Hotelclassificatiesysteem Zwitserland

10 april 1998 | Redactie
Hotelclassificatiesysteem Zwitserland<

De Schweizer Hotelier Verein (SHV) is een organisatie die vergelijkbaar is met Koninklijk Horeca Nederland. In 1979 heeft de SHV als eerste ter wereld een privaat (’privatwirtschaftlich’) systeem voor hotelclassificatie  ingevoerd.

De inspecties en het daaruit volgende classificatiesysteem voorzien de consumenten van informatie over alle logiesverstrekkende bedrijven met minimaal vijf kamers. De classificatie kent één, twee, drie, vier en vijf sterren. Voor Hotel garni (met kleine kaart) geldt dat maximaal vier sterren behaald kunnen worden. Hotel U (zeer kleinschalig), appartementenhotel en ’Landgasthof’ worden niet beoordeeld met sterren, maar kunnen wel het SHV?teken voeren. Er worden uitsluitend objectieve criteria gehanteerd, zoals kamerinrichting en het aanbod aan diensten. De kwaliteit van de service wordt dus niet in het oordeel meegewogen.

Vrijstelling

Binnen het Zwitserse systeem kent men negentien normen, de zogenaamde “Allgemeine Normen”. De toename van het aantal sterren leidt tot verdere aanscherping. Deze normen zijn: grootte van de accommodatie;

parkeergelegenheid; indruk van de buitenkant; inrichting van de kamers en badkamers; geboden diensten; kwaliteit en onderhoud van de kamers; kwaliteit en onderhoud van de badkamers, inclusief openbare toiletten; kwaliteit en onderhoud van openbare ruimten, inclusief restaurant; de servicelift; de gastenlift; telefoonaansluitingen als percentage van het aantal kamers; telefax; restaurant; suites/juniorsuites; ontspanningsruimten; vermaak voor kinderen; vermaak voor overige gasten; personeelsbeleid; bijzondere kenmerken. Er wordt apart op gewezen dat de kwaliteit van de keuken niet beoordeeld wordt.

Voor iedere norm kan een minimaal en een maximaal aantal punten behaald worden. Ieder sterrenniveau kent een minimaal aantal punten per categorie. Het is mogelijk om voor maximaal één categorie vrijstelling te krijgen. Dat is echter wel beperkt tot bepaalde categorieën.

Kritische collega's

Alle bedrijven die lid worden van de Schweizer Hotelier Verein zijn verplicht aan de classificatie mee te doen. Toekenning van het aantal sterren volgt na controle van het door de hôtelier ingevulde aanmeldingsformulier. De classificatie is vijf jaar geldig, tenzij er een directiewisseling plaatsvindt of er klachten binnenkomen. Opmerkelijk is dat controles worden uitgevoerd door een commissie bestaande uit vijf collega?hôteliers  van een andere regio.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: