De energierekening is met 26% omlaag gebracht

15 september 1999 | Redactie

Als de jaarlijkse energierekening tientallen miljoenen guldens bedraagt, wil je wel bezuinigen op het verbruik van brandstof. Voor hotelketens als Inter?Continental Hotels and Resorts, Starwood Hotels and Resorts en Scandic Hotels, is het nauwkeurig in kaart brengen van het energieverbruik essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Zij willen er immers ook financieel warmpjes bij zitten.

Inter?Continental (onderdeel van Bass Hotels and Resorts Worldwide), Starwood en Scandic behoren tot de elf leden van het International Hotels Environment Initiative (IHEI). Zij hebben zich voorgenomen om - door middel van energiebesparing - zowel het milieu als hun portemonnee te ontzien. Het IHEI is gesticht in 1992. De andere leden zijn: Accor, Forte Hotels, Hilton International, Marco Polo Hotels, Marriott International, Radisson SAS Hotels Worldwide, TUI Touristik Union International GmbH en de Indian Company of Hotels. Hoewel deze ketens en groepen elkaar 'naar het leven staan' in het internationale hotelstrijdperk, werken zij eensgezind samen zodra het aankomt op bescherming van het milieu. Via het IHEI proberen zij alle hotels, waar ook ter wereld, te helpen in hun streven om efficiënter om te gaan met energie.

Presteren

De missie van het IHEI is het voortdurend verbeteren van de 'milieuprestatie' van de hotellerie. Dat gebeurt door aanmoediging en aanbeveling, waarbij het ter beschikking stellen van informatie en praktische instrumenten van groot belang is. Door dat laatste kunnen immers ook de kleinere hotels overgehaald worden om allerlei energiezuinige maatregelen te nemen en programma's te implementeren. Samenwerking is dus het sleutelwoord.

De meeste hotels zijn in staat om 10 tot 20% reductie in hun energiekosten te bereiken door enkel en alleen goed in het eigen bedrijf rond te kijken en zo het inefficiënte verbruik van energie te traceren. (Bijvoorbeeld het uitschakelen van de verlichting in ruimtes die niet gebruikt worden.) Door te investeren in energiezuinige apparatuur kan nog veel meer bereikt worden. Het vervangen van gewone lampen door spaarlampen; het overschakelen op gasapparatuur; het installeren van zonnepanelen...

De energiemeter speelt uiteraard een belangrijke rol. In de afgelopen tien jaar zijn steeds meer hotels ertoe overgegaan om allerlei 'sub-meters' te installeren, zodat per afdeling bijgehouden kan worden hoeveel energie er verbruikt wordt. (Voor bijvoorbeeld de airconditioning en het zwembad kunnen ook aparte meters geplaatst worden.) Op deze manier kunnen - desgevraagd - de ingenieurs van het energiebedrijf middels de computer precies bijhouden hoe het energieverbruik van het ene hotel afsteekt bij dat van andere hotels in de buurt. Sommige hotels, zoals Scandic, maken deze informatie al voor iedereen toegankelijk via het eigen Intranet.

Allocatie

Wat voor besparingen zijn mogelijk? Sinds 1989 heeft Inter?Continental Hotels and Resorts de energierekening met 26% omlaag gebracht; dat is een besparing van 24,6 miljoen dollar. Het Westin Resort Macau (behorend tot de Starwood Groep) heeft 649.000 dollar bespaard sinds medio 1995, en 303.000 dollar in het afgelopen jaar. Dit was een direct resultaat van allocatie: men was in staat om energiekosten toe te wijzen aan de afdelingen waar die energie daadwerkelijk verbruikt werd. Het motto van Scandic Hotels luidt: 'Wat gemeten wordt, wordt gedaan.' Dat gaat dus ook op voor andere hotels.

Auteur: Claire Baker

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Personalia
Hotelier Martin Lindelauf gaat met pensioen

Na ruim vierendertig jaar gaat Martin Lindelauf met pensioen. Een pensioen dat welverdiend is, maar velen vinden het toch jammer om hem te zien gaan. Collega, zakenpartner, leermeester of hoe je hem ook zou willen noemen, de man met het jaloersmakende cv gaat er definitief mee stoppen. Martin&rs...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Internationaal Coronacrisis
a&o Hostels benoemt social distancing experts

Europa’s grootste budget hostelketen, a&o Hostels, heeft een initiatief gelanceerd waarbij in alle Europese vestigingen 'social distancing experts' zijn aangesteld. Deze specialisten zorgen ervoor dat de gasten veilig en met een gerust gevoel de omgeving kunnen verkennen. Bovendien...

Economie Hotelbouwplannen
Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht en wordt gesloopt

Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht. De nieuwe eigenaar is Jan Mulder van Jan Mulder Vastgoed uit Punthorst, zo lezen we in De Stentor. Op deze plek wil hij 96 appartementen realiseren, maar ook een grand café. Het welbekende pand van Waanders moet tegen de vlakte om plaats te ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: