Column Ewout Hoogendoorn: family matters

10 januari 2020 | redactie

De kurk waarop de Nederlandse hotels drijven wordt gevormd door families. Dat zijn grote en kleine families. De familie Van der Valk zal ongetwijfeld de grootste hotelfamilie zijn. Als je je afvraagt hoe een dichtbevolkt land als Nederland in een paar jaar tijd kan groeien van 16 miljoen mensen naar 18 mensen, moet je volgens mij de oorzaak zoeken bij die familie. Om hun groei van hotels te kunnen laten doorgaan zorgen ze er op de een of andere manier voor dat het aantal Nederlanders gelijke tred houdt met het aantal Van der Valk hotelkamers. Hoe, dat is natuurlijk hun familiegeheim.

Maar er zijn ook veel andere grote Nederlandse hotelgroepen die in eigendom zijn van Nederlandse families en daar sterk hun karakter aan te danken hebben. Denk aan Eden Hotels, Westcord Hotels en Amrath Hotels. En dan zijn er nog talloze kleinere hotelbedrijven, veruit de meeste vermoed ik eigenlijk, waarin de familie een belangrijke rol speelt. Dat wordt eigenlijk altijd meer voor kennisgeving aangenomen, maar het zou interessant zijn om eens te onderzoeken wat nu de familiegerelateerde ‘KPI’s’ zijn: de Key Performance Indicators. Je zult zien dat de karaktereigenschappen van mensen in de sturende familie of families, veel meer dan je in eerste instantie zou verwachten, tot uiting komen in hoe de bedrijven zich presenteren. Dat kan variëren van extravagant en flamboyant tot uiterst ingetogen. Van vol met kleine details tot alleen uitgevoerd in wit met een paar sterke accenten. Van strikt zakelijk tot volledig relaxed en ontspannen. Je herkent de stijl van de hotels direct als je bij de families thuis bent geweest.

We werken voor veel families in de Nederlandse hotellerie, dus daarom geef ik bewust geen voorbeelden. Natuurlijk gaat dit in een aantal gevallen ook op voor individuen, die met veel eigen karakter een hotel bepalen, maar wanneer er families in betrokken zijn, gaat het veel dieper. De basis van een eigenschap kan dezelfde zijn; sober, saai, of wild en kleurrijk, maar dat wordt door elk familielid net weer even anders uitgedragen.

Het zijn die specifieke karaktereigenschappen die een hotel aantrekkelijk en herkenbaar voor de gast maken, en een belangrijke reden zijn waarom gasten terugkeren. Airbnb’s, althans in hun oorspronkelijke opzet, hadden in het klein ook dat unieke karakter. Dat biedt een omgeving waarin je je prettig voelt. De ‘gewone, grote ketens’ waren dat gevoel kwijtgeraakt. Door allemaal ‘lifestyle hotelconcepten’ op te kopen hebben ze zich weer in de markt teruggevochten. Maar de families gaan onverstoorbaar door.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: