Blog: Let’s talk sustainability…again??

20 juli 2018 | Lieke Sauer

Duurzaamheid, een containerbegrip, een begrip dat we al beu zijn, sceptisch over zijn of waar we mee aan de slag willen? Wie in de laatste jaren trends en ontwikkelingen in de horeca heeft gevolgd zal in elk geval hebben gemerkt dat duurzaamheid bewust of onbewust invloed heeft gehad.

Ook op deze website is dit onderwerp recent nog besproken door mijn collega, Frans Melissen. Het bleef mij niet onopgemerkt dat zijn blog in de top 5 van meest gelezen artikelen stond in de week dat het gepubliceerd werd. Ook in gesprekken met horecaondernemers en -personeel, conferenties en seminars merk ik dat duurzaamheid een hot topic is. Maar wel eentje waarbij het niet voor iedereen duidelijk is op welke manier zij het kunnen gebruiken.

Binnen NHTV werken wij met studenten samen om de trending topics op een praktische manier voor de horeca vorm te geven. Zo ook aangaande het onderwerp duurzaamheid. Wij hebben meerdere horecabedrijven geïnterviewd over verschillende aspecten van duurzaamheid en op welke wijze zij deze binnen hun bedrijf toepassen. In korte video’s, die in een reeks blogs op de website van Hospitality Management zullen verschijnen, hoop ik jullie te inspireren en te adviseren.

In deze eerste blog nemen we het voorbeeld van hostel Ecomama in Amsterdam. Het is een van de eerste horecaondernemers die inspeelde, of wellicht voorliep, op de trend. Alleen al over de keuze van materialen in het hostel is nagedacht. Er is gebruik gemaakt van zoveel mogelijk tweedehands spullen. Zo is de receptie opgebouwd uit tweedehands boeken, zoals je ziet hoeft het dus helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het geeft gasten en je personeel meteen iets om over te praten en het maakt in een blik duidelijk waar je voor staat. Daarnaast heeft Ecomama ervoor gekozen om humor in te zetten om gasten te stimuleren om milieuvriendelijk gedrag te vertonen tijdens hun verblijf. Dit is een vorm van nudging.

Dat humor niet in alle gevallen de meest effectieve manier is om gasten te bewegen om positief gedrag te vertonen, blijkt uit de scriptie van Eefje van Eeuwijk, een van onze studenten die recent is afgestudeerd. Uit haar scriptie over nudging blijkt dat een alternatief waarin gasten gewezen worden op hoeveel andere gasten een milieuvriendelijke keuze hebben gemaakt ertoe leidt dat gasten hetzelfde gedrag gaan vertonen. 

Terug naar Ecomama. Anika Jacobs heeft het opgericht, maar zoals je in de video zult zien, wordt het personeel ook beïnvloed door de keuzes die Anika gemaakt heeft. Ook zij delen het verhaal en de gedachte die erachter zit, ze zijn het gaan voelen. Hoe je je personeel ambassadeurs en storytellers kunt laten zijn, komt in een latere blog nog aan bod. Daarnaast hebben Frans Melissen en ik recent een boek geschreven (publicatie oktober a.s.), waarin we hier uitgebreid op in gaan.

Voor nu wens ik je veel kijk- en luisterplezier met de video van Ecomama en tot na de zomer voor deel 2!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Internationaal
International Hotel Investment Forum verplaatst vanwege coronavirus

Vanwege de wereldwijde bezorgdheid over de uitbraak van het coronavirus kondigt organisator Questex vandaag aan dat het International Hospitality Investment Forum (IHIF) zal worden verplaatst van 2-4 maart naar 4-6 mei 2020. Het IHIF is 's werelds grootste en meest invloedrijke horeca-investe...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

In Nederland is donderdagavond een eerste besmetting met het coronavirus vastgesteld, gevolgd door een tweede op vrijdag. Volgens experts is er nog geen reden tot paniek, maar wat heeft de internationale uitbraak van het virus voor impact op de Nederlandse logiesverstrekkers? Het RIVM en KHN hebb...

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Interview
Interview met Joachim de Looij, algemeen directeur BUNK hotels

Na een snelle oversteek met de pont over het IJ en wandeling door de Van der Pekbuurt, zijn we in Amsterdam-Noord. Joachim de Looij algemeen directeur van BUNK hotels, neemt ons direct mee naar het magische hart van de kerk. ‘Verwonderen en verbinden' dat is waar het over gaat bij BUNK. En...

Amsterdam Opening
BUNK Amsterdam gaat open

Na het knallende succes in Utrecht krijgt nu ook Amsterdam een BUNK Hotel. In de voormalige Sint-Rita kerk in Amsterdam Noord opent BUNK op 5 maart haar deuren. Na een grondige verbouwing heeft het monumentale gebouw plek voor 300 gasten. Is het een hotel met hostelprijzen? Of een hostel met de kwal...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: