De winstmakers

11 februari 1996 | Redactie

Pay TV en de minibar worden wel de 'winstmakers' van de hotelkamer genoemd. Met het juiste systeem en een beetje extra aandacht van het hotelmanagement kan dit soort dienstverlening inderdaad lucratief zijn.

Een vooraanstaande leverancier van Pay T.V. systemen is Thorn Institutional Business in 's Hertogenbosch. 'Er zijn twee manieren waarop een hotel Pay T.V. kan uitbaten: op huurbasis of op commisiebasis,' legt dhr. M. van Egmond, medewerker commerciële binnendienst, uit. 'Op huurbasis ligt het risiko bij het hotel. Het hotel betaalt een vast bedrag per maand aan Thorn, en houdt de inkomsten uit het televisie-gebruik van de hotelgast. In het commissie-model ligt het risiko bij de leverancier. Thorn ontvangt de inkomsten uit het t.v.-gebruik, en het hotel ontvangt daarvan een commisie van tussen tien en twintig procent.' Grundig T.V. Communications brengt in maart een nieuw Pay T.V.-systeem op de markt, Video à la Card genaamd, dat vooral voor de kleinere hotels interessant kan zijn. Bij het inchecken kan de hotelgast een chipkaart kopen met een bepaald aantal 'tikken', die in de kamer in een kaartlezer wordt ingevoerd, waarna men de Pay T.V. kanalen kan bekijken.

Minibar

Een rendabele exploitatie van de minibar vereist enige extra aandacht. 'Allereerst is het belangrijk dat gasten bij het inchecken nadrukkelijk worden geattendeerd op de mogelijkheid om gebruik te maken van de minibar,' zegt mevr. C. Hartmann van Electrolux Nederland. 'Bij het uitchecken moet natuurlijk de vraag gesteld worden, wat men heeft geconsumeerd.' Als de hotelgast langer dan één nacht logeert, kan het kamerpersoneel overdag de inhoud controleren, en doorgeven aan de receptie-computer. Dit kan op geavanceerde wijze via het Guestlink systeem van het Finse Nokia, dat wordt geleverd door Thorn International Business. Met dit interactieve systeem kan niet alleen de hotelgast communiceren met de centrale computer, maar kan het house keeping personeel ook via het televisietoestel aan de centrale computer het verbruik van de minibar doorgeven.

De exploitatie van minibars is het meest rendabel in hotels waar veel zakelijke gasten logeren. De koopprijs van een minibar ligt tussen 500 en 800 gulden. Minibars onderscheiden zich in kwaliteit door volume, inhoud, en de aanwezigheid van verlichting en een glazen deur. Toeristen  gebruiken de kamer vaak alleen om te slapen, terwijl zakelijke gasten nog wel eens op de kamer werken en daarbij een drankje nuttigen. Mevr. Hartmann: 'Zeker als het hotel geen bar heeft, is de minibar een uitkomst.'

Auteur: Jos Schuurmans

HM30JAAR HM301996

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start ‘restaurant take over’

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Personalia
QL Hotels presenteert nieuwe Managing Director

Het team van QL Hotels & Restaurants wordt per 1 december versterkt met Mathilde van der Weerd die in de rol van Managing Director de uitrol van een ambitieuze nieuwe strategie gaat aansturen. Mathilde van der Weerd maakte eerder carrière bij onder meer Postillion Hotels en is actief als ...

Personalia Personeel
Nieuwe gezichten bij Carlton Hotel Collection

Bij Carlton Hotel Collection staan de ontwikkelingen niet stil, ook niet in deze roerige tijden. Ondernemerschap en innovatie zijn al jaren centrale pijlers binnen de groep en juist nu zetten de hotels hier vol op in. Met vier prachtkansen in de vorm van vier nieuw vervulde posities geeft Carlton Ho ...

Columns
Column Jantiene Berg: #OpenToWork

Het is inmiddels bijna zes maanden geleden dat ik samen met mijn compagnon de deur van ons urban boutique hotel moest sluiten. Het uitspreken van het faillissement ging in een recordtijd van twee minuten via de telefoon. Een ultrasnelle flitsscheiding. De start van een nieuw begin? In eerste instant ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: