Column Hans van Spronsen: Motto voor een nieuw millennium

12 december 1999 | Redactie

Ondernemen kan alleen maar goed gaan als je die dingen doet waarin je goed bent, en waaraan je dus plezier beleeft. En je wordt alleen maar goed in iets, als je die activiteit leuk vindt, dus als je plezier maakt. Mensen die goed zijn in hun vak stralen enthousiasme uit; zijn sprankelend; zien altijd de positieve kanten; zijn echt en eerlijk. Je herkent ze direct. Het zijn mensen die plezier hebben in het leven. Daarom worden zij - of zijn zij reeds - goed in wat zij doen.

Helaas... Als je vaak met ondernemers spreekt, valt het vele geklaag op. Het is altijd het personeel, de overheid, ... Eigenlijk is er altijd wel iets. Het is in wezen onvoorstelbaar in deze tijd van grote welvaart en gigantische mogelijkheden. Ik luister naar hen en vraag mij dan meestal af of zij nu echt plezier beleven aan hetgeen zij aan het doen zijn. Dikwijls heb ik het gevoel dat het plezier plaats heeft gemaakt voor een gevoel van machteloosheid en passieve acceptatie. Het is nu eenmaal zo en daar moeten wij maar mee leven. Wat een vreselijke onzin!

Ondernemen is een vreselijk leuk spel en je hebt er zelf voor gekozen. Niemand heeft gezegd dat je moest gaan ondernemen. En ondernemen gaat alleen maar goed als je er elke dag weer plezier aan beleeft. Dat is helemaal niet zo moeilijk want ondernemen betekent per definitie plezier. Je eigen beslissingen nemen, elke dag weer creatief naar nieuwe wegen en nieuwe oplossingen zoeken. Elke dag weer proberen het nog beter te doen dan gisteren. Kortom: een wereldbaan met veel pleziermomenten.

En daarbij komt dat uw medewerkers beter gaan functioneren wanneer u uitstraalt er plezier in te hebben. Helemaal als u er netjes voor zorgt dat zij ook plezier in hun werk hebben of krijgen. De ultieme uitdaging is natuurlijk om plezier te maken met uw belastinginspecteur. Ik ben ervan overtuigd dat zelfs dat moet lukken.

Aan de vooravond van het nieuwe millennium is het dan ook tijd voor een nieuw elan. Een nieuw millennium boordevol kansen, en met slechts weinig zaken om somber van te worden. Een nieuw millennium waarin u PLEZIER centraal moet stellen in uw wijze van werken. Gebruik die laatste paar dagen van deze eeuw om alles weer in het juiste perspectief te krijgen. Ondernemen is leuk en als je het niet leuk vindt, ga dan iets anders doen.

Zorg ervoor dat u het plezier weer terug brengt in uw dagelijkse bezigheden. De tijd van ons allen is te kostbaar om chagrijnig rond te blijven lopen, en bovendien leidt het slechts tot matige of zelfs slechte resultaten. Huur desnoods een 'fun-adviseur' in. (Jawel, die bestaan echt.) Verander uw managementstijl in managementplezier. Zeker in de gastvrijheidsindustrie iets wat ook voor uw gasten noodzakelijk en wenselijk is. Klagen wijzelf ook niet vaak over die 'chagrijnige ober'?

De 21ste eeuw moet de eeuw van het plezier worden. Plezier in ons werk. Daardoor veel betere resultaten, tevreden gasten en tevreden medewerkers.

Ik wens u dan ook een buitengewoon plezierig nieuw millennium toe, waarin u alles wat u graag wilt bereiken ook zult bereiken; gewoon door het scheppen van plezier in uw arbeid.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. ...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: