Blog Pim van het Reve: medewerkers als ambassadeurs duurzaamheid

1 juni 2018 | Pim van het Reve

10 mei 2018. Wachtend op de bus bij de halte Vuurtoren, Noordwijk. Toch leuk, zo’n afstudeeropdracht; die brengt je nog eens ergens. Na een reis van drieënhalf uur ben ik bijna op mijn eindbestemming in Noordwijkerhout. Niet verkeerd om met dit uitzonderlijk mooie meiweer uitgerekend hier te moeten zijn. Ik ben onderweg naar het derde - en laatste - hotel dat ik ga bezoeken in het kader van mijn afstudeeropdracht. 

Bij de verschillende hotels praat ik met Green Key coördinatoren over het verkrijgen en het behouden van een Green Key label. Afgelopen weken ben ik op bezoek geweest bij Conferentiehotel Woudschoten, Oranjehotel Leeuwarden en nu onderweg naar NH Leeuwenhorst. De hotels hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn allemaal gouden Green Key gecertificeerd. Dat komt goed uit, want daar gaat nou net mijn afstudeeronderzoek over.

De spreekwoordelijke laatste loodjes, nog ruim 2 weken te gaan voordat ik mijn afstudeeropdracht moet inleveren en ik afstudeer aan de opleiding Hotel Management.

Hospitality Management heeft mij gevraagd om tijdens mijn  afstudeertraject een blog bij te houden over mijn bevindingen en ontdekkingen binnen mijn onderzoek en daarnaast ook de vorderingen van de bouw en inrichting van het U Parkhotel in Enschede te bespreken. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen, en dit is alweer blog nummer vier.

Krijgen is één, behouden is twee

Mijn bezoek aan de verschillende gouden Green Key certificeerde hotels was met een reden. Mijn doel was om boven tafel te krijgen hoe enerzijds een Green Key label verkregen wordt, maar vooral wat er gedaan wordt om deze te behouden.

Het management van hotel X besluit om een Green Key certificaat te willen behalen. Zo gezegd zo gedaan; het vergt wellicht wat investeringen, een wissel in leverancier(s) en het aangaan van samenwerkingsverbanden, maar dan kom je al snel in aanmerking voor één van de drie certificeringen van Green Key (brons, zilver en goud). Et violà, je gaat als hotel mee in de duurzaamheidstrend en kan zeggen: wij ondernemen superduurzaam en maatschappelijk verantwoord!

Het is echter niet zo zwart-wit als hierboven beschreven, de normen worden steeds zwaarder en het is niet gemakkelijk om 'zomaar even' overal aan te voldoen. Uit onderzoek kwam naar voren dat Green Key iets is dat door je medewerkers gedragen moet worden. Het is van belang dat zij zich ook bewust worden van duurzaam en maatschappelijk verantwoord werken. Dat vergt de nodige voorbereiding, verandering in werkprocessen en daarnaast wellicht een uitbreiding van kennis.

Hoe krijg je medewerkers mee?

De bezochte hotels hebben zo allemaal hun eigen manieren waarmee zij ervoor proberen te zorgen dat alle medewerkers duurzaam en maatschappelijk verantwoord werken. Interne communicatie is hierbij een belangrijke component. Laat duurzaamheid terugkomen in je wekelijkse meetings of stel samen met een afdeling of het gehele personeel doelen zodat het bij iedereen gaat leven. Breng het onder de aandacht in nieuwsbrieven voor je medewerkers en bij de werving van nieuwe krachten. Creëer een cultuur binnen het bedrijf waar iedereen elkaar kan aanspreken op zijn of haar wel of niet duurzaam/maatschappelijk verantwoord handelen. Organiseer speciale dagen waarin het team zich inzet voor de maatschappij. Kijk daarnaast naar de mogelijkheden voor meer digitalisering, om zo het verbruik van printpapier drastisch te verlagen. Kortom: laat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen onderdeel worden van je bedrijfsstrategie, maak het leuk en breng het vooral met een knipoog.

Duurzaamheidscoördinator

Eén van mijn bevindingen is dat voor het waarborgen van een Green Key certificaat het aan te bevelen is om één persoon (evt. ondersteund door een team) verantwoordelijk te maken voor het MVO-beleid. Deze persoon houdt zich bezig met de implementatie en het behoud van het Green Key certificaat.

Bovenstaand klinkt allemaal simpel, maar dat is het niet. Het is goed dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen onderdeel worden van je bedrijfsstrategie maar dan moet je er wel voor zorgen dat deze strategie blijft passen bij je huidige strategie. Hoe je dat aanpakt lees je in mijn volgende blog.

U Parkhotel

Niet alleen de deadline van mijn afstudeeropdracht zit er aan te komen, maar ook de deadline van de bouwkundige oplevering van het U Parkhotel. Over een kleine twee maanden moet de bouw zo ver zijn dat het bouwkundig opgeleverd kan worden. Daarna zal de uiteindelijke inrichting van het U Parkhotel van start gaan, zodat deze eind van dit jaar geopend kan worden. Afgelopen maanden heb ik het voorrecht gehad om aan te schuiven bij de gespreken met mogelijke aannemers voor de keuken, wandmeubels, audiovisuele middelen, et cetera... Erg leuk, bijzonder, maar vooral ook leerzaam. Wie weet waar ik deze ervaring in de toekomst zelf in praktijk kan brengen?

De bouw loopt nog steeds op schema en de contouren van het hotel zijn al prachtig zichtbaar. In februari begon ik mijn periode hier, ongelofelijk wat er in tussentijd allemaal gedaan is.

Nieuwsgierig? Aanstaande zaterdag 2 juni - tijdens de dag van de bouw - is de bouwplaats toegankelijk voor publiek. Er kan een kijkje genomen worden achter de schermen van de grootste transformatie van Oost-Nederland. Daarnaast is er de mogelijkheid tot abseilen vanaf de top van het gebouw(!).

Meer over de vorderingen van de bouw van het U Parkhotel in mijn volgende blog.

Meer blogs van Pim lees je via deze link. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Internationaal
Chinees bedrijf HNA verkoopt Radisson

Het Chinese HNA Group heeft niet langer de ambities om de grootste hotelspeler ter wereld te worden. Dat werd duidelijk na de verkoop van Radisson hotelgroup afgelopen week, zo lezen we op de website van het FD. Eerder dit jaar verkocht het Chinese bedrijf ook al zijn belang in Hilton Internation...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: