Blog Pim van het Reve: medewerkers als ambassadeurs duurzaamheid

1 juni 2018 | Pim van het Reve

10 mei 2018. Wachtend op de bus bij de halte Vuurtoren, Noordwijk. Toch leuk, zo’n afstudeeropdracht; die brengt je nog eens ergens. Na een reis van drieënhalf uur ben ik bijna op mijn eindbestemming in Noordwijkerhout. Niet verkeerd om met dit uitzonderlijk mooie meiweer uitgerekend hier te moeten zijn. Ik ben onderweg naar het derde - en laatste - hotel dat ik ga bezoeken in het kader van mijn afstudeeropdracht. 

Bij de verschillende hotels praat ik met Green Key coördinatoren over het verkrijgen en het behouden van een Green Key label. Afgelopen weken ben ik op bezoek geweest bij Conferentiehotel Woudschoten, Oranjehotel Leeuwarden en nu onderweg naar NH Leeuwenhorst. De hotels hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn allemaal gouden Green Key gecertificeerd. Dat komt goed uit, want daar gaat nou net mijn afstudeeronderzoek over.

De spreekwoordelijke laatste loodjes, nog ruim 2 weken te gaan voordat ik mijn afstudeeropdracht moet inleveren en ik afstudeer aan de opleiding Hotel Management.

Hospitality Management heeft mij gevraagd om tijdens mijn  afstudeertraject een blog bij te houden over mijn bevindingen en ontdekkingen binnen mijn onderzoek en daarnaast ook de vorderingen van de bouw en inrichting van het U Parkhotel in Enschede te bespreken. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen, en dit is alweer blog nummer vier.

Krijgen is één, behouden is twee

Mijn bezoek aan de verschillende gouden Green Key certificeerde hotels was met een reden. Mijn doel was om boven tafel te krijgen hoe enerzijds een Green Key label verkregen wordt, maar vooral wat er gedaan wordt om deze te behouden.

Het management van hotel X besluit om een Green Key certificaat te willen behalen. Zo gezegd zo gedaan; het vergt wellicht wat investeringen, een wissel in leverancier(s) en het aangaan van samenwerkingsverbanden, maar dan kom je al snel in aanmerking voor één van de drie certificeringen van Green Key (brons, zilver en goud). Et violà, je gaat als hotel mee in de duurzaamheidstrend en kan zeggen: wij ondernemen superduurzaam en maatschappelijk verantwoord!

Het is echter niet zo zwart-wit als hierboven beschreven, de normen worden steeds zwaarder en het is niet gemakkelijk om 'zomaar even' overal aan te voldoen. Uit onderzoek kwam naar voren dat Green Key iets is dat door je medewerkers gedragen moet worden. Het is van belang dat zij zich ook bewust worden van duurzaam en maatschappelijk verantwoord werken. Dat vergt de nodige voorbereiding, verandering in werkprocessen en daarnaast wellicht een uitbreiding van kennis.

Hoe krijg je medewerkers mee?

De bezochte hotels hebben zo allemaal hun eigen manieren waarmee zij ervoor proberen te zorgen dat alle medewerkers duurzaam en maatschappelijk verantwoord werken. Interne communicatie is hierbij een belangrijke component. Laat duurzaamheid terugkomen in je wekelijkse meetings of stel samen met een afdeling of het gehele personeel doelen zodat het bij iedereen gaat leven. Breng het onder de aandacht in nieuwsbrieven voor je medewerkers en bij de werving van nieuwe krachten. Creëer een cultuur binnen het bedrijf waar iedereen elkaar kan aanspreken op zijn of haar wel of niet duurzaam/maatschappelijk verantwoord handelen. Organiseer speciale dagen waarin het team zich inzet voor de maatschappij. Kijk daarnaast naar de mogelijkheden voor meer digitalisering, om zo het verbruik van printpapier drastisch te verlagen. Kortom: laat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen onderdeel worden van je bedrijfsstrategie, maak het leuk en breng het vooral met een knipoog.

Duurzaamheidscoördinator

Eén van mijn bevindingen is dat voor het waarborgen van een Green Key certificaat het aan te bevelen is om één persoon (evt. ondersteund door een team) verantwoordelijk te maken voor het MVO-beleid. Deze persoon houdt zich bezig met de implementatie en het behoud van het Green Key certificaat.

Bovenstaand klinkt allemaal simpel, maar dat is het niet. Het is goed dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen onderdeel worden van je bedrijfsstrategie maar dan moet je er wel voor zorgen dat deze strategie blijft passen bij je huidige strategie. Hoe je dat aanpakt lees je in mijn volgende blog.

U Parkhotel

Niet alleen de deadline van mijn afstudeeropdracht zit er aan te komen, maar ook de deadline van de bouwkundige oplevering van het U Parkhotel. Over een kleine twee maanden moet de bouw zo ver zijn dat het bouwkundig opgeleverd kan worden. Daarna zal de uiteindelijke inrichting van het U Parkhotel van start gaan, zodat deze eind van dit jaar geopend kan worden. Afgelopen maanden heb ik het voorrecht gehad om aan te schuiven bij de gespreken met mogelijke aannemers voor de keuken, wandmeubels, audiovisuele middelen, et cetera... Erg leuk, bijzonder, maar vooral ook leerzaam. Wie weet waar ik deze ervaring in de toekomst zelf in praktijk kan brengen?

De bouw loopt nog steeds op schema en de contouren van het hotel zijn al prachtig zichtbaar. In februari begon ik mijn periode hier, ongelofelijk wat er in tussentijd allemaal gedaan is.

Nieuwsgierig? Aanstaande zaterdag 2 juni - tijdens de dag van de bouw - is de bouwplaats toegankelijk voor publiek. Er kan een kijkje genomen worden achter de schermen van de grootste transformatie van Oost-Nederland. Daarnaast is er de mogelijkheid tot abseilen vanaf de top van het gebouw(!).

Meer over de vorderingen van de bouw van het U Parkhotel in mijn volgende blog.

Meer blogs van Pim lees je via deze link. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: