Dit is de man die al 6000 hotelbadkamers heeft gekit

14 juli 2016 | Thijs Jacobs

U kent die advertentie met die kitspuit vast wel uit Hospitality Management. De man achter die kitspuit is Martin Akkermans, en hij heeft in zijn werkzame leven al zeker 120 van die kitspuiten kapotgeknepen. Een hele prestatie, want die dingen zijn oersterk. “Ik zit al dertig jaar in de kit en op een dag gaan er wel 100 tot 125 kokers kit doorheen.” Martin heeft al zo’n 1000 hotels onder handen genomen met zijn kitspuit, dus kan ons veel vertellen over de hotellerie, en met name over de badkamers.

Zesduizend hotelbadkamers
“Hoeveel hotelbadkamers ik al van binnen heb gezien?”, vraagt Martin. “Dat kunnen er vier-, vijf- of zelfs zesduizend zijn. Mijn bedrijf bestaat sinds 1998 en daarvoor werkte ik voor een baas, waar ik ook al hotelbadkamers onder handen nam. Overigens doen we niet alleen kitwerk, maar ook hele verbouwingen, renovaties en onderhoudswerkzaamheden aan badkamers in hotels. Zoals bij het Lancaster Hotel in Amsterdam, waar we in het hele hotel de badkamers hebben geïnstalleerd. We plakken daar panelen over het oude tegelwerk heen. Dat ziet er echt gelikt uit, is snel klaar en het is een voordelige optie. Hiervoor gebruiken we trouwens onze eigen kit, die we door een leverancier hebben laten ontwikkelen. De panelen zijn maar drie millimeter dik, dus dat kost haast geen ruimte. Ook de toiletten en de rest hebben wij geïnstalleerd en geleverd.”

"Ik zit al dertig jaar in de kit" 

Snel klaar
Sinds 2013 heeft Martin een compagnon, Jasmin Jrljo. “Ik ben 52 jaar en mijn polsen zijn versleten door het spuiten van kit. Op een gegeven moment zal ik dan ook een stapje terug moeten doen en de jeugd de ruimte geven. Gelukkig werken we tegenwoordig met accuspuiten, waardoor de polsen worden ontzien. Zoals ik al vertelde, doen we meer dan kit alleen. Bij het Lancaster hebben we in 80 werkdagen 86 badkamers en 2 toiletgroepen compleet vernieuwd. We doen dat in clusters van 10 kamers en op donderdag is die reeks kamers opgeleverd en klaar voor gebruik. Vrijdagavond kunnen ze gewoon weer in de verhuur.”

Badkamer essentieel voor goede review
Martin weet door zijn ruime ervaring ook wat de trends op dit moment zijn. “Ik zie dat het bad er meestal uit wordt gehaald en dat in plaats daarvan een douche wordt geplaatst. We vervangen ook veel schermpjes, want douchegordijnen kunnen echt niet meer. Alhoewel je nog genoeg hotels tegenkomt die een douchegordijn hebben hangen. Laatst vertelde ik een hotelier dat de prijs inclusief monteren maar een paar honderd euro is, maar ik begreep hem ook wel toen hij uitrekende wat dat kost voor het hele hotel. Zelfstandige hotels hebben het niet zo breed. Toch zou ik de impact van het sanitair op de reviews niet onderschatten… Ik heb weleens gelezen dat het eerste wat een vrouw doet als ze een hotelkamer binnenkomt, het inspecteren van de badkamer is. De man checkt eerst welke zenders er allemaal op de tv beschikbaar zijn.”

Geen zorgen voor de hotelier
Wat Akkermans zo uniek maakt, is de kwaliteit en het tempo. “Als ik een kamer kom kitten, dan kun je die ’s avonds alweer gebruiken. Ik ruim alles netjes op en start niet per se om zeven uur ’s ochtends, waardoor je die kamer niet kunt verhuren. Een schone kamer laat ik schoon achter en werken in een nog niet opgeruimde kamer is ook prima. Dan haal ik er zelf wel even een handdoek doorheen om droog te kunnen starten. Geen probleem. Ik wil de hotelier vooral ontzorgen. We werken netjes en gestructureerd, en dat is onze kracht. Niet alleen hoteliers liggen wakker van reviews, want wij moeten ook gewoon uitstekend werk leveren. Het hotelwereldje is klein, en als wij het niet goed zouden doen, dan hadden we echt niet zoveel klussen gehad.”

Akkermans in cijfers

Al 1000 hotels van kit voorzien

Tot 125 kokers kit per dag worden gebruikt: dat zijn er 24000 per jaar

Martin heeft 120 kitspuiten kapotgeknepen

Zo’n 6000 hotelbadkamers onder handen genomen

30 jaar in het vak

Bedrijfsinformatie:

Akkermans Kitwerken Zwijndrecht
Ter Steeghering 81
3331 LX Zwijndrecht
Tel: 078-6121817
Mobiel: 06-50456475
Fax: 078-6207895
E-mail: akkermans@pn.nl
Website: http://www.akkermanskitwerken.nl/

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: