Hotels slecht toegankelijk voor mensen met een geleidehond

22 augustus 2016 | Thijs Jacobs

De toegankelijkheid van hotels laat nog regelmatig te wensen over voor mensen met een geleidehond, blijkt uit onderzoek van KNGF Geleidehonden onder haar cliënten. Zij ervaren hotels als het minst toegankelijk, ten opzichte van overheidsgebouwen, openbaar vervoer, medische voorzieningen, horecagelegenheden en winkels. Veel mensen genieten tijdens de zomerperiode van een onbezorgde vakantie in een hotel. Voor mensen die hulp krijgen van een blindengeleidehond, assistentiehond, autismegeleidehond of buddyhond is dit niet altijd vanzelfsprekend. KNGF Geleidehonden doet een beroep op ondernemers uit de hotelbranche en vraagt hun deuren open te zetten voor mensen met een geleidehond.

Negen van de tien respondenten acht hotels niet altijd toegankelijk. Hierbij gaat het om ontoegankelijkheid in de breedste zin van het woord. Denk aan een entree met een hoge drempel, het ontbreken van een gehandicaptentoilet of een toegangsverbod voor geleidehonden. Geleidehondenbazen worden vanwege hun hond het vaakst geweigerd bij medische voorzieningen, gevolgd door hotels. Er zijn uiteraard plekken waar de aanwezigheid van een geleidehond echt niet mogelijk is, zoals op een intensivecare-afdeling van een ziekenhuis. Maar plekken waar ook andere mensen zonder hond normaal gesproken probleemloos kunnen komen, moeten goed toegankelijk zijn. Denk aan de spreekruimte van een arts of een tafeltje in een restaurant. Een weigering van een geleidehond beperkt de gehandicapte baas in zijn vrijheid. ‘Bizzy zorgt ervoor dat ik weer onafhankelijker ben van andere mensen en minder pijn heb, omdat zij met plezier taken van mij overneemt. Dit wordt mij afgenomen als ons de toegang tot een hotel of restaurant wordt geweigerd’, vertelt assistentiehondenbaas Marjanne Orbons-Meijerink.

Landelijke wetgeving

Sinds juli 2016 is er landelijke wetgeving waarin verplichte openstelling van openbare gelegenheden voor mensen met een handicap én geleidehond of assistentiehond is vastgelegd. KNGF Geleidehonden is opgelucht dat deze wetgeving er na jaren uitstel is. Omdat deze wet niet van de ene op de andere dag is geïntegreerd in de samenleving, vraagt de geleidehondenschool nogmaals aandacht voor de toegankelijkheid van professioneel opgeleide honden. De organisatie roept ondernemers en in het bijzonder ondernemers uit de hotelbranche op hun deuren open te zetten voor mensen met een handicap die gebruikmaken van een geleidehond.

Impact van een weigering

Een weigering heeft een behoorlijke emotionele impact, blijkt uit het onderzoek dat in opdracht van KNGF Geleidehonden door onderzoeksbureau Ditmeijers’ is uitgevoerd. Het zorgt voornamelijk voor boosheid en teleurstelling bij de ondervraagden. ‘Bij een weigering word je enorm voor het blok gezet, dit zorgt ervoor dat ik me machteloos voel. Geduldig leg ik uit dat Bizzy goed is opgevoed en zich netjes gedraagt. Dit helpt soms, maar soms helaas ook niet’, aldus Marjanne. Bij 40 procent van de weigeringen is een misverstand de oorzaak. Om deze misverstanden de wereld uit te helpen, geven KNGF-ambassadeurs met geleidehond voorlichting door het hele land over de functie van de honden. Zo waren zij bijvoorbeeld te gast bij de Hogere Hotelschool in Amsterdam en in Den Haag.

Stappen voor verbetering

Met ludieke acties, een indringende video-boodschap aan de politiek en helaas ook met schrijnende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk heeft KNGF Geleidehonden de afgelopen jaren aandacht gevraagd voor het toelaten van geleidehonden. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport doet nu een beroep op de expertise van KNGF Geleidehonden en haar cliënten bij het verder uitwerken van de landelijke wetgeving. De organisatie is blij om op deze manier bij te kunnen dragen aan een betere toegankelijkheid voor mensen met een handicap.

Voor ondernemers die meer willen weten over een geleidehond over de vloer is er informatiemateriaal beschikbaar. Ondernemers die de toegankelijkheid voor geleidehonden willen benadrukken kunnen kosteloos een welkomststicker opvragen bij KNGF Geleidehonden via info@geleidehond.nl.

Meer informatie vind je via deze link: https://www.geleidehond.nl/media/595027/kngf_folder_open-deuren-voor-de-geleidehond.pdf

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: