De winstmakers

11 februari 1996 | Redactie

Pay TV en de minibar worden wel de 'winstmakers' van de hotelkamer genoemd. Met het juiste systeem en een beetje extra aandacht van het hotelmanagement kan dit soort dienstverlening inderdaad lucratief zijn.

Een vooraanstaande leverancier van Pay T.V. systemen is Thorn Institutional Business in 's Hertogenbosch. 'Er zijn twee manieren waarop een hotel Pay T.V. kan uitbaten: op huurbasis of op commisiebasis,' legt dhr. M. van Egmond, medewerker commerciële binnendienst, uit. 'Op huurbasis ligt het risiko bij het hotel. Het hotel betaalt een vast bedrag per maand aan Thorn, en houdt de inkomsten uit het televisie-gebruik van de hotelgast. In het commissie-model ligt het risiko bij de leverancier. Thorn ontvangt de inkomsten uit het t.v.-gebruik, en het hotel ontvangt daarvan een commisie van tussen tien en twintig procent.' Grundig T.V. Communications brengt in maart een nieuw Pay T.V.-systeem op de markt, Video à la Card genaamd, dat vooral voor de kleinere hotels interessant kan zijn. Bij het inchecken kan de hotelgast een chipkaart kopen met een bepaald aantal 'tikken', die in de kamer in een kaartlezer wordt ingevoerd, waarna men de Pay T.V. kanalen kan bekijken.

Minibar

Een rendabele exploitatie van de minibar vereist enige extra aandacht. 'Allereerst is het belangrijk dat gasten bij het inchecken nadrukkelijk worden geattendeerd op de mogelijkheid om gebruik te maken van de minibar,' zegt mevr. C. Hartmann van Electrolux Nederland. 'Bij het uitchecken moet natuurlijk de vraag gesteld worden, wat men heeft geconsumeerd.' Als de hotelgast langer dan één nacht logeert, kan het kamerpersoneel overdag de inhoud controleren, en doorgeven aan de receptie-computer. Dit kan op geavanceerde wijze via het Guestlink systeem van het Finse Nokia, dat wordt geleverd door Thorn International Business. Met dit interactieve systeem kan niet alleen de hotelgast communiceren met de centrale computer, maar kan het house keeping personeel ook via het televisietoestel aan de centrale computer het verbruik van de minibar doorgeven.

De exploitatie van minibars is het meest rendabel in hotels waar veel zakelijke gasten logeren. De koopprijs van een minibar ligt tussen 500 en 800 gulden. Minibars onderscheiden zich in kwaliteit door volume, inhoud, en de aanwezigheid van verlichting en een glazen deur. Toeristen  gebruiken de kamer vaak alleen om te slapen, terwijl zakelijke gasten nog wel eens op de kamer werken en daarbij een drankje nuttigen. Mevr. Hartmann: 'Zeker als het hotel geen bar heeft, is de minibar een uitkomst.'

Auteur: Jos Schuurmans

HM30JAAR HM301996

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Horeca naar de stembus deel één: VVD

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: