Column Ewout Hoogendoorn: family matters

10 januari 2020 | redactie

De kurk waarop de Nederlandse hotels drijven wordt gevormd door families. Dat zijn grote en kleine families. De familie Van der Valk zal ongetwijfeld de grootste hotelfamilie zijn. Als je je afvraagt hoe een dichtbevolkt land als Nederland in een paar jaar tijd kan groeien van 16 miljoen mensen naar 18 mensen, moet je volgens mij de oorzaak zoeken bij die familie. Om hun groei van hotels te kunnen laten doorgaan zorgen ze er op de een of andere manier voor dat het aantal Nederlanders gelijke tred houdt met het aantal Van der Valk hotelkamers. Hoe, dat is natuurlijk hun familiegeheim.

Maar er zijn ook veel andere grote Nederlandse hotelgroepen die in eigendom zijn van Nederlandse families en daar sterk hun karakter aan te danken hebben. Denk aan Eden Hotels, Westcord Hotels en Amrath Hotels. En dan zijn er nog talloze kleinere hotelbedrijven, veruit de meeste vermoed ik eigenlijk, waarin de familie een belangrijke rol speelt. Dat wordt eigenlijk altijd meer voor kennisgeving aangenomen, maar het zou interessant zijn om eens te onderzoeken wat nu de familiegerelateerde ‘KPI’s’ zijn: de Key Performance Indicators. Je zult zien dat de karaktereigenschappen van mensen in de sturende familie of families, veel meer dan je in eerste instantie zou verwachten, tot uiting komen in hoe de bedrijven zich presenteren. Dat kan variëren van extravagant en flamboyant tot uiterst ingetogen. Van vol met kleine details tot alleen uitgevoerd in wit met een paar sterke accenten. Van strikt zakelijk tot volledig relaxed en ontspannen. Je herkent de stijl van de hotels direct als je bij de families thuis bent geweest.

We werken voor veel families in de Nederlandse hotellerie, dus daarom geef ik bewust geen voorbeelden. Natuurlijk gaat dit in een aantal gevallen ook op voor individuen, die met veel eigen karakter een hotel bepalen, maar wanneer er families in betrokken zijn, gaat het veel dieper. De basis van een eigenschap kan dezelfde zijn; sober, saai, of wild en kleurrijk, maar dat wordt door elk familielid net weer even anders uitgedragen.

Het zijn die specifieke karaktereigenschappen die een hotel aantrekkelijk en herkenbaar voor de gast maken, en een belangrijke reden zijn waarom gasten terugkeren. Airbnb’s, althans in hun oorspronkelijke opzet, hadden in het klein ook dat unieke karakter. Dat biedt een omgeving waarin je je prettig voelt. De ‘gewone, grote ketens’ waren dat gevoel kwijtgeraakt. Door allemaal ‘lifestyle hotelconcepten’ op te kopen hebben ze zich weer in de markt teruggevochten. Maar de families gaan onverstoorbaar door.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: