Hotels slecht toegankelijk voor mensen met een geleidehond

22 augustus 2016 | Thijs Jacobs

De toegankelijkheid van hotels laat nog regelmatig te wensen over voor mensen met een geleidehond, blijkt uit onderzoek van KNGF Geleidehonden onder haar cliënten. Zij ervaren hotels als het minst toegankelijk, ten opzichte van overheidsgebouwen, openbaar vervoer, medische voorzieningen, horecagelegenheden en winkels. Veel mensen genieten tijdens de zomerperiode van een onbezorgde vakantie in een hotel. Voor mensen die hulp krijgen van een blindengeleidehond, assistentiehond, autismegeleidehond of buddyhond is dit niet altijd vanzelfsprekend. KNGF Geleidehonden doet een beroep op ondernemers uit de hotelbranche en vraagt hun deuren open te zetten voor mensen met een geleidehond.

Negen van de tien respondenten acht hotels niet altijd toegankelijk. Hierbij gaat het om ontoegankelijkheid in de breedste zin van het woord. Denk aan een entree met een hoge drempel, het ontbreken van een gehandicaptentoilet of een toegangsverbod voor geleidehonden. Geleidehondenbazen worden vanwege hun hond het vaakst geweigerd bij medische voorzieningen, gevolgd door hotels. Er zijn uiteraard plekken waar de aanwezigheid van een geleidehond echt niet mogelijk is, zoals op een intensivecare-afdeling van een ziekenhuis. Maar plekken waar ook andere mensen zonder hond normaal gesproken probleemloos kunnen komen, moeten goed toegankelijk zijn. Denk aan de spreekruimte van een arts of een tafeltje in een restaurant. Een weigering van een geleidehond beperkt de gehandicapte baas in zijn vrijheid. ‘Bizzy zorgt ervoor dat ik weer onafhankelijker ben van andere mensen en minder pijn heb, omdat zij met plezier taken van mij overneemt. Dit wordt mij afgenomen als ons de toegang tot een hotel of restaurant wordt geweigerd’, vertelt assistentiehondenbaas Marjanne Orbons-Meijerink.

Landelijke wetgeving

Sinds juli 2016 is er landelijke wetgeving waarin verplichte openstelling van openbare gelegenheden voor mensen met een handicap én geleidehond of assistentiehond is vastgelegd. KNGF Geleidehonden is opgelucht dat deze wetgeving er na jaren uitstel is. Omdat deze wet niet van de ene op de andere dag is geïntegreerd in de samenleving, vraagt de geleidehondenschool nogmaals aandacht voor de toegankelijkheid van professioneel opgeleide honden. De organisatie roept ondernemers en in het bijzonder ondernemers uit de hotelbranche op hun deuren open te zetten voor mensen met een handicap die gebruikmaken van een geleidehond.

Impact van een weigering

Een weigering heeft een behoorlijke emotionele impact, blijkt uit het onderzoek dat in opdracht van KNGF Geleidehonden door onderzoeksbureau Ditmeijers’ is uitgevoerd. Het zorgt voornamelijk voor boosheid en teleurstelling bij de ondervraagden. ‘Bij een weigering word je enorm voor het blok gezet, dit zorgt ervoor dat ik me machteloos voel. Geduldig leg ik uit dat Bizzy goed is opgevoed en zich netjes gedraagt. Dit helpt soms, maar soms helaas ook niet’, aldus Marjanne. Bij 40 procent van de weigeringen is een misverstand de oorzaak. Om deze misverstanden de wereld uit te helpen, geven KNGF-ambassadeurs met geleidehond voorlichting door het hele land over de functie van de honden. Zo waren zij bijvoorbeeld te gast bij de Hogere Hotelschool in Amsterdam en in Den Haag.

Stappen voor verbetering

Met ludieke acties, een indringende video-boodschap aan de politiek en helaas ook met schrijnende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk heeft KNGF Geleidehonden de afgelopen jaren aandacht gevraagd voor het toelaten van geleidehonden. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport doet nu een beroep op de expertise van KNGF Geleidehonden en haar cliënten bij het verder uitwerken van de landelijke wetgeving. De organisatie is blij om op deze manier bij te kunnen dragen aan een betere toegankelijkheid voor mensen met een handicap.

Voor ondernemers die meer willen weten over een geleidehond over de vloer is er informatiemateriaal beschikbaar. Ondernemers die de toegankelijkheid voor geleidehonden willen benadrukken kunnen kosteloos een welkomststicker opvragen bij KNGF Geleidehonden via info@geleidehond.nl.

Meer informatie vind je via deze link: https://www.geleidehond.nl/media/595027/kngf_folder_open-deuren-voor-de-geleidehond.pdf

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: