Blog Pim van het Reve: medewerkers als ambassadeurs duurzaamheid

1 juni 2018 | Pim van het Reve

10 mei 2018. Wachtend op de bus bij de halte Vuurtoren, Noordwijk. Toch leuk, zo’n afstudeeropdracht; die brengt je nog eens ergens. Na een reis van drieënhalf uur ben ik bijna op mijn eindbestemming in Noordwijkerhout. Niet verkeerd om met dit uitzonderlijk mooie meiweer uitgerekend hier te moeten zijn. Ik ben onderweg naar het derde - en laatste - hotel dat ik ga bezoeken in het kader van mijn afstudeeropdracht. 

Bij de verschillende hotels praat ik met Green Key coördinatoren over het verkrijgen en het behouden van een Green Key label. Afgelopen weken ben ik op bezoek geweest bij Conferentiehotel Woudschoten, Oranjehotel Leeuwarden en nu onderweg naar NH Leeuwenhorst. De hotels hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn allemaal gouden Green Key gecertificeerd. Dat komt goed uit, want daar gaat nou net mijn afstudeeronderzoek over.

De spreekwoordelijke laatste loodjes, nog ruim 2 weken te gaan voordat ik mijn afstudeeropdracht moet inleveren en ik afstudeer aan de opleiding Hotel Management.

Hospitality Management heeft mij gevraagd om tijdens mijn  afstudeertraject een blog bij te houden over mijn bevindingen en ontdekkingen binnen mijn onderzoek en daarnaast ook de vorderingen van de bouw en inrichting van het U Parkhotel in Enschede te bespreken. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen, en dit is alweer blog nummer vier.

Krijgen is één, behouden is twee

Mijn bezoek aan de verschillende gouden Green Key certificeerde hotels was met een reden. Mijn doel was om boven tafel te krijgen hoe enerzijds een Green Key label verkregen wordt, maar vooral wat er gedaan wordt om deze te behouden.

Het management van hotel X besluit om een Green Key certificaat te willen behalen. Zo gezegd zo gedaan; het vergt wellicht wat investeringen, een wissel in leverancier(s) en het aangaan van samenwerkingsverbanden, maar dan kom je al snel in aanmerking voor één van de drie certificeringen van Green Key (brons, zilver en goud). Et violà, je gaat als hotel mee in de duurzaamheidstrend en kan zeggen: wij ondernemen superduurzaam en maatschappelijk verantwoord!

Het is echter niet zo zwart-wit als hierboven beschreven, de normen worden steeds zwaarder en het is niet gemakkelijk om 'zomaar even' overal aan te voldoen. Uit onderzoek kwam naar voren dat Green Key iets is dat door je medewerkers gedragen moet worden. Het is van belang dat zij zich ook bewust worden van duurzaam en maatschappelijk verantwoord werken. Dat vergt de nodige voorbereiding, verandering in werkprocessen en daarnaast wellicht een uitbreiding van kennis.

Hoe krijg je medewerkers mee?

De bezochte hotels hebben zo allemaal hun eigen manieren waarmee zij ervoor proberen te zorgen dat alle medewerkers duurzaam en maatschappelijk verantwoord werken. Interne communicatie is hierbij een belangrijke component. Laat duurzaamheid terugkomen in je wekelijkse meetings of stel samen met een afdeling of het gehele personeel doelen zodat het bij iedereen gaat leven. Breng het onder de aandacht in nieuwsbrieven voor je medewerkers en bij de werving van nieuwe krachten. Creëer een cultuur binnen het bedrijf waar iedereen elkaar kan aanspreken op zijn of haar wel of niet duurzaam/maatschappelijk verantwoord handelen. Organiseer speciale dagen waarin het team zich inzet voor de maatschappij. Kijk daarnaast naar de mogelijkheden voor meer digitalisering, om zo het verbruik van printpapier drastisch te verlagen. Kortom: laat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen onderdeel worden van je bedrijfsstrategie, maak het leuk en breng het vooral met een knipoog.

Duurzaamheidscoördinator

Eén van mijn bevindingen is dat voor het waarborgen van een Green Key certificaat het aan te bevelen is om één persoon (evt. ondersteund door een team) verantwoordelijk te maken voor het MVO-beleid. Deze persoon houdt zich bezig met de implementatie en het behoud van het Green Key certificaat.

Bovenstaand klinkt allemaal simpel, maar dat is het niet. Het is goed dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen onderdeel worden van je bedrijfsstrategie maar dan moet je er wel voor zorgen dat deze strategie blijft passen bij je huidige strategie. Hoe je dat aanpakt lees je in mijn volgende blog.

U Parkhotel

Niet alleen de deadline van mijn afstudeeropdracht zit er aan te komen, maar ook de deadline van de bouwkundige oplevering van het U Parkhotel. Over een kleine twee maanden moet de bouw zo ver zijn dat het bouwkundig opgeleverd kan worden. Daarna zal de uiteindelijke inrichting van het U Parkhotel van start gaan, zodat deze eind van dit jaar geopend kan worden. Afgelopen maanden heb ik het voorrecht gehad om aan te schuiven bij de gespreken met mogelijke aannemers voor de keuken, wandmeubels, audiovisuele middelen, et cetera... Erg leuk, bijzonder, maar vooral ook leerzaam. Wie weet waar ik deze ervaring in de toekomst zelf in praktijk kan brengen?

De bouw loopt nog steeds op schema en de contouren van het hotel zijn al prachtig zichtbaar. In februari begon ik mijn periode hier, ongelofelijk wat er in tussentijd allemaal gedaan is.

Nieuwsgierig? Aanstaande zaterdag 2 juni - tijdens de dag van de bouw - is de bouwplaats toegankelijk voor publiek. Er kan een kijkje genomen worden achter de schermen van de grootste transformatie van Oost-Nederland. Daarnaast is er de mogelijkheid tot abseilen vanaf de top van het gebouw(!).

Meer over de vorderingen van de bouw van het U Parkhotel in mijn volgende blog.

Meer blogs van Pim lees je via deze link. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview Boutique Hotel Straelman: "Ik doe alles zelf"

Goh, als dat ook bij de hotelgasten zo gaat, dan kom je hier als gast werkelijk in een gespreid bedje terecht. De allereerste ervaring bij Boutique Hotel Straelman in Nijmegen is er namelijk direct één om niet gauw te vergeten. De deur wordt er eigenhandig geopend door Tanja Seegers, d...

Hotel Achtergronden
Hotel Karsten in Norg heeft nieuwe exploitant

Hotel Karsten in Norg maakt een doorstart. Het is allemaal heel snel gegaan volgens curator Paulien Antons tegenover RTN Noord. Vorige week meldden we nog dat het hotel failliet ging, maar nu is bekend dat er overeenstemming is bereikt met de nieuwe exploitant, Daan Veen. Nieuwe exploitant Vee...

Achtergronden Den Haag
De Pier in 2018 zeer in trek als evenementen- en congreslocatie

De Pier in Scheveningen was in 2018 zeer in trek als evenementen- en congreslocatie. Ten opzichte van 2017 is het aantal evenementen dat op De Pier werd georganiseerd verdrievoudigd. Zo organiseerde het internationale bedrijf Directions EMEA een feest met Pier Proeverij voor 2500 Microsoft partners ...

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: ''Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag''

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Events
Het Global Restaurant Investment Forum in februari in Amsterdam

Het Global Restaurant Investment Forum 2019 (GRIF), de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor internationale restaurantinvesteerders - georganiseerd door Bench Events - werkt voor de zesde editie samen met NH Hotel Group. GRIF vindt voor het eerst plaats in Amsterdam. Waar gaat het over? GRIF, dat ...

Awards Achtergronden
Pullman Eindhoven Cocagne Beste Vergaderlocatie 2018

Pullman Eindhoven Cocagne heeft op 21 januari 2019 tijdens de twaalfde editie van de Meetings Awards de titel Beste Vergaderlocatie 2018 en Beste Vergaderlocatie Regio Zuid 2018 gewonnen. Vakgenoten en gasten konden stemmen om de winnaar van de regionale en nationale rankings te bepalen. Om mee te m...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: