Dit is de man die al 6000 hotelbadkamers heeft gekit

14 juli 2016 | Thijs Jacobs

U kent die advertentie met die kitspuit vast wel uit Hospitality Management. De man achter die kitspuit is Martin Akkermans, en hij heeft in zijn werkzame leven al zeker 120 van die kitspuiten kapotgeknepen. Een hele prestatie, want die dingen zijn oersterk. “Ik zit al dertig jaar in de kit en op een dag gaan er wel 100 tot 125 kokers kit doorheen.” Martin heeft al zo’n 1000 hotels onder handen genomen met zijn kitspuit, dus kan ons veel vertellen over de hotellerie, en met name over de badkamers.

Zesduizend hotelbadkamers
“Hoeveel hotelbadkamers ik al van binnen heb gezien?”, vraagt Martin. “Dat kunnen er vier-, vijf- of zelfs zesduizend zijn. Mijn bedrijf bestaat sinds 1998 en daarvoor werkte ik voor een baas, waar ik ook al hotelbadkamers onder handen nam. Overigens doen we niet alleen kitwerk, maar ook hele verbouwingen, renovaties en onderhoudswerkzaamheden aan badkamers in hotels. Zoals bij het Lancaster Hotel in Amsterdam, waar we in het hele hotel de badkamers hebben geïnstalleerd. We plakken daar panelen over het oude tegelwerk heen. Dat ziet er echt gelikt uit, is snel klaar en het is een voordelige optie. Hiervoor gebruiken we trouwens onze eigen kit, die we door een leverancier hebben laten ontwikkelen. De panelen zijn maar drie millimeter dik, dus dat kost haast geen ruimte. Ook de toiletten en de rest hebben wij geïnstalleerd en geleverd.”

"Ik zit al dertig jaar in de kit" 

Snel klaar
Sinds 2013 heeft Martin een compagnon, Jasmin Jrljo. “Ik ben 52 jaar en mijn polsen zijn versleten door het spuiten van kit. Op een gegeven moment zal ik dan ook een stapje terug moeten doen en de jeugd de ruimte geven. Gelukkig werken we tegenwoordig met accuspuiten, waardoor de polsen worden ontzien. Zoals ik al vertelde, doen we meer dan kit alleen. Bij het Lancaster hebben we in 80 werkdagen 86 badkamers en 2 toiletgroepen compleet vernieuwd. We doen dat in clusters van 10 kamers en op donderdag is die reeks kamers opgeleverd en klaar voor gebruik. Vrijdagavond kunnen ze gewoon weer in de verhuur.”

Badkamer essentieel voor goede review
Martin weet door zijn ruime ervaring ook wat de trends op dit moment zijn. “Ik zie dat het bad er meestal uit wordt gehaald en dat in plaats daarvan een douche wordt geplaatst. We vervangen ook veel schermpjes, want douchegordijnen kunnen echt niet meer. Alhoewel je nog genoeg hotels tegenkomt die een douchegordijn hebben hangen. Laatst vertelde ik een hotelier dat de prijs inclusief monteren maar een paar honderd euro is, maar ik begreep hem ook wel toen hij uitrekende wat dat kost voor het hele hotel. Zelfstandige hotels hebben het niet zo breed. Toch zou ik de impact van het sanitair op de reviews niet onderschatten… Ik heb weleens gelezen dat het eerste wat een vrouw doet als ze een hotelkamer binnenkomt, het inspecteren van de badkamer is. De man checkt eerst welke zenders er allemaal op de tv beschikbaar zijn.”

Geen zorgen voor de hotelier
Wat Akkermans zo uniek maakt, is de kwaliteit en het tempo. “Als ik een kamer kom kitten, dan kun je die ’s avonds alweer gebruiken. Ik ruim alles netjes op en start niet per se om zeven uur ’s ochtends, waardoor je die kamer niet kunt verhuren. Een schone kamer laat ik schoon achter en werken in een nog niet opgeruimde kamer is ook prima. Dan haal ik er zelf wel even een handdoek doorheen om droog te kunnen starten. Geen probleem. Ik wil de hotelier vooral ontzorgen. We werken netjes en gestructureerd, en dat is onze kracht. Niet alleen hoteliers liggen wakker van reviews, want wij moeten ook gewoon uitstekend werk leveren. Het hotelwereldje is klein, en als wij het niet goed zouden doen, dan hadden we echt niet zoveel klussen gehad.”

Akkermans in cijfers

Al 1000 hotels van kit voorzien

Tot 125 kokers kit per dag worden gebruikt: dat zijn er 24000 per jaar

Martin heeft 120 kitspuiten kapotgeknepen

Zo’n 6000 hotelbadkamers onder handen genomen

30 jaar in het vak

Bedrijfsinformatie:

Akkermans Kitwerken Zwijndrecht
Ter Steeghering 81
3331 LX Zwijndrecht
Tel: 078-6121817
Mobiel: 06-50456475
Fax: 078-6207895
E-mail: akkermans@pn.nl
Website: http://www.akkermanskitwerken.nl/

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: