Column Ewout Hoogendoorn: family matters

10 januari 2020 | redactie

De kurk waarop de Nederlandse hotels drijven wordt gevormd door families. Dat zijn grote en kleine families. De familie Van der Valk zal ongetwijfeld de grootste hotelfamilie zijn. Als je je afvraagt hoe een dichtbevolkt land als Nederland in een paar jaar tijd kan groeien van 16 miljoen mensen naar 18 mensen, moet je volgens mij de oorzaak zoeken bij die familie. Om hun groei van hotels te kunnen laten doorgaan zorgen ze er op de een of andere manier voor dat het aantal Nederlanders gelijke tred houdt met het aantal Van der Valk hotelkamers. Hoe, dat is natuurlijk hun familiegeheim.

Maar er zijn ook veel andere grote Nederlandse hotelgroepen die in eigendom zijn van Nederlandse families en daar sterk hun karakter aan te danken hebben. Denk aan Eden Hotels, Westcord Hotels en Amrath Hotels. En dan zijn er nog talloze kleinere hotelbedrijven, veruit de meeste vermoed ik eigenlijk, waarin de familie een belangrijke rol speelt. Dat wordt eigenlijk altijd meer voor kennisgeving aangenomen, maar het zou interessant zijn om eens te onderzoeken wat nu de familiegerelateerde ‘KPI’s’ zijn: de Key Performance Indicators. Je zult zien dat de karaktereigenschappen van mensen in de sturende familie of families, veel meer dan je in eerste instantie zou verwachten, tot uiting komen in hoe de bedrijven zich presenteren. Dat kan variëren van extravagant en flamboyant tot uiterst ingetogen. Van vol met kleine details tot alleen uitgevoerd in wit met een paar sterke accenten. Van strikt zakelijk tot volledig relaxed en ontspannen. Je herkent de stijl van de hotels direct als je bij de families thuis bent geweest.

We werken voor veel families in de Nederlandse hotellerie, dus daarom geef ik bewust geen voorbeelden. Natuurlijk gaat dit in een aantal gevallen ook op voor individuen, die met veel eigen karakter een hotel bepalen, maar wanneer er families in betrokken zijn, gaat het veel dieper. De basis van een eigenschap kan dezelfde zijn; sober, saai, of wild en kleurrijk, maar dat wordt door elk familielid net weer even anders uitgedragen.

Het zijn die specifieke karaktereigenschappen die een hotel aantrekkelijk en herkenbaar voor de gast maken, en een belangrijke reden zijn waarom gasten terugkeren. Airbnb’s, althans in hun oorspronkelijke opzet, hadden in het klein ook dat unieke karakter. Dat biedt een omgeving waarin je je prettig voelt. De ‘gewone, grote ketens’ waren dat gevoel kwijtgeraakt. Door allemaal ‘lifestyle hotelconcepten’ op te kopen hebben ze zich weer in de markt teruggevochten. Maar de families gaan onverstoorbaar door.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties

Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties voor appartementen, vakantiehuizen en villa's; het nieuwe systeem maakt het makkelijker voor reizigers om de kwaliteit van unieke verblijfsplekken te vergelijken. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit als ze...

Personeel
De nieuwste technologische tools voor het koesteren van talent

Waar menselijk talent in de jaren ‘90 werd gezien als een verrijking om te managen onder het concept van talentmanagement, neemt het koesteren van talent een humanistisch standpunt in van de mensen van een organisatie van wie het doel in lijn is met het bedrijf dat talent ontwikkelt en koester...

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: