De winstmakers

Auteur: Redactie
Economie 11 februari 1996
De winstmakers

Pay TV en de minibar worden wel de 'winstmakers' van de hotelkamer genoemd. Met het juiste systeem en een beetje extra aandacht van het hotelmanagement kan dit soort dienstverlening inderdaad lucratief zijn.

Een vooraanstaande leverancier van Pay T.V. systemen is Thorn Institutional Business in 's Hertogenbosch. 'Er zijn twee manieren waarop een hotel Pay T.V. kan uitbaten: op huurbasis of op commisiebasis,' legt dhr. M. van Egmond, medewerker commerciële binnendienst, uit. 'Op huurbasis ligt het risiko bij het hotel. Het hotel betaalt een vast bedrag per maand aan Thorn, en houdt de inkomsten uit het televisie-gebruik van de hotelgast. In het commissie-model ligt het risiko bij de leverancier. Thorn ontvangt de inkomsten uit het t.v.-gebruik, en het hotel ontvangt daarvan een commisie van tussen tien en twintig procent.' Grundig T.V. Communications brengt in maart een nieuw Pay T.V.-systeem op de markt, Video à la Card genaamd, dat vooral voor de kleinere hotels interessant kan zijn. Bij het inchecken kan de hotelgast een chipkaart kopen met een bepaald aantal 'tikken', die in de kamer in een kaartlezer wordt ingevoerd, waarna men de Pay T.V. kanalen kan bekijken.

Minibar

Een rendabele exploitatie van de minibar vereist enige extra aandacht. 'Allereerst is het belangrijk dat gasten bij het inchecken nadrukkelijk worden geattendeerd op de mogelijkheid om gebruik te maken van de minibar,' zegt mevr. C. Hartmann van Electrolux Nederland. 'Bij het uitchecken moet natuurlijk de vraag gesteld worden, wat men heeft geconsumeerd.' Als de hotelgast langer dan één nacht logeert, kan het kamerpersoneel overdag de inhoud controleren, en doorgeven aan de receptie-computer. Dit kan op geavanceerde wijze via het Guestlink systeem van het Finse Nokia, dat wordt geleverd door Thorn International Business. Met dit interactieve systeem kan niet alleen de hotelgast communiceren met de centrale computer, maar kan het house keeping personeel ook via het televisietoestel aan de centrale computer het verbruik van de minibar doorgeven.

De exploitatie van minibars is het meest rendabel in hotels waar veel zakelijke gasten logeren. De koopprijs van een minibar ligt tussen 500 en 800 gulden. Minibars onderscheiden zich in kwaliteit door volume, inhoud, en de aanwezigheid van verlichting en een glazen deur. Toeristen  gebruiken de kamer vaak alleen om te slapen, terwijl zakelijke gasten nog wel eens op de kamer werken en daarbij een drankje nuttigen. Mevr. Hartmann: 'Zeker als het hotel geen bar heeft, is de minibar een uitkomst.'

Auteur: Jos Schuurmans

HM30JAAR HM301996

Overig nieuws