Dit zijn de reiswensen van Gen Z

9 juli 2019 | Thijs Jacobs

Generatie Z (leeftijd 16-24 jaar), de generatie die de toekomst gaat vormgeven, wordt volwassen en is bezig de wereld te ontdekken. Velen denken te weten wat deze generatie kenmerkt, maar wat zegt de generatie daar eigenlijk zelf van? Om die vraag te beantwoorden heeft Booking.com bijna 22.000 respondenten in 29 markten ondervraagd om inzicht te krijgen in de Gen Z-reiziger, het grootste onderzoek in zijn soort. Het onderzoek onthult niet alleen hun reisplannen, maar ook hoe deze plannen verbonden zijn met hun algemene ambities in het leven.

Ambitieuze avonturiers

Hoewel een groot deel pas net volwassen is, weten Nederlandse Generatie Z-ers al precies wat ze willen op het gebied van reizen:

Bijna twee van de vijf (39%) zijn van plan om minstens drie verschillende continenten te bezoeken in de komende tien jaar, en bijna een derde (31%) heeft de intentie om in een ander land te gaan studeren of wonen (36% van de vrouwen versus 26% van de mannen)

Gen Z is een groep die durft - 51% is op zoek naar avontuur op hun reizen, zoals paragliden of bungeejumpen, en 51% plant een bezoek aan een plek waar ze op zoek gaan naar het extreme

Gen Z is ook de generatie die de komende tien jaar op reis waarschijnlijk het meest zijn vaardigheden zal verbeteren en nieuwe dingen zal leren over zichzelf

31% van Gen Z-ers die in eigen land op reis gaan, leren en ontdekken meer over zichzelf

Going solo

Veel jonge Nederlandse reizigers ontdekken de wereld al met hun familie. Een derde (33%) van Gen Z geeft aan dat ze dat vooral doen omdat ze zo reizen kunnen maken waar ze het geld zelf niet voor hebben. Maar zodra ze het nest verlaten, willen ze dit soort reizen ook graag alleen maken.

Onafhankelijkheid is voor deze generatie een prioriteit. De komende tien jaar is een kwart van de Gen Z-ers (25%) van plan ten minste één keer alleen te reizen (waarvan 31% vrouw en 20% man)

Gen Z heeft een duidelijke passie om solo te reizen: een kwart (24%) geeft aan liever alleen te zijn op reis, alleen de Millennials reizen liever alleen (35%). Bijna een vijfde (17%) van Gen Z wil graag in zijn of haar eentje gaan backpacken of een tussenjaar nemen.

Nu al bucketlist experts

Meer dan driekwart (73%) van Gen Z heeft al een bucketlist. Dit percentage is nog hoger voor vrouwen, namelijk 76% (versus 71% voor mannen).

De redenen voor het hebben van een bucketlist variëren:

Dagdromers: Meer dan twee vijfde (45%) zegt het leuk te vinden om na te denken over alle plekken die ze in hun leven willen bezoeken

Een oneindige lijst: Bijna een vijfde (19%) zegt er voldoening uit te halen zo snel mogelijk naar plekken te reizen die op hun bucketlist staan, zodat ze weer nieuwe plekken toe kunnen voegen aan hun lijst. Bijna een derde (29%) van Gen Z is van plan de komende tien jaar minstens vijf onvergetelijke reizen van hun bucketlist af te vinken

Altijd op de hoogte van de beste bestemmingen: Bijna een kwart (24%) zegt dat het hebben van een bucketlist hen helpt de mooiste reisbestemmingen bij te houden waar ze niet eerder van gehoord hebben

Geïnspireerd door Insta: 39% is geïnspireerd geraakt om hun eigen avonturen te beleven door het online zien van trips van influencers

Dieper inzicht

Het hebben van een bucketlist toont niet alleen de intentie om naar nieuwe plekken af te reizen, maar geeft ook een dieper inzicht in het bredere reisgedrag van de generatie. Meer dan een kwart (27%) van Gen Z heeft daarentegen geen bucketlist, en ook daarvoor variëren de redenen:

18% heeft het idee dat hun voorkeuren te snel veranderen en dat hun geplande reisbestemmingen daardoor vaak veranderen

Bijna een op de vijf (18%) zegt graag impulsief te reizen en van tevoren geen plannen te maken

Van de 66% van de Babyboomers (leeftijd 55+) die geen bucketlist hebben, zegt bijna een kwart graag impulsief te reizen (24%), het hoogste percentage van alle leeftijdsgroepen. Millennials (leeftijd 25- 39) en Gen X (leeftijd 40-54) reizen ook impulsiever dan Gen Z (20% respectievelijk 26%).

Reisdoelen versus levensdoelen

Gen Z is opgegroeid in een wereld waarin tijdens het laatste decennium wereldwijde financiële en economische turbulentie bijna de norm is geworden. Daarom is het begrijpen van hun standpunt op het gebied van financiën (in het bijzonder hoe ze van plan zijn hun geld de komende vijf jaar te besteden), een handige barometer voor hun algehele levensvisie.

Bijna twee op de vijf van de Nederlandse Gen Z-ers vinden dat reizen altijd de moeite waard is om geld aan uit te geven. Als het gaat om prioriteiten stellen, zien zij ‘reizen en de wereld zien’ als meest belangrijke doel om hun geld aan uit te geven (54%). Investeren in een goede opleiding en/of professionele training staat op nummer twee (51%). Materiële bezittingen kregen een lagere prioriteit (34%).

Out of office: aan

Of ze nu nog aan het uitvogelen zijn wat hun toekomstige roeping is, of net zijn begonnen aan het werkende leven - het idee van carrière maken is nog vrij nieuw. Het is dus geen verrassing dat Gen Z het vinden van een baan als belangrijkste levenservaring beschouwt (67%). Aangezien reizen zo’n grote passie is voor deze generatie, moeten potentiële werkgevers opletten: 39% van Gen Z zegt de mogelijkheid te mogen reizen voor werk belangrijk te vinden bij het kiezen van een baan, en 44% zegt banen interessant te vinden waarbij ze de mogelijkheid krijgen andere culturen te leren kennen.

“Nu de eerste generatie digital natives volwassen wordt, is het interessant om te zien dat uit dit onderzoek blijkt dat Gen Z een vastbesloten generatie is wiens enthousiasme toont dat ze veel toekomstige reisplannen al hebben uitgedacht,” zegt Ram Papatla, Vice President Global Experiences bij Booking.com. “Hun affiniteit en handigheid met technologie sluit perfect aan op onze ambitie om nog naadlozere, verbonden reiservaringen te bieden. We willen mensen van alle leeftijden de mogelijkheid geven om zoveel mogelijk uit elk avontuur te halen, waarbij hun mobiele apparaat een krachtig instrument is in plaats van een afhankelijkheid. Dit is iets wat Gen Z zeer waardeert.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: