente koos dus voor de hoogste bieder. In dit geval bleek het idee om het Lloyd Hotel de hotelkamers te laten exploiteren het meest lucratief. Volgens de woordvoerder van wethouder Pieter Litjens is 'het besluit in principe al genomen', zo lazen wij in het Parool. Eerlijk is eerlijk: de plannen stammen nog van voor de hotelstop, maar dat maakt de aversie tegen het plan van de lokale bevolking niet minder. Vooral omdat de handtekeningen die werden verzameld om het de gemeente van inzicht te doen veranderen (er werden 2800 handtekeningen opgehaald) in een grote bureaucratische la verdwenen.

Toerisme boven woongenot

De Amsterdammer moet zich al langs toeristen wurmen om op plaats van bestemming te komen en ziet winkels met kwaliteitsproducten verdwijnen ten faveure van toeristenwinkeltjes gevuld met goedkope prullaria. Voor het Lloyd Hotel en de gemeente is deze invulling winstgevend, maar voor de local is het het zoveelste teken dat de stad toerisme verkiest boven woongenot. De hotellerie kampt met een imagoprobleem in onze hoofdstad en zal hard moeten werken om de goodwill van de lokale terug te krijgen. Dat zal niet lukken wanneer steeds meer monumentale panden door vastgoedinvesteerders worden onttrokken aan Amsterdam en de Amsterdammer om er vervolgens hotels van te maken...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan het definitieve programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik. De eerste namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en aut...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

Duurzaamheid
Nog een paar dagen de tijd: meld je aan voor de Food Waste Challenge

Wist je dat 14% van alle voedselverspilling plaatsvindt in de horeca? Dat is voor de Nederlandse horeca maar liefst ruim 51 miljoen kilo voedsel. Voedsel dat de wereld hard nodig heeft en wat een verliespost is voor de horeca. De Rabobank biedt nu samen met de coalitie Samen tegen Voedselverspilling...

Opening Internationaal
Nieuw JA Lake View Hotel Opent in het grootste experience resort van Dubai

Het JA Lake View Hotel, dat op 22 september opent, is het derde unieke pand in het 1 miljoen vierkante meter grote JA The Resort in Jebel Ali, Dubai. Het JA Lake View Hotel is een uniek gebouw met panoramisch uitzicht over de golfbaan en de Arabische zee en wordt omschreven als een 'design-gedre...

Advertorial
Revenue Management: onmisbare expertise voor een optimale bedrijfsvoering

Hotels richten zich in hun dagelijkse werkzaamheden vooral op service en beleving, maar missen budget en expertise om hun hotelkamers structureel bezet en strategisch geprijsd te krijgen. Dat kan een optimale omzet in de weg staan. IFHG, de Hospitality Expert met jarenlange ervaring in de dynamische...

Achtergronden
Zo til je je revenue management skills naar een hoger niveau

De essentie van revenue management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat lijkt makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi de tweedaagse masterclass revenue management ontwikkeld. Wegens de grote belangstelling zijn er e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: