Bart Reints Bok: dagboek van een hotelier in tijden van crisis, deel 2

19 maart 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij zal de Nederlandse hotellerie op de hoogte houden van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tweede hoofdstuk bespreken we wat er sinds gisteren allemaal is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

“Ook gisteren was het logischerwijs weer druk”, vertelt Bart. “We zijn druk geweest met de nieuwe regeling, waarbij de de werktijdverkorting omzetten naar de NOW regeling (Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid, red.). Wat houdt dat in, wat zijn de verschillen… Het grote verschil met de regeling werktijdverkorting is die op het vlak van personeel: bij de NOW regeling kan je personeel gewoon aan het werk blijven, dus kun je bijvoorbeeld klussen doen die normaalgesproken blijven liggen. De technische dienst kan bijvoorbeeld de kamers gaan schilderen; een hotel is doorgaans ruim, dus je kunt dat betrekkelijk risicoloos doen, je zit niet op elkaars lip. Om in aanmerking te komen voor de nieuwe regeling, moet je meer dan twintig procent omzetdaling hebben. In de praktijk betekent dit dat alle hotels in Nederland gebruik zullen gaan maken van de regeling.”

Nieuwe regeling is positief

Reints Bok is positief over de nieuwe regeling: “Zoals ik zojuist al vertelde: je personeel kan gewoon door blijven werken. Natuurlijk moet je ziekmeldingen serieus nemen nu, we hebben binnen ons bedrijf ook mensen thuis in quarantaine zitten. Zij zijn niet getest, dus het kan ook ‘gewoon’ de griep zijn, maar werken is even niet aan de orde. Het mooie van de nieuwe regeling is, dat ook mensen met een flexibel contract hierin worden meegenomen. Zeker voor hotels, en de horeca in zijn algemeen, is dat meer dan prettig, want zij staan financieel niet zo sterk. Bij de vorige regeling werd 75 procent uitgekeerd aan de werknemer en mocht de werkgever dit aanvullen, maar dat was niet verplicht. De meeste werknemers binnen onze sector komen echt in de problemen als ze maar 75 procent van hun salaris uitgekeerd krijgen, dus de nieuwe regeling is niet alleen voor werkgevers, maar ook voor werknemers beter.”

Omzet in de boeken: heel belangrijk

“Op dit moment zijn we dus drukdoende met het uitpluizen van de nieuwe regeling en onze hoteliers daarover informeren. Daarnaast zijn we bezig met het behouden en genereren van omzet. Wat De Nederlanden heeft gedaan, het aanbieden van kant-en-klaar culinaire maaltijden is geweldig creatief. Echt een heel mooi voorbeeld van ondernemerschap; leuk ook dat het door NU.nl werd opgepikt, ik zou het filmpje zeker eens bekijken. Gisteren hebben we ook de mailing verstuurd voor de zomer en het najaar, zodat we nu alvast omzet in de boeken kunnen schrijven. Daarop kregen we wel reacties: ‘Het zijn geen aanbiedingen’, merkten sommige lezers op. Ja, dat lijkt me logisch; dat kan na zo’n moeilijke periode helemaal niet, maar het is wel heel mooi om de hotels te steunen in deze moeilijke tijd. We hebben ook gasten gebeld die een reservering hadden staan die logischerwijs niet door kan gaan. We vragen ze of ze die naar een later moment willen doorschuiven en veel gasten laten de reservering dan ook staan, waardoor ook de aanbetaling blijft staan. Het in de boeken hebben van toekomstige omzet is belangrijk, want niemand weet hoe de economie er na deze coronacrisis uitziet.”

Noodverordeningen

Het dagboek van gisteren werd goed gelezen, mede omdat bleek dat hotelrestaurants in verschillende veiligheidsregio’s daadwerkelijk hun deuren geopend mogen houden volgens de noodverordeningen. “Ik werd zelf ook gebeld daarover en mijn LinkedIn-profiel werd heel vaak bekeken”, lacht Bart. “Een hotelier uit Amsterdam, een oud-studiegenoot, belde me ook. Hij vroeg me om de noodverordening uit zijn regio eens te mailen, want hij wilde dolgraag beneden ontbijt serveren, want dat scheelt uiteraard een hoop, zowel op financieel als op praktisch vlak. Natuurlijk zet hij de tafels dan wel op een gepaste afstand van elkaar, om zo het risico op verspreiding van het coronavirus te beperken. Tja, we blijven met zijn allen wel ondernemers en moeten het personeel en de huur gewoon door blijven betalen… Het is wel opvallend dat de noodverordeningen online slecht te vinden zijn en dat zelfs medewerkers van gemeenten de inhoud ervan soms niet kennen, waardoor ze hoteliers niet juist kunnen informeren.”

Tips van Bart:

“Duik eens goed in de nieuwe NOW regeling, alhoewel je hem nog niet kan aanvragen, maar dat zal niet lang meer duren.”
“Pak klusjes op binnen je hotel die normaalgesproken blijven liggen.”
“Vraag uitstel aan voor loonbelasting. Dat moet dan met deskundigenoordeel, dus neem contact op met je accountant om dat te regelen. Accountants hebben gezonde bedrijven nodig om een boterham te kunnen blijven verdienen na de crisis, dus ze zullen vast coulant zijn en hopelijk geen rekening sturen voor deze actie.”

 

Bart wijst ons ook op de website van de Rijksoverheid, waar dit rekenvoorbeeld staat:

De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet, maximaal 90% van de loonsom. Hieronder enkele voorbeelden van hoe de relatie tussen omzetdaling en hoogte van de tegemoetkoming uitwerkt:

·       als 100% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 90% van de loonsom van een werkgever;
·       als 50% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 45% van de loonsom van een werkgever;
·       als 25% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 22,5% van de loonsom van de werkgever.
Op basis van uw aanvraag zal UWV een voorschot verstrekken ter hoogte van 80% van de verwachte tegemoetkoming.

Hiermee eindigt deel 2 van het dagboek van Bart Reints Bok, morgen een derde deel. 
LinkedIN: Bart Reints Bok

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Interview Longread
Interview: moeders en dochters in familiehotels

Familiehotels. Je zou ze bijna vergeten tussen al het geweld van de aankondigingen die de grote hotelketens doen. De ene keten introduceert een nieuw merk, terwijl een andere keten zich gaat richten op ‘long stay’ of het aanbieden van werkplekken. Tegelijkertijd zijn familiehotels de dri ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Columns
Leiderschap in onmogelijke tijden

Het is 05.30 uur. Ik zit te werken in een stil huis. Ik kan niet slapen, in mijn brein borrelt iets en dat moet eruit. Buiten is het nog donker, al zie ik de dag wel al voorzichtig duwen. Het zwart van de nacht wordt langzaam maar zeker donkerblauw en dat blauw wordt steeds lichter. Een merel fluit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: