Dit is wat je wil weten over de sterrenclassificatie, deel 1

17 mei 2019 | redactie

In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat ieder Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besloten de handen ineen te slaan en een Europees classificatiesysteem te ontwikkelen.Chantal Bonnamy van Hotelsterren legt uit hoe de klassificering werkt. 

Sinds 2015 zijn we in Nederland gestart met de Europese sterrenclassificatie, de Nederlandse sterrenclassificatie is hierbij vanaf 2017 geheel komen te vervallen. Daarbij is deze classificatie niet meer verplicht en kan je dus als hotelier zelf bepalen om aan te sluiten of niet. Maar wat is er nu allemaal veranderd in de Europese norm? Wij merken dat het vaak nog niet helemaal duidelijk is. Want, is een zwembad nou bijvoorbeeld verplicht voor een vijfsterrenhotel of hoeft dat niet meer? Wij zullen hieronder een aantal zaken ophelderen.

Aantal vierkante meters

Voorheen was het binnen de Nederlandse Hotel Classificatie (NHC) verplicht om een hotelkamer te hebben met een minimaal aantal vierkante meters. Zo moest een hotelkamer in een driesterrenhotel minimaal 17m2 zijn en een kamer in een viersterrenhotel minimaal 22m2. Sinds de invoering van de Europese norm is dit geen eis meer. Er worden steeds slimmere kamers ontworpen waardoor je met minder meters hetzelfde resultaat kan bereiken. Mooie voorbeelden zijn EasyHotel en citizenM, deze hotels hebben de kamers ontzettend praktisch ingericht. Zo is er bij EasyHotel nagedacht over opbergmogelijkheden onder het bed en zijn de kamers van citizenM stijlvol, trendy en van alle gemakken voorzien. Het aantal vierkante meters is dus geen beperking meer om een bepaald sterrenresultaat te behalen.

Telefoon

Een gevoelig onderwerp is de telefoon, volgens veel hoteliers niet meer van deze tijd. Hier kijken wij toch anders naar. Hierbij houden wij het veiligheidsaspect constant in ons achterhoofd. Het is dan ook nog altijd een onderdeel van de Europese norm. Vanaf vier sterren is een telefoon op de kamer verplicht. Het grote verschil met de NHC is dat je geen externe lijn hoeft aan te bieden. Er zijn in de afgelopen tijd veel ontwikkelingen geweest op het gebied van technologie in de hotels. Smartphones en tablets hebben de functie van de vaste telefoon veelal overgenomen. Mocht je overwegen om de telefoon van de kamer te halen, stel dan de vraag: hoe kan de gast mij bereiken als zijn of haar mobiele telefoon niet functioneert? Kan jij dit goed onderbouwen en heb je dus een passende oplossing? Dan is het heel goed mogelijk dat geen belemmering is voor het behalen van vier sterren.

De lift

In de meeste hotels is wel een lift te vinden. Maar er zijn hotels waar deze niet aanwezig is. Dat er soms geen lift aanwezig is, kan bijvoorbeeld komen doordat het een monumentaal pand is en er geen lift mag komen. In andere gevallen kan het zijn dat het maar een klein hotel is met weinig etages. In de Europese norm is een lift verplicht vanaf vier sterren. Maar, en dat is een hele belangrijke maar, wanneer het hotel drie of minder verdiepingen heeft (incl. de begane grond), is dit niet aan de orde. Wat betreft de monumentale panden: wanneer jij als hotelier kan aantonen dat het inbouwen van een lift niet is toegestaan door Monumentenzorg geeft Hotelsterren dispensatie. Belangrijk is wel dat je de klant vooraf duidelijk informeert. De klant kan zijn verwachtingspatroon hierop aanpassen. Zo voorkom je verwarring en negatieve reviews.

Airconditioning

Voordat wij een hotel bezoeken lezen we ook diverse reviews om te zien wat de gasten schrijven over hun persoonlijke ervaring in het hotel. Dit weegt absoluut niet mee in de classificatie; laat dat even duidelijk zijn. Met enige regelmaat lezen wij dat er geen airco aanwezig is in het hotel, terwijl dit volgens hen wel hoort. Niet dus! Airconditioning is geen verplicht onderdeel van de Europese norm in geen enkele stercategorie. Het is wel een keuzenorm. Oké, toegegeven: met de warme zomer van 2018 was een airco natuurlijk heel fijn geweest. Tegenwoordig zien wij steeds meer hotels met een klimaatbeheersingssysteem. Je kan met dit systeem bijvoorbeeld kamer 101 verwarmen en met dezelfde lucht kamer 102 koelen. Ook houdt het slimme systeem rekening met de luchtvochtigheid en de ventilatie. Je bespaart met dit systeem wel 30% tot 40% op de stookkosten. Je kunt in iedere hotelkamer de temperatuur individueel instellen. Wanneer het hotel dus beschikt over een dergelijk of vergelijkbaar systeem, kennen wij ook de punten toe die je bij een airco kan scoren.

Restaurant & roomservice

In de grote steden zijn zoveel restaurants dat hotels deze ruimte liever voor iets anders benutten. Maar is een restaurant verplicht? Nee, een restaurant is niet verplicht, ook dit is een keuzenorm. Als het hotel niet over een restaurant beschikt, scoor je automatisch minder punten, maar hier wordt ook rekening mee gehouden bij het eindoordeel van onze adviseurs. Maar wanneer het hotel wel beschikt over één of meerdere restaurants telt dit zeker mee in de classificatie. Vanaf vier sterren is het wel verplicht om roomservice aan te bieden, dit geldt voor maaltijden en dranken. Ook hier geldt weer; is er geen restaurant aanwezig? Dan verlenen wij hier dispensatie voor. Roomservice voor dranken blijft wel verplicht, maar er zijn meerdere opties: je kunt er kiezen om 14 uur (16 uur bij 5 sterren) roomservice aan te bieden, maar het kan zijn dat je hierdoor in de knel komt met de bezetting op de vloer. Daarom zijn er alternatieven. Een alternatief is een minibar op de kamer. Wel zien we dit item steeds minder in de hotelkamer omdat het niet past bij duurzaam ondernemen. Het tweede alternatief is een maxibar op iedere verdieping.
Er zijn hotels die de minibar dus van de hotelkamer hebben gehaald omdat het niet past bij hun duurzame onderneming. We zien wel dat op aanvraag alles mogelijk is. Zo kun je tijdens het boeken van een kamer aangeven of je een minibar wenst. Vervolgens kun je kiezen uit diverse minibarpakketten. Voor ieder wat wils!

Zwembad

Een groot misverstand is nog altijd het zwembad in een hotel. Zelfs in de NHC was dit onderdeel niet verplicht, maar een keuzenorm. Natuurlijk kun je veel punten scoren als je wél over een zwembad beschikt, het kan er zelfs voor zorgen dat je in een hogere stercategorie terecht komt of de status ‘superior’ ontvangt. Het is voor bepaalde hotels gewoonweg niet mogelijk om een zwembad te faciliteren omdat het pand dit misschien niet toelaat. Dit zegt niets over de service en de kwaliteit van het hotel. Wel of geen zwembad: vijf sterren is gewoon mogelijk!

Binnenkort volgt deel 2 van deze ‘need to know’. Heb jij nu al een brandende vraag? Neem dan contact op met Hotelsterren via info@hotelsterren.nl of neem een kijkje op onze website www.hotelsterren.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: