Blog: Let’s talk sustainability…again??

20 juli 2018 | Lieke Sauer

Duurzaamheid, een containerbegrip, een begrip dat we al beu zijn, sceptisch over zijn of waar we mee aan de slag willen? Wie in de laatste jaren trends en ontwikkelingen in de horeca heeft gevolgd zal in elk geval hebben gemerkt dat duurzaamheid bewust of onbewust invloed heeft gehad.

Ook op deze website is dit onderwerp recent nog besproken door mijn collega, Frans Melissen. Het bleef mij niet onopgemerkt dat zijn blog in de top 5 van meest gelezen artikelen stond in de week dat het gepubliceerd werd. Ook in gesprekken met horecaondernemers en -personeel, conferenties en seminars merk ik dat duurzaamheid een hot topic is. Maar wel eentje waarbij het niet voor iedereen duidelijk is op welke manier zij het kunnen gebruiken.

Binnen NHTV werken wij met studenten samen om de trending topics op een praktische manier voor de horeca vorm te geven. Zo ook aangaande het onderwerp duurzaamheid. Wij hebben meerdere horecabedrijven geïnterviewd over verschillende aspecten van duurzaamheid en op welke wijze zij deze binnen hun bedrijf toepassen. In korte video’s, die in een reeks blogs op de website van Hospitality Management zullen verschijnen, hoop ik jullie te inspireren en te adviseren.

In deze eerste blog nemen we het voorbeeld van hostel Ecomama in Amsterdam. Het is een van de eerste horecaondernemers die inspeelde, of wellicht voorliep, op de trend. Alleen al over de keuze van materialen in het hostel is nagedacht. Er is gebruik gemaakt van zoveel mogelijk tweedehands spullen. Zo is de receptie opgebouwd uit tweedehands boeken, zoals je ziet hoeft het dus helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het geeft gasten en je personeel meteen iets om over te praten en het maakt in een blik duidelijk waar je voor staat. Daarnaast heeft Ecomama ervoor gekozen om humor in te zetten om gasten te stimuleren om milieuvriendelijk gedrag te vertonen tijdens hun verblijf. Dit is een vorm van nudging.

Dat humor niet in alle gevallen de meest effectieve manier is om gasten te bewegen om positief gedrag te vertonen, blijkt uit de scriptie van Eefje van Eeuwijk, een van onze studenten die recent is afgestudeerd. Uit haar scriptie over nudging blijkt dat een alternatief waarin gasten gewezen worden op hoeveel andere gasten een milieuvriendelijke keuze hebben gemaakt ertoe leidt dat gasten hetzelfde gedrag gaan vertonen. 

Terug naar Ecomama. Anika Jacobs heeft het opgericht, maar zoals je in de video zult zien, wordt het personeel ook beïnvloed door de keuzes die Anika gemaakt heeft. Ook zij delen het verhaal en de gedachte die erachter zit, ze zijn het gaan voelen. Hoe je je personeel ambassadeurs en storytellers kunt laten zijn, komt in een latere blog nog aan bod. Daarnaast hebben Frans Melissen en ik recent een boek geschreven (publicatie oktober a.s.), waarin we hier uitgebreid op in gaan.

Voor nu wens ik je veel kijk- en luisterplezier met de video van Ecomama en tot na de zomer voor deel 2!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: