Horeca cao door minister SZW algemeen verbindend verklaard 

27 juni 2018 | Thijs Jacobs

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de nieuwe horeca cao die KHN eind vorig jaar met CNV Vakmensen heeft afgesloten, algemeen bindend verklaard. Vanaf vandaag, 26 juni 2018, moeten alle horecabedrijven waarvan de loonsom uit de horeca-activiteiten meer dan 50% van de totale loonsom uitmaakt, de horeca cao toepassen. Dat betekent dat zij dus ook de loonsverhoging per 1 juli voor vakkrachten van 1% moeten doorvoeren.

Duidelijkheid en perspectief

Eind 2017 hebben KHN en CNV Vakmensen een nieuwe horeca cao gesloten. Deze cao loopt van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2019 en biedt naast een salarisverhoging ook duidelijkheid en perspectief voor medewerkers in de horeca. KHN en CNV Vakmensen hebben eerder dit jaar bij de minister van SZW het verzoek gedaan om deze horeca cao algemeen verbindend te verklaren. Dat kan doordat de KHN-leden een belangrijke meerderheid van de horecawerkgelegenheid vertegenwoordigt.

Door een algemeen verbindendverklaring geldt de cao voor alle bedrijven die vallen onder de werkingssfeer van de cao. Alle werkgevers en werknemers moeten zich dan aan de cao houden. Ook als zij niet lid zijn van de werkgeversorganisaties of vakbonden die deze cao hebben afgesloten. Dit om te zorgen voor een eerlijk speelveld op het gebied van arbeidsvoorwaarden.

Bindend

De minister van SZW heeft besloten om de horeca cao algemeen bindend te verklaren en dit besluit is op 25 juni jl. in de Staatscourant gepubliceerd. De toepassing geldt vanaf 26 juni 2018.

Horecaondernemers die lid zijn van KHN waren vanaf de start van de cao-periode (1 januari 2018) al verplicht tenminste de nieuwe cao te volgen. Vanaf 26 juni geldt dat nu dus ook voor alle andere horecabedrijven die uitsluitend of in hoofdzaak horeca activiteiten verrichten en waarbij de loonsom uit de horeca-activiteiten meer dan 50% van de totale loonsom uitmaakt. Voor hen geldt geen gewenningsperiode meer.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: