Van der Valk opent 'zorghotel', ook Fletcher stelt bedden beschikbaar

24 maart 2020 | Redactie

De druk op artsen en ziekenhuizen wordt door het coronavirus alsmaar groter. Om de ziekenhuizen, artsen en zorginstellingen te ontlasten heeft Van der Valk 'zorghotels' geopend. Ook Fletcher geeft aan bedden beschikbaar te stellen.

Beide hotelketens geven hiermee gehoor aan de oproep van ziekenhuizen om leegstaande hotels beschikbaar te maken voor patiënten. Van der Valk zet het hotel in het Limburgse Urmond in als 'zorghotel'. Hier worden patiënten ontvangen die te goed zijn voor het ziekenhuis maar er te slecht aan toe zijn om thuis uit te zieken. Het Van der Valk hotel in Uden gaat een aantal kamers inrichten als verloskamers om het nabijgelegen Bernhoven-ziekenhuis te ontlasten. 

Vanaf vandaag is het Van der Valk-hotel in Urmond een 'coronapost'. Huisartsen kunnen patiënten hier naartoe sturen. Met het openen van het noodhospitaal reageert de hotelketen op de oproep van artsen, ziekenhuizen en zorginstellingen om hotels in te richten als noodhospitaal. Het Van der Valk-hotel in Urmond biedt plek voor tientallen patiënten. 

Binnen een week werden er in het Van der Valk-hotel in Uden drie 'kraamkamers' ingericht, inclusief alle benodigde apparatuur. Het nabijgelegen Bernhoven ziekenhuis is het epicentrum van de coronacrisis in Nederland en staat zwaar onder druk. De zorg in het Bernhoven is nu nog op peil en wordt gewaarborgd. De drie kamers in het Van der Valk-hotel zijn bedoeld als extra vangnet.

Fletcher

Ook Fletcher hotels zet zich maatschappelijk in. Verspreid over het land kunnen er centra worden geopend. "Daarvoor ligt nu een draaiboek klaar", vertelt Rob Hermans algemeen directeur van Fletcher, tegenover NU.nl. "Onze hotels zijn in de allerhoogste staat van paraatheid gebracht. Honderd locaties kunnen nu met één druk op de knop binnen 24 uur beschikbaar worden gemaakt." Volgens Hermans heeft Fletcher over heel Nederland maar liefst 14.000 bedden beschikbaar, die indien nodig beschikbaar kunnen worden gemaakt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: