Boete voor onjuiste prijsvermelding Corendon

28 juni 2017 | Thijs Jacobs

De Rechtbank Rotterdam heeft in beroep op 22 juni 2017 uitspraak gedaan in de boetezaak tegen Corendon International Travel B.V. De rechtbank heeft het beroep van Corendon ongegrond verklaard en heeft daarmee het besluit van de ACM bevestigd. Dit lazen wij op de website van de ACM.

De ACM heeft in 2016 twee boetes van in totaal 350.000 euro opgelegd aan Corendon voor de onjuiste vermelding van prijzen voor pakketreizen en losse vliegtickets.

Bijkomende kosten moeten vermeld worden

Bij haar toezicht op de reisbranche is het uitgangspunt van de ACM dat alle vaste onvermijdbare kosten vanaf het begin in de prijs moeten zitten. Variabele onvermijdbare kosten moeten vanaf het begin direct en duidelijk bij de prijs worden vermeld: dus niet helemaal onderaan de pagina of verstopt in kleine onleesbare lettertjes. Een voorbeeld van zulke variabele kosten is het rekenen van bijkomende kosten per boeking terwijl de prijs van de reis per persoon wordt berekend.

Corendon rekende voor pakketreizen en losse vliegtickets bijkomende variabele onvermijdbare kosten zonder deze vanaf het begin direct en duidelijk bij de prijs te vermelden. Bij pakketreizen ging het om boekingskosten (25 euro) en kosten voor het Calamiteitenfonds (2,50 euro). Bij het boeken van losse vliegtickets ging het om servicekosten (3 euro).

Corendon heeft zes weken de tijd om tegen de uitspraak van de rechtbank hoger beroep aan te tekenen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

Bron: ACM

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: