Blog Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: Festina Lente

27 juni 2018 | Thijs Jacobs

Op 17 mei van dit jaar vierde Theaterhotel Venlo het éénjarig bestaan. Dank u, dank u, dank u voor de vele felicitaties. Een klein bescheiden feestje was uiteraard op zijn plaats, maar vele nieuwe en vooral positieve ontwikkelingen volgen elkaar in een dusdanig razend tempo op, dat er echt geen tijd is om eens lekker ontspannen de kurken te laten knallen.

Een kleine maand eerder namelijk kwam ik in het bezit van de prestigieuze ITSN ‘Young Professional Of The Year’ award, uitgereikt door PRO77. Ik moet bekennen dat ik aangenaam verrast was door de organisatie van PRO77. Ik ben zeer vereerd als ik hoor dat ik een inspirerend voorbeeld voor andere Young Professionals ben en op vele vlakken een positieve bijdrage heb geleverd aan de Venlose samenleving. Dat zijn dus niet mijn woorden hé, begrijp me goed. Dit zijn enkele vereisten om überhaupt in aanmerking te komen voor deze award. Ik zou innoverend en onderscheidend vermogen blijken te hebben. Nou, geweldig toch! Ik ben een maatschappelijk verantwoord ondernemer met daadkracht en doorzettingsvermogen, zo kreeg ik te horen. Daar ga je wel even van zweven hoor. Echter, niet te lang, want ik sta graag met mijn voeten stevig op de grond.

Tweede hotel

Maar het houdt niet op. Aan alle roddels en geheimzinnigheden kwam definitief een einde toen ik ook nog eens de sleutel van mijn tweede hotel in handen kreeg. Weer een nieuwe uitdaging! We gaan dus wéér bouwen en niet zo’n beetje ook. Na het Theaterhotel wordt het nu de hoogste tijd om het Stationshotel aan te pakken. Het duurt nog wel even hoor, op dit moment wordt er samen met de investeerder en een bouwteam hard gewerkt aan de 2.0 versie. De tijd vliegt en voordat Venlo het opmerkt, hoop ik 34 nieuwe hotelkamers aan te bieden aan de vele duizenden bezoekers van onze stad. Ik kan simpelweg niet wachten.

Ik kan gerust verklappen dat mijn geheim geen geheim meer is. Samenwerking en elkaar versterken, dat is mijn visie op bedrijfsvoering. Dat heb ik in al mijn voorgaande veertien blogs proberen te verkondigen. Wellicht helemaal niet verrassend, maar in ieder geval wel iets wat ik consequent doorvoer in mijn doen en laten. Krachtenbundeling om uniek en onderscheidend te zijn. Op zoek naar samenwerking en wederzijdse versterking. Iedere dag weer opnieuw. Dat was mijn drive en dat is het nog steeds. Mijn gevoel wordt continu vanuit diverse inspiratiebronnen gevoed en dan focus ik me vooral op de constante gunfactor aan lokale en regionale ondernemers. Samen maken we een krachtige en aantrekkelijke regio. Alle ondernemers hebben hetzelfde doel voor ogen en dat is om succes te hebben met je onderneming. Door elkaar te versterken bereiken we allemaal dit doel.

Ik denk dat ik daarom afgelopen jaar ook gevraagd ben om de nieuwe voorzitter te worden van het MKB-Limburg Afdeling Noord. Ook MKB-Limburg is namelijk groot geworden door belangen te koppelen aan samenwerking. Niet alleen met collega-ondernemers, maar zeer zeker ook met overheden en  kennispartners. Om nog maar te zwijgen over de vele creatieve en lokale regionale initiatieven van de ondernemende streek Noord-Limburg. En altijd het oog gericht op de belangrijke rol voor de relatie arbeidsmarkt en onderwijs, want daar zit namelijk de toekomst van succesvolle toekomstige samenwerkingen. Daarom werk ik tussen alle bedrijven door ook nog eens actief mee aan het begeleiden van studenten van de Hotel Management School Maastricht bij hun minor New Business Creation. Nieuwe ideeën van enthousiaste jonge mensen houden me scherp, zorgen voor creativiteit en nieuwe plannen die ik nodig heb. Elke dag! 

Nieuw concept

Een van die plannen die nu werkelijkheid zijn geworden is om binnen de grenzen van Venlo uitbreiding te zoeken. Het Stationshotel Venlo voldoet aan mijn wens om een geheel nieuw en ander segment te gaan bedienen in de regio. Met de start van Stationshotel Venlo zet ik in op een nieuw concept dat in de komende maanden verder zal worden uitgewerkt en ontwikkeld. Dat lezen jullie dus ongetwijfeld in een van mijn volgende blogs. In het Theaterhotel krijg ik regelmatig aanvragen voor familiekamers, maar daar wil ik me blijven focussen op de zakelijke reizigers, toeristen en de stellen die de Maaspoort Theater en Events bezoeken. In het nieuwe Stationshotel wil ik me meer richten op toeristen en families, al zijn zakenlui uiteraard ook van harte welkom.

Er is actief gestoeid met plannen om het om het oude pand te behouden en/of een nieuwe bestemming te geven. Maar het hotel gaat toch geheel gesloopt worden en zal in een nieuw ontwerp elementen gaan vertonen uit de buurt, met name van mijn overbuurman, het Limburgs Museum. Een nieuw leven voor een oud hotel dat er voor zal zorgen dat we de komende 100 jaar kunnen bouwen aan een hernieuwde toekomst van een rijke hotelhistorie op dezelfde plek.

Ik heb nog geen nieuwe naam, maar ik weet wel dat ik dit hotel landelijk op de kaart ga zetten zodat straks iedereen uit Nederland kan genieten van het festina-lente-gevoel (Haast u langzaam!)  van mijn stad en hotel.

Overigens, Festina Lente, best een fraaie naam voor mijn hotel.  Hmm, nog maar eens even over nadenken. Ik hoef me niet te haasten, er is nog tijd!

Gijs Hendrikx
Directeur Theaterhotel Venlo 

Klik hier om alle blogs van (en nieuws over) Gijs te lezen!

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: