Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

10 juli 2020 | redactie

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt van de één op de andere dag. Onaangekondigd!

We hadden, tot de verplichte sluiting, veel bereikt met ons team. Nieuwe initiatieven, geweldige ervaringen en intensieve optimalisaties van onze parel aan de Markt in Venlo volgden elkaar in rap tempo op en we waren content. Zéér content over wat we samen hadden bewerkstelligd en vooral over onze toekomstplannen. Ons team had gemeenschappelijke dromen en niets is mooier om daar samen voor te vechten.

Maar dan…..stilstand! En dikke, natte tranen bij veel collega’s in onze mooie branche.

We zullen en mogen de impact van corona niet onderschatten. Toch wil ik daar in mijn 19e blog niet direct de nadruk op leggen, maar het coronavirus heeft zeker veel aangericht. Het heeft er overigens wél voor gezorgd dat de leden van mijn team nog sterker, rijper en wijzer zijn geworden. De hotelgasten ontbraken weliswaar, maar de spirit, die is gebleven. Ik durf te beweren dat de corona-ellende ons nóg dichter bij elkaar heeft gebracht. Ik heb echter geen zin om een overdreven stukje positivisme en optimisme hier te beschrijven in de trant van 'kijk eens hoe goed wij ons er doorheen geslagen hebben', maar ik ben oprecht als ik zeg dat de nieuwe mindset binnen alle geledingen van ons bedrijf heeft gezorgd voor nieuwe energie, nieuwe wind en zelf nieuwe elan. Het heeft zo moeten zijn en het heeft ons, wellicht naast de nodige ellende, ook veel goeds gebracht. Nieuwe levenslessen die zorgen voor een uitstekend evenwicht en originele, uitdagende inzichten.

Nu de lockdown hopelijk voorgoed voorbij is, pikken we de draad niet zomaar op waar we hem in maart uit onze handen hebben moeten laten vallen. Zo gemakkelijk gaat dat niet. Ons team is wel écht anders gaan kijken naar zaken en ook naar elkaar. We hebben ons kwetsbaar naar elkaar opgesteld en ons gemeenschappelijk DNA nog meer verfijnd. We hebben simpelweg geïnvesteerd in onze onderlinge relaties en dat zal zich dubbel en dwars uitbetalen. We hebben nog meer vertrouwen in elkaar én in onze partners die in hetzelfde zeilbootje hebben gevaren… Zonder wind. We hebben onze dromen scherper gesteld en elkaar verteld wat nóg beter of anders kan door elkaar te voorzien van enkel en alleen positieve feedback. Dat heeft ertoe geleid dat de draad nog steviger is geworden en dat we deze niet meer snel zullen loslaten. En nu weer met de wind in de rug!

Veel kosten zijn doorgelopen, maar we hebben het doorstaan. Samen! Het heeft echt serieus veel geld gekost, maar op de een of andere manier heeft het mij en mijn team ook rijker gemaakt. De nieuwe mindset waarin het tonen van kwetsbaarheid en persoonlijke ruimte om te groeien wezenlijke bestanddelen zijn, zal leidend zijn voor de toekomst. Verbreding en verdieping leidt tot verrijking en daar hebben we de afgelopen maanden tijd voor gekregen. Dat zal positieve consequenties hebben voor ons nieuwe hotel Mr. Jigs dat 1 augustus zijn deuren gaat openen aan de Keulsepoort in Venlo. Mooi gelegen aan de rand van de Venlose binnenstad, op steenworpafstand van het centraal station en tegenover de twee musea van het Museumkwartier. En ook de plannen voor een nieuw te bouwen viersterrenhotel in Sevenum, ten westen van Venlo, zal voortvarend de wind in de zeilen krijgen. Een frisse wind, die ondanks de tranen die corona heeft veroorzaakt, ook zal zorgen voor een nieuwe toekomst van mijn horecadromen. Nou, niet alleen mijn dromen, maar die van mijn gehele team. Onmisbaar! En met zo’n teamleden zijn onze tranen snel opgedroogd.

Lees hier het recente interview met Gijs.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. ...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: