Hotels slecht toegankelijk voor mensen met een geleidehond

22 augustus 2016 | Thijs Jacobs

De toegankelijkheid van hotels laat nog regelmatig te wensen over voor mensen met een geleidehond, blijkt uit onderzoek van KNGF Geleidehonden onder haar cliënten. Zij ervaren hotels als het minst toegankelijk, ten opzichte van overheidsgebouwen, openbaar vervoer, medische voorzieningen, horecagelegenheden en winkels. Veel mensen genieten tijdens de zomerperiode van een onbezorgde vakantie in een hotel. Voor mensen die hulp krijgen van een blindengeleidehond, assistentiehond, autismegeleidehond of buddyhond is dit niet altijd vanzelfsprekend. KNGF Geleidehonden doet een beroep op ondernemers uit de hotelbranche en vraagt hun deuren open te zetten voor mensen met een geleidehond.

Negen van de tien respondenten acht hotels niet altijd toegankelijk. Hierbij gaat het om ontoegankelijkheid in de breedste zin van het woord. Denk aan een entree met een hoge drempel, het ontbreken van een gehandicaptentoilet of een toegangsverbod voor geleidehonden. Geleidehondenbazen worden vanwege hun hond het vaakst geweigerd bij medische voorzieningen, gevolgd door hotels. Er zijn uiteraard plekken waar de aanwezigheid van een geleidehond echt niet mogelijk is, zoals op een intensivecare-afdeling van een ziekenhuis. Maar plekken waar ook andere mensen zonder hond normaal gesproken probleemloos kunnen komen, moeten goed toegankelijk zijn. Denk aan de spreekruimte van een arts of een tafeltje in een restaurant. Een weigering van een geleidehond beperkt de gehandicapte baas in zijn vrijheid. ‘Bizzy zorgt ervoor dat ik weer onafhankelijker ben van andere mensen en minder pijn heb, omdat zij met plezier taken van mij overneemt. Dit wordt mij afgenomen als ons de toegang tot een hotel of restaurant wordt geweigerd’, vertelt assistentiehondenbaas Marjanne Orbons-Meijerink.

Landelijke wetgeving

Sinds juli 2016 is er landelijke wetgeving waarin verplichte openstelling van openbare gelegenheden voor mensen met een handicap én geleidehond of assistentiehond is vastgelegd. KNGF Geleidehonden is opgelucht dat deze wetgeving er na jaren uitstel is. Omdat deze wet niet van de ene op de andere dag is geïntegreerd in de samenleving, vraagt de geleidehondenschool nogmaals aandacht voor de toegankelijkheid van professioneel opgeleide honden. De organisatie roept ondernemers en in het bijzonder ondernemers uit de hotelbranche op hun deuren open te zetten voor mensen met een handicap die gebruikmaken van een geleidehond.

Impact van een weigering

Een weigering heeft een behoorlijke emotionele impact, blijkt uit het onderzoek dat in opdracht van KNGF Geleidehonden door onderzoeksbureau Ditmeijers’ is uitgevoerd. Het zorgt voornamelijk voor boosheid en teleurstelling bij de ondervraagden. ‘Bij een weigering word je enorm voor het blok gezet, dit zorgt ervoor dat ik me machteloos voel. Geduldig leg ik uit dat Bizzy goed is opgevoed en zich netjes gedraagt. Dit helpt soms, maar soms helaas ook niet’, aldus Marjanne. Bij 40 procent van de weigeringen is een misverstand de oorzaak. Om deze misverstanden de wereld uit te helpen, geven KNGF-ambassadeurs met geleidehond voorlichting door het hele land over de functie van de honden. Zo waren zij bijvoorbeeld te gast bij de Hogere Hotelschool in Amsterdam en in Den Haag.

Stappen voor verbetering

Met ludieke acties, een indringende video-boodschap aan de politiek en helaas ook met schrijnende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk heeft KNGF Geleidehonden de afgelopen jaren aandacht gevraagd voor het toelaten van geleidehonden. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport doet nu een beroep op de expertise van KNGF Geleidehonden en haar cliënten bij het verder uitwerken van de landelijke wetgeving. De organisatie is blij om op deze manier bij te kunnen dragen aan een betere toegankelijkheid voor mensen met een handicap.

Voor ondernemers die meer willen weten over een geleidehond over de vloer is er informatiemateriaal beschikbaar. Ondernemers die de toegankelijkheid voor geleidehonden willen benadrukken kunnen kosteloos een welkomststicker opvragen bij KNGF Geleidehonden via info@geleidehond.nl.

Meer informatie vind je via deze link: https://www.geleidehond.nl/media/595027/kngf_folder_open-deuren-voor-de-geleidehond.pdf

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Achtergronden
Camille Oostwegel senior neemt afscheid

In 2020 gaat de Oostwegel Collection een nieuwe fase in, zo laat het Limburgse hotelbedrijf weten. Camille sr. neemt op zijn zeventigste verjaardag afscheid als eigenaar en algemeen directeur en draagt het stukje over aan zijn zoon, Camille jr. In het nieuwe jaar gaat de Oostwegel Collection vers...

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: