Blog Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: Festina Lente

27 juni 2018 | Thijs Jacobs

Op 17 mei van dit jaar vierde Theaterhotel Venlo het éénjarig bestaan. Dank u, dank u, dank u voor de vele felicitaties. Een klein bescheiden feestje was uiteraard op zijn plaats, maar vele nieuwe en vooral positieve ontwikkelingen volgen elkaar in een dusdanig razend tempo op, dat er echt geen tijd is om eens lekker ontspannen de kurken te laten knallen.

Een kleine maand eerder namelijk kwam ik in het bezit van de prestigieuze ITSN ‘Young Professional Of The Year’ award, uitgereikt door PRO77. Ik moet bekennen dat ik aangenaam verrast was door de organisatie van PRO77. Ik ben zeer vereerd als ik hoor dat ik een inspirerend voorbeeld voor andere Young Professionals ben en op vele vlakken een positieve bijdrage heb geleverd aan de Venlose samenleving. Dat zijn dus niet mijn woorden hé, begrijp me goed. Dit zijn enkele vereisten om überhaupt in aanmerking te komen voor deze award. Ik zou innoverend en onderscheidend vermogen blijken te hebben. Nou, geweldig toch! Ik ben een maatschappelijk verantwoord ondernemer met daadkracht en doorzettingsvermogen, zo kreeg ik te horen. Daar ga je wel even van zweven hoor. Echter, niet te lang, want ik sta graag met mijn voeten stevig op de grond.

Tweede hotel

Maar het houdt niet op. Aan alle roddels en geheimzinnigheden kwam definitief een einde toen ik ook nog eens de sleutel van mijn tweede hotel in handen kreeg. Weer een nieuwe uitdaging! We gaan dus wéér bouwen en niet zo’n beetje ook. Na het Theaterhotel wordt het nu de hoogste tijd om het Stationshotel aan te pakken. Het duurt nog wel even hoor, op dit moment wordt er samen met de investeerder en een bouwteam hard gewerkt aan de 2.0 versie. De tijd vliegt en voordat Venlo het opmerkt, hoop ik 34 nieuwe hotelkamers aan te bieden aan de vele duizenden bezoekers van onze stad. Ik kan simpelweg niet wachten.

Ik kan gerust verklappen dat mijn geheim geen geheim meer is. Samenwerking en elkaar versterken, dat is mijn visie op bedrijfsvoering. Dat heb ik in al mijn voorgaande veertien blogs proberen te verkondigen. Wellicht helemaal niet verrassend, maar in ieder geval wel iets wat ik consequent doorvoer in mijn doen en laten. Krachtenbundeling om uniek en onderscheidend te zijn. Op zoek naar samenwerking en wederzijdse versterking. Iedere dag weer opnieuw. Dat was mijn drive en dat is het nog steeds. Mijn gevoel wordt continu vanuit diverse inspiratiebronnen gevoed en dan focus ik me vooral op de constante gunfactor aan lokale en regionale ondernemers. Samen maken we een krachtige en aantrekkelijke regio. Alle ondernemers hebben hetzelfde doel voor ogen en dat is om succes te hebben met je onderneming. Door elkaar te versterken bereiken we allemaal dit doel.

Ik denk dat ik daarom afgelopen jaar ook gevraagd ben om de nieuwe voorzitter te worden van het MKB-Limburg Afdeling Noord. Ook MKB-Limburg is namelijk groot geworden door belangen te koppelen aan samenwerking. Niet alleen met collega-ondernemers, maar zeer zeker ook met overheden en  kennispartners. Om nog maar te zwijgen over de vele creatieve en lokale regionale initiatieven van de ondernemende streek Noord-Limburg. En altijd het oog gericht op de belangrijke rol voor de relatie arbeidsmarkt en onderwijs, want daar zit namelijk de toekomst van succesvolle toekomstige samenwerkingen. Daarom werk ik tussen alle bedrijven door ook nog eens actief mee aan het begeleiden van studenten van de Hotel Management School Maastricht bij hun minor New Business Creation. Nieuwe ideeën van enthousiaste jonge mensen houden me scherp, zorgen voor creativiteit en nieuwe plannen die ik nodig heb. Elke dag! 

Nieuw concept

Een van die plannen die nu werkelijkheid zijn geworden is om binnen de grenzen van Venlo uitbreiding te zoeken. Het Stationshotel Venlo voldoet aan mijn wens om een geheel nieuw en ander segment te gaan bedienen in de regio. Met de start van Stationshotel Venlo zet ik in op een nieuw concept dat in de komende maanden verder zal worden uitgewerkt en ontwikkeld. Dat lezen jullie dus ongetwijfeld in een van mijn volgende blogs. In het Theaterhotel krijg ik regelmatig aanvragen voor familiekamers, maar daar wil ik me blijven focussen op de zakelijke reizigers, toeristen en de stellen die de Maaspoort Theater en Events bezoeken. In het nieuwe Stationshotel wil ik me meer richten op toeristen en families, al zijn zakenlui uiteraard ook van harte welkom.

Er is actief gestoeid met plannen om het om het oude pand te behouden en/of een nieuwe bestemming te geven. Maar het hotel gaat toch geheel gesloopt worden en zal in een nieuw ontwerp elementen gaan vertonen uit de buurt, met name van mijn overbuurman, het Limburgs Museum. Een nieuw leven voor een oud hotel dat er voor zal zorgen dat we de komende 100 jaar kunnen bouwen aan een hernieuwde toekomst van een rijke hotelhistorie op dezelfde plek.

Ik heb nog geen nieuwe naam, maar ik weet wel dat ik dit hotel landelijk op de kaart ga zetten zodat straks iedereen uit Nederland kan genieten van het festina-lente-gevoel (Haast u langzaam!)  van mijn stad en hotel.

Overigens, Festina Lente, best een fraaie naam voor mijn hotel.  Hmm, nog maar eens even over nadenken. Ik hoef me niet te haasten, er is nog tijd!

Gijs Hendrikx
Directeur Theaterhotel Venlo 

Klik hier om alle blogs van (en nieuws over) Gijs te lezen!

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan het definitieve programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik. De eerste namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en aut...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

Duurzaamheid
Nog een paar dagen de tijd: meld je aan voor de Food Waste Challenge

Wist je dat 14% van alle voedselverspilling plaatsvindt in de horeca? Dat is voor de Nederlandse horeca maar liefst ruim 51 miljoen kilo voedsel. Voedsel dat de wereld hard nodig heeft en wat een verliespost is voor de horeca. De Rabobank biedt nu samen met de coalitie Samen tegen Voedselverspilling...

Opening Internationaal
Nieuw JA Lake View Hotel Opent in het grootste experience resort van Dubai

Het JA Lake View Hotel, dat op 22 september opent, is het derde unieke pand in het 1 miljoen vierkante meter grote JA The Resort in Jebel Ali, Dubai. Het JA Lake View Hotel is een uniek gebouw met panoramisch uitzicht over de golfbaan en de Arabische zee en wordt omschreven als een 'design-gedre...

Advertorial
Revenue Management: onmisbare expertise voor een optimale bedrijfsvoering

Hotels richten zich in hun dagelijkse werkzaamheden vooral op service en beleving, maar missen budget en expertise om hun hotelkamers structureel bezet en strategisch geprijsd te krijgen. Dat kan een optimale omzet in de weg staan. IFHG, de Hospitality Expert met jarenlange ervaring in de dynamische...

Achtergronden
Zo til je je revenue management skills naar een hoger niveau

De essentie van revenue management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat lijkt makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi de tweedaagse masterclass revenue management ontwikkeld. Wegens de grote belangstelling zijn er e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: