Hospitality Management jaaroverzicht 2022

Auteur: Redactie
30 december 2022
Hospitality Management jaaroverzicht 2022

December: de maand van lijstjes, terugblikken en voorspellingen doen. Niemand weet wat 2023 gaat brengen, maar wat de redactie wel weet is welke artikelen het best werden gelezen in 2022. We maakten er een top-5 van. Ook hebben we een top-3 van onze meest gelezen diepte-interviews op een rij gezet.

QO Hotel wordt Ruby

In het vroege voorjaar van 2022 maakte Ruby Hotels bekend het eerste hotel op Nederlandse bodem te openen. De Duitse hotelketen betrok het voormalig QO Hotel in Amsterdam, dat in oktober 2020 failliet werd verklaard.

“De maat is vol”

Voor hotel- en restaurantketen Van der Valk is halverwege januari 2022 de maat vol. In een brandbrief aan het kabinet smeekte de hotelketen om perspectief ten tijde van de laatste harde lockdown begin dit jaar. "Van der Valk kan een eventuele verlenging van de COVID-maatregelen door de overheid niet langer accepteren. De maatregelen eisen een onredelijk hoge tol voor onze branche en zijn bedrijfseconomisch en sociaal niet meer te verantwoorden.” Ook dat was 2022.

Roberto Payer

Op de eerste dag van 2022 legde Roberto Payer zijn werkzaamheden bij het Waldorf Astoria Amsterdam en Hilton neer. Daarmee kwam een einde aan een carrière van 52 jaar bij de hotelketen. In de jaren ’10 stond hij aan de wieg van de plannen voor het Waldorf Astoria Amsterdam. Een uniek project met een voor Nederland ongekende nieuwe vorm van topluxe in de hotellerie. De opening van het hotel in mei 2014 beschouwt hij als kroon op zijn werk. Roberto Payer was in 2019 gasthoofdredacteur van de septembereditie van Hospitality Management.

Prestigeproject van Pillows

In de maand februari bracht Pillows Hotels naar buiten dat het in het najaar van 2022 de deuren opent van het eerste vijfsterrenhotel van de hotelketen: het Pillows Grand Boutique Hotel Maurits at the Park. Een prestigeproject. Twee maanden voor de officiële opening ging Hospitality Management langs bij general manager Jörgen Rijnaard voor een rondleiding en een uitgebreid interview.

Hotels van Oranje

Op 1 maart 2022 sloten de Hotels van Oranje in Noordwijk de deuren voor een grootschalige verbouwing, die nog altijd gaande is. De metamorfose van het toonaangevende vijfsterrenhotel aan de Koningin Wilhelmina Boulevard in Noordwijk aan Zee loopt parallel met de nieuwbouw van het luxueuze appartementencomplex ‘Residence van Oranje’, dat verrijst op de plek waar zich nu nog het Beach Hotel Noordwijk en Boulevard Hotel bevinden. De heropening van het volledig vernieuwde Hotel van Oranje vindt naar verwachting plaats op 15 juni 2023.

Interview top-3

Rob Hermans

In april 2022 siert Rob Hermans – CEO van Fletcher Hotels – de cover van Hospitality Management. In dit uitgebreide interview gaat Hermans dieper in op de (internationale) ambities van de hotelketen en welke rol investeringsmaatschappij Egeria daarin speelt.

Corina Waaijer

Hotelondernemer en oprichtster van Fine Hotels & Suites Corina Waaijer zag haar droom werkelijkheid worden toen ze in 2007 Stadsvilla Mozaïc in de Den Haag opende. Het boutique hotel telde 25 kamers. Inmiddels is Fine Hotels & Suites uitgegroeid tot vier hotels met ruim 130 hotelkamers. Daar komen in 2023 en 2024 twee hotels met ieder 125 kamers bij. In dit interview legt ze uit hoe ze dat heeft gedaan.

Hans Meyer

Innovatie zit hem in het DNA. Hans Meyer zette immers met citizenM en Zoku twee succesvolle hotelconcepten in de markt die zich beiden ontwikkelde tot internationale hotelketens. Volgend jaar opent Zoku in Parijs het vierde hotel. Maar Meyer kijkt verder. Hij ziet de kantoormarkt veranderen en ziet daarin kans voor de hospitalitysector. Hoe hij dat voor zich ziet lees je in het uitgebreide interview.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws