Gevoelig punt: "Misschien moeten werknemers ook wat inleveren"

2 april 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk bespreken we wat er sinds gisteren allemaal is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

“Op dit moment zie ik iedereen binnen onze branche worstelen. Wat communiceer je naar je gasten, want wanneer ga je straks weer open? Communiceer je eind april of eind mei, wat is wijsheid? Volgens mij zit iedereen nu te stoeien met de verwachte en beste openingsdatum; welke boekingen gaan er alsnog uit en welke zullen straks blijven. Het blijft afwachten.”

Vakantiedagen, hoe ga je daarmee om?

“Een discussie die nu speelt, is die op het vlak van personeel in hotels en restaurants. Hoe ga je daarmee om? Je moet in principe thuis werken als het kan, maar dat is praktisch onmogelijk binnen deze bedrijfstakken. Wij hadden de eerste twee weken van de maatregelen samen met het personeel besloten dat ze de helft van die tijd als vakantiedagen zouden opnemen, de andere helft was voor de werkgever. Maar nu die periode verlengd is, kun je zoiets niet verwachten van je werknemers, want dan zijn alle vakantiedagen van het jaar op. Anderzijds zit je als werkgever straks met een groot aantal vakantiedagen die na de crisis opgenomen gaan worden, terwijl je die mensen dan hard nodig hebt. Hoe haal je het einde van het jaar dan?”

Wat draagt het personeel bij?

Bart stipt een gevoelig onderwerp aan, wat zou de rol van werknemers in de horeca kunnen zijn? “Het is een beladen onderwerp, dus je brandt er eenvoudig je vingers aan, maar ik denk dat KHN en de vakbonden zeker in discussie moeten treden om dit bespreekbaar te maken. Wij als ondernemers praten met vastgoedeigenaren en leveranciers, de overheid komt ons deels tegemoet met de NOW-regeling… Maar wat kan het personeel bijdragen in deze kwestie? In hotels is thuiswerken in de meeste gevallen namelijk onmogelijk. Als we medio mei bijvoorbeeld weer opengaan, dan hebben zij wel loon gehad en het vakantiegeld komt er ook weer aan, maar kunnen bedrijven dat wel betalen? Ik vermoed dat we naar een situatie gaan, waarin het personeel mogelijkerwijs ook offers moet gaan brengen, alhoewel dat gevoelig ligt. Ik weet dat de cao horeca niet heel goed is, maar het is simpelweg niet te behappen, vanuit werkgeversperspectief bezien.”

Enorm veel faillissementen, nu al

Over de rol van KHN zegt Bart het volgende: “Volgens mij zijn ze prima bezig aan de achterkant van de discussie, met name in gesprekken met verhuurders. Een aantal van hen zijn redelijk welwillend, is mijn perceptie, maar het kan nog alle kanten op. Helaas is onze branche er een waarin de marges vrij dun zijn, dus als je zoals nu in de min komt, binnen welke tijd verdien je dat dan nog terug. Dat kan nog jaren duren, als je het al overleeft. Ik bekijk de faillissementendossiers dagelijks en het is onvoorstelbaar hoeveel faillissementen er nu al zijn. Dat kan meerdere redenen hebben trouwens, want het kan soms goedkoper zijn om de exploitatiemaatschappij ‘te laten klappen’. De huren lopen namelijk wel door; het is een rekensom wat dat betreft. Kijk, een faillissement wordt doorgaans aangevraagd door de Belastingdienst of door het personeel. Deze grootste eisers vragen op dit geen faillissement aan, dus je houdt vastgoedeigenaren en leveranciers over die nu faillissementen aanvragen. Dat geeft te denken.”

Hotellerie zal moeten veranderen

Over denken gesproken; op welke manier kun je nu nadenken over de toekomst? “Rutte verwoordde het gisteren mooi: ‘Degene die denkt dat de wereld van voor de coronacrisis ooit terugkomt, leeft in een illusie’. Die uitspraak vind ik typerend, het is heel heftig eigenlijk. De wereld gaat er straks echt anders uitzien, ook de hospitalitybranche. We zullen met andere ideeën moeten komen en misschien ook wel heel anders te werk gaan. De tijd van het ouderwetse ‘hotelletje spelen’ is er misschien niet meer. Misschien zijn we wat vastgeroest als branche. Maar ja, alles gaat zo snel nu, misschien kijk ik er over een paar weken weer heel anders tegenaaan.”

Hiermee eindigt deel 12 van het dagboek van Bart Reints Bok. Morgen een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: