Coronadagboek Bart Reints Bok: "Het sluiten van Oranjeoord is best emotioneel"

23 maart 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit vierde hoofdstuk bespreken we wat er sinds afgelopen vrijdag allemaal is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

“Ik hang net de telefoon op; iemand van BookUnited belde me over de publicatie van vrijdag. Morgen zal ik je daar wel meer over vertellen, want er zijn wat onduidelijkheden wat dat betreft”, vertelt Bart. “Het belangrijkste en meest ingrijpende nieuws van het afgelopen weekend was wel de sluiting van Oranjeoord, het enige hotel dat we zelf exploiteren. Westerlee gaat in de loop van deze ochtend dicht. Dit komt natuurlijk mede door de wegevallen reserveringen van onze partners, die hun klanten vouchers aanbieden voor een latere boeking. Het kortetermijndenken van deze partijen verbaast me lichtelijk, want na deze crisis wil je toch ook weer als gezonde partners en met een goede verstandhouding verder? Gelukkig zie ik dat een aantal partners het anders doet. Hotelspecials bijvoorbeeld, zij kunnen het fysiek ook allemaal niet aan qua annuleringen, maar laten ons het zelf verder afhandelen, waardoor er reserveringen in de boeken kunnen blijven staan. De administratie wordt later afgehandeld, wanneer het wat rustiger is. In ons geval maken we een afweging: de variabele kosten moeten lager zijn dan de omzet die je behaalt, en in deze gevallen was het duidelijk wat we moesten gaan doen. Er komen geen reserveringen meer bij; Groningen is een uitzondering, maar zoals ik je eerder al vertelde zitten daar alleen gasten die er echt moeten zijn, vanwege hun werk."

"In Groningen ligt de omzet boven de variabele kosten, maar met een bezetting van twaalf kamers op 62 kamers is het kantje boord, we zitten op een fractie van de gebruikelijke omzetten. Natuurlijk doet ook het restaurant niet de omzetten die je gewend bent, dus het houdt niet bepaald over. We hebben in het restaurant niet eens een ober staan, in de middag komt er één kok. Voor de overheid is het natuurlijk ook van belang dat bedrijven zoveel mogelijk proberen omzet te behalen, want dan wordt er een kleiner beroep gedaan op de NOW regeling, maar het zal vast niet lang meer duren voordat ook in Nederland een lockdown-situatie van kracht wordt, daar ben ik wel van overtuigd, zeker na het zien van de beelden van de Nederlandse stranden dit weekend.”

Sluiten van een hotel is ingrijpend

Toch is het een vreemde gewaarwording, het sluiten van je hotel. “Klopt”, zegt Bart. “Dan sta je daar met enkele personeelsleden de bederfelijke waar weg te gooien, alles leeg te ruimen en alles netjes na te lopen. Het is wel mooi om te zien dat er meer personeel dan voorzien langskwam om te helpen; ze willen erbij zijn, het is ook best emotioneel allemaal. Op zo’n moment spookt toch het idee door je hoofd dat het hotel misschien nooit meer opengaat, alhoewel we dat voor nu niet verwachten. We hebben Oranjeoord sinds 2013 in onze portefeuille en juist alle initiële leningen afbetaald. We waren eindelijk op het punt waar we wilden zijn om het hotel verder uit te kunnen bouwen en extra te doen en dan gebeurt dit. Het is onwerkelijk allemaal en ik vermoed dat het allemaal nog even moet bezinken voordat ik besef wat er eigenlijk allemaal is gebeurd.”

Triest voor kleine ondernemers

Natuurlijk is het voor een ondernemer anders dan voor iemand in loondienst, kan ik mij voorstellen. “Dat denk ik ook. Als je general manager van een hotel van een grote keten bent, dan raakt het je persoonlijk natuurlijk minder hard dan wanneer je privé aansprakelijk bent. Ik zie om mij heen gevallen van hoteliers die hotel in een VOF hebben, waar dus loon en loonbelasting – al wordt het allemaal doorgeschoven nu – zwaar wegen. Het gaat ze privé echt keihard raken. Bij ons is dat niet het geval hoor, alles zit in een BV, maar het is binnen de hotellerie best zwaar. Anderzijds kan ik mij voorstellen dat bedrijven die een aantal weken sluiting niet overleven, het in een normale situatie ook niet lang meer volgehouden zouden hebben, maar het blijft triest.”

Schoolmeester en hotelier

Op persoonlijk vlak is het ook even wennen natuurlijk: thuiswerken en op afstand contact houden met de hotels? “Dat is zeker waar; ik ben nu schoolmeester en hotelier in een. De kinderen merken natuurlijk ook dat dit een uitzonderlijke situatie is en dat merk je aan hun gedrag. Het is schipperen, maar ik werk keihard om alle hotels van de nodige informatie te kunnen voorzien. Dit is wel het moment om tot bezinning te komen en te overdenken hoe je bedrijf eruitziet, hoe je goed kunt schakelen naar de toekomst. Natuurlijk zijn er heel veel ondernemers nu bezig met vasthouden wat ze nog hebben, maar naar de toekomst kijken is essentieel.”

Hiermee eindigt deel 4 van het dagboek van Bart Reints Bok. Morgen een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: