Blog: Let’s talk sustainability…again??

20 juli 2018 | Lieke Sauer

Duurzaamheid, een containerbegrip, een begrip dat we al beu zijn, sceptisch over zijn of waar we mee aan de slag willen? Wie in de laatste jaren trends en ontwikkelingen in de horeca heeft gevolgd zal in elk geval hebben gemerkt dat duurzaamheid bewust of onbewust invloed heeft gehad.

Ook op deze website is dit onderwerp recent nog besproken door mijn collega, Frans Melissen. Het bleef mij niet onopgemerkt dat zijn blog in de top 5 van meest gelezen artikelen stond in de week dat het gepubliceerd werd. Ook in gesprekken met horecaondernemers en -personeel, conferenties en seminars merk ik dat duurzaamheid een hot topic is. Maar wel eentje waarbij het niet voor iedereen duidelijk is op welke manier zij het kunnen gebruiken.

Binnen NHTV werken wij met studenten samen om de trending topics op een praktische manier voor de horeca vorm te geven. Zo ook aangaande het onderwerp duurzaamheid. Wij hebben meerdere horecabedrijven geïnterviewd over verschillende aspecten van duurzaamheid en op welke wijze zij deze binnen hun bedrijf toepassen. In korte video’s, die in een reeks blogs op de website van Hospitality Management zullen verschijnen, hoop ik jullie te inspireren en te adviseren.

In deze eerste blog nemen we het voorbeeld van hostel Ecomama in Amsterdam. Het is een van de eerste horecaondernemers die inspeelde, of wellicht voorliep, op de trend. Alleen al over de keuze van materialen in het hostel is nagedacht. Er is gebruik gemaakt van zoveel mogelijk tweedehands spullen. Zo is de receptie opgebouwd uit tweedehands boeken, zoals je ziet hoeft het dus helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het geeft gasten en je personeel meteen iets om over te praten en het maakt in een blik duidelijk waar je voor staat. Daarnaast heeft Ecomama ervoor gekozen om humor in te zetten om gasten te stimuleren om milieuvriendelijk gedrag te vertonen tijdens hun verblijf. Dit is een vorm van nudging.

Dat humor niet in alle gevallen de meest effectieve manier is om gasten te bewegen om positief gedrag te vertonen, blijkt uit de scriptie van Eefje van Eeuwijk, een van onze studenten die recent is afgestudeerd. Uit haar scriptie over nudging blijkt dat een alternatief waarin gasten gewezen worden op hoeveel andere gasten een milieuvriendelijke keuze hebben gemaakt ertoe leidt dat gasten hetzelfde gedrag gaan vertonen. 

Terug naar Ecomama. Anika Jacobs heeft het opgericht, maar zoals je in de video zult zien, wordt het personeel ook beïnvloed door de keuzes die Anika gemaakt heeft. Ook zij delen het verhaal en de gedachte die erachter zit, ze zijn het gaan voelen. Hoe je je personeel ambassadeurs en storytellers kunt laten zijn, komt in een latere blog nog aan bod. Daarnaast hebben Frans Melissen en ik recent een boek geschreven (publicatie oktober a.s.), waarin we hier uitgebreid op in gaan.

Voor nu wens ik je veel kijk- en luisterplezier met de video van Ecomama en tot na de zomer voor deel 2!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: