Coronadagboek Bart Reints Bok: "Het sluiten van Oranjeoord is best emotioneel"

23 maart 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit vierde hoofdstuk bespreken we wat er sinds afgelopen vrijdag allemaal is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

“Ik hang net de telefoon op; iemand van BookUnited belde me over de publicatie van vrijdag. Morgen zal ik je daar wel meer over vertellen, want er zijn wat onduidelijkheden wat dat betreft”, vertelt Bart. “Het belangrijkste en meest ingrijpende nieuws van het afgelopen weekend was wel de sluiting van Oranjeoord, het enige hotel dat we zelf exploiteren. Westerlee gaat in de loop van deze ochtend dicht. Dit komt natuurlijk mede door de wegevallen reserveringen van onze partners, die hun klanten vouchers aanbieden voor een latere boeking. Het kortetermijndenken van deze partijen verbaast me lichtelijk, want na deze crisis wil je toch ook weer als gezonde partners en met een goede verstandhouding verder? Gelukkig zie ik dat een aantal partners het anders doet. Hotelspecials bijvoorbeeld, zij kunnen het fysiek ook allemaal niet aan qua annuleringen, maar laten ons het zelf verder afhandelen, waardoor er reserveringen in de boeken kunnen blijven staan. De administratie wordt later afgehandeld, wanneer het wat rustiger is. In ons geval maken we een afweging: de variabele kosten moeten lager zijn dan de omzet die je behaalt, en in deze gevallen was het duidelijk wat we moesten gaan doen. Er komen geen reserveringen meer bij; Groningen is een uitzondering, maar zoals ik je eerder al vertelde zitten daar alleen gasten die er echt moeten zijn, vanwege hun werk."

"In Groningen ligt de omzet boven de variabele kosten, maar met een bezetting van twaalf kamers op 62 kamers is het kantje boord, we zitten op een fractie van de gebruikelijke omzetten. Natuurlijk doet ook het restaurant niet de omzetten die je gewend bent, dus het houdt niet bepaald over. We hebben in het restaurant niet eens een ober staan, in de middag komt er één kok. Voor de overheid is het natuurlijk ook van belang dat bedrijven zoveel mogelijk proberen omzet te behalen, want dan wordt er een kleiner beroep gedaan op de NOW regeling, maar het zal vast niet lang meer duren voordat ook in Nederland een lockdown-situatie van kracht wordt, daar ben ik wel van overtuigd, zeker na het zien van de beelden van de Nederlandse stranden dit weekend.”

Sluiten van een hotel is ingrijpend

Toch is het een vreemde gewaarwording, het sluiten van je hotel. “Klopt”, zegt Bart. “Dan sta je daar met enkele personeelsleden de bederfelijke waar weg te gooien, alles leeg te ruimen en alles netjes na te lopen. Het is wel mooi om te zien dat er meer personeel dan voorzien langskwam om te helpen; ze willen erbij zijn, het is ook best emotioneel allemaal. Op zo’n moment spookt toch het idee door je hoofd dat het hotel misschien nooit meer opengaat, alhoewel we dat voor nu niet verwachten. We hebben Oranjeoord sinds 2013 in onze portefeuille en juist alle initiële leningen afbetaald. We waren eindelijk op het punt waar we wilden zijn om het hotel verder uit te kunnen bouwen en extra te doen en dan gebeurt dit. Het is onwerkelijk allemaal en ik vermoed dat het allemaal nog even moet bezinken voordat ik besef wat er eigenlijk allemaal is gebeurd.”

Triest voor kleine ondernemers

Natuurlijk is het voor een ondernemer anders dan voor iemand in loondienst, kan ik mij voorstellen. “Dat denk ik ook. Als je general manager van een hotel van een grote keten bent, dan raakt het je persoonlijk natuurlijk minder hard dan wanneer je privé aansprakelijk bent. Ik zie om mij heen gevallen van hoteliers die hotel in een VOF hebben, waar dus loon en loonbelasting – al wordt het allemaal doorgeschoven nu – zwaar wegen. Het gaat ze privé echt keihard raken. Bij ons is dat niet het geval hoor, alles zit in een BV, maar het is binnen de hotellerie best zwaar. Anderzijds kan ik mij voorstellen dat bedrijven die een aantal weken sluiting niet overleven, het in een normale situatie ook niet lang meer volgehouden zouden hebben, maar het blijft triest.”

Schoolmeester en hotelier

Op persoonlijk vlak is het ook even wennen natuurlijk: thuiswerken en op afstand contact houden met de hotels? “Dat is zeker waar; ik ben nu schoolmeester en hotelier in een. De kinderen merken natuurlijk ook dat dit een uitzonderlijke situatie is en dat merk je aan hun gedrag. Het is schipperen, maar ik werk keihard om alle hotels van de nodige informatie te kunnen voorzien. Dit is wel het moment om tot bezinning te komen en te overdenken hoe je bedrijf eruitziet, hoe je goed kunt schakelen naar de toekomst. Natuurlijk zijn er heel veel ondernemers nu bezig met vasthouden wat ze nog hebben, maar naar de toekomst kijken is essentieel.”

Hiermee eindigt deel 4 van het dagboek van Bart Reints Bok. Morgen een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: