Bart Reints Bok: dagboek van een hotelier in tijden van crisis, deel 2

19 maart 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij zal de Nederlandse hotellerie op de hoogte houden van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tweede hoofdstuk bespreken we wat er sinds gisteren allemaal is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

“Ook gisteren was het logischerwijs weer druk”, vertelt Bart. “We zijn druk geweest met de nieuwe regeling, waarbij de de werktijdverkorting omzetten naar de NOW regeling (Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid, red.). Wat houdt dat in, wat zijn de verschillen… Het grote verschil met de regeling werktijdverkorting is die op het vlak van personeel: bij de NOW regeling kan je personeel gewoon aan het werk blijven, dus kun je bijvoorbeeld klussen doen die normaalgesproken blijven liggen. De technische dienst kan bijvoorbeeld de kamers gaan schilderen; een hotel is doorgaans ruim, dus je kunt dat betrekkelijk risicoloos doen, je zit niet op elkaars lip. Om in aanmerking te komen voor de nieuwe regeling, moet je meer dan twintig procent omzetdaling hebben. In de praktijk betekent dit dat alle hotels in Nederland gebruik zullen gaan maken van de regeling.”

Nieuwe regeling is positief

Reints Bok is positief over de nieuwe regeling: “Zoals ik zojuist al vertelde: je personeel kan gewoon door blijven werken. Natuurlijk moet je ziekmeldingen serieus nemen nu, we hebben binnen ons bedrijf ook mensen thuis in quarantaine zitten. Zij zijn niet getest, dus het kan ook ‘gewoon’ de griep zijn, maar werken is even niet aan de orde. Het mooie van de nieuwe regeling is, dat ook mensen met een flexibel contract hierin worden meegenomen. Zeker voor hotels, en de horeca in zijn algemeen, is dat meer dan prettig, want zij staan financieel niet zo sterk. Bij de vorige regeling werd 75 procent uitgekeerd aan de werknemer en mocht de werkgever dit aanvullen, maar dat was niet verplicht. De meeste werknemers binnen onze sector komen echt in de problemen als ze maar 75 procent van hun salaris uitgekeerd krijgen, dus de nieuwe regeling is niet alleen voor werkgevers, maar ook voor werknemers beter.”

Omzet in de boeken: heel belangrijk

“Op dit moment zijn we dus drukdoende met het uitpluizen van de nieuwe regeling en onze hoteliers daarover informeren. Daarnaast zijn we bezig met het behouden en genereren van omzet. Wat De Nederlanden heeft gedaan, het aanbieden van kant-en-klaar culinaire maaltijden is geweldig creatief. Echt een heel mooi voorbeeld van ondernemerschap; leuk ook dat het door NU.nl werd opgepikt, ik zou het filmpje zeker eens bekijken. Gisteren hebben we ook de mailing verstuurd voor de zomer en het najaar, zodat we nu alvast omzet in de boeken kunnen schrijven. Daarop kregen we wel reacties: ‘Het zijn geen aanbiedingen’, merkten sommige lezers op. Ja, dat lijkt me logisch; dat kan na zo’n moeilijke periode helemaal niet, maar het is wel heel mooi om de hotels te steunen in deze moeilijke tijd. We hebben ook gasten gebeld die een reservering hadden staan die logischerwijs niet door kan gaan. We vragen ze of ze die naar een later moment willen doorschuiven en veel gasten laten de reservering dan ook staan, waardoor ook de aanbetaling blijft staan. Het in de boeken hebben van toekomstige omzet is belangrijk, want niemand weet hoe de economie er na deze coronacrisis uitziet.”

Noodverordeningen

Het dagboek van gisteren werd goed gelezen, mede omdat bleek dat hotelrestaurants in verschillende veiligheidsregio’s daadwerkelijk hun deuren geopend mogen houden volgens de noodverordeningen. “Ik werd zelf ook gebeld daarover en mijn LinkedIn-profiel werd heel vaak bekeken”, lacht Bart. “Een hotelier uit Amsterdam, een oud-studiegenoot, belde me ook. Hij vroeg me om de noodverordening uit zijn regio eens te mailen, want hij wilde dolgraag beneden ontbijt serveren, want dat scheelt uiteraard een hoop, zowel op financieel als op praktisch vlak. Natuurlijk zet hij de tafels dan wel op een gepaste afstand van elkaar, om zo het risico op verspreiding van het coronavirus te beperken. Tja, we blijven met zijn allen wel ondernemers en moeten het personeel en de huur gewoon door blijven betalen… Het is wel opvallend dat de noodverordeningen online slecht te vinden zijn en dat zelfs medewerkers van gemeenten de inhoud ervan soms niet kennen, waardoor ze hoteliers niet juist kunnen informeren.”

Tips van Bart:

“Duik eens goed in de nieuwe NOW regeling, alhoewel je hem nog niet kan aanvragen, maar dat zal niet lang meer duren.”
“Pak klusjes op binnen je hotel die normaalgesproken blijven liggen.”
“Vraag uitstel aan voor loonbelasting. Dat moet dan met deskundigenoordeel, dus neem contact op met je accountant om dat te regelen. Accountants hebben gezonde bedrijven nodig om een boterham te kunnen blijven verdienen na de crisis, dus ze zullen vast coulant zijn en hopelijk geen rekening sturen voor deze actie.”

 

Bart wijst ons ook op de website van de Rijksoverheid, waar dit rekenvoorbeeld staat:

De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet, maximaal 90% van de loonsom. Hieronder enkele voorbeelden van hoe de relatie tussen omzetdaling en hoogte van de tegemoetkoming uitwerkt:

·       als 100% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 90% van de loonsom van een werkgever;
·       als 50% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 45% van de loonsom van een werkgever;
·       als 25% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 22,5% van de loonsom van de werkgever.
Op basis van uw aanvraag zal UWV een voorschot verstrekken ter hoogte van 80% van de verwachte tegemoetkoming.

Hiermee eindigt deel 2 van het dagboek van Bart Reints Bok, morgen een derde deel. 
LinkedIN: Bart Reints Bok

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: