Hotels slecht toegankelijk voor mensen met een geleidehond

22 augustus 2016 | Thijs Jacobs

De toegankelijkheid van hotels laat nog regelmatig te wensen over voor mensen met een geleidehond, blijkt uit onderzoek van KNGF Geleidehonden onder haar cliënten. Zij ervaren hotels als het minst toegankelijk, ten opzichte van overheidsgebouwen, openbaar vervoer, medische voorzieningen, horecagelegenheden en winkels. Veel mensen genieten tijdens de zomerperiode van een onbezorgde vakantie in een hotel. Voor mensen die hulp krijgen van een blindengeleidehond, assistentiehond, autismegeleidehond of buddyhond is dit niet altijd vanzelfsprekend. KNGF Geleidehonden doet een beroep op ondernemers uit de hotelbranche en vraagt hun deuren open te zetten voor mensen met een geleidehond.

Negen van de tien respondenten acht hotels niet altijd toegankelijk. Hierbij gaat het om ontoegankelijkheid in de breedste zin van het woord. Denk aan een entree met een hoge drempel, het ontbreken van een gehandicaptentoilet of een toegangsverbod voor geleidehonden. Geleidehondenbazen worden vanwege hun hond het vaakst geweigerd bij medische voorzieningen, gevolgd door hotels. Er zijn uiteraard plekken waar de aanwezigheid van een geleidehond echt niet mogelijk is, zoals op een intensivecare-afdeling van een ziekenhuis. Maar plekken waar ook andere mensen zonder hond normaal gesproken probleemloos kunnen komen, moeten goed toegankelijk zijn. Denk aan de spreekruimte van een arts of een tafeltje in een restaurant. Een weigering van een geleidehond beperkt de gehandicapte baas in zijn vrijheid. ‘Bizzy zorgt ervoor dat ik weer onafhankelijker ben van andere mensen en minder pijn heb, omdat zij met plezier taken van mij overneemt. Dit wordt mij afgenomen als ons de toegang tot een hotel of restaurant wordt geweigerd’, vertelt assistentiehondenbaas Marjanne Orbons-Meijerink.

Landelijke wetgeving

Sinds juli 2016 is er landelijke wetgeving waarin verplichte openstelling van openbare gelegenheden voor mensen met een handicap én geleidehond of assistentiehond is vastgelegd. KNGF Geleidehonden is opgelucht dat deze wetgeving er na jaren uitstel is. Omdat deze wet niet van de ene op de andere dag is geïntegreerd in de samenleving, vraagt de geleidehondenschool nogmaals aandacht voor de toegankelijkheid van professioneel opgeleide honden. De organisatie roept ondernemers en in het bijzonder ondernemers uit de hotelbranche op hun deuren open te zetten voor mensen met een handicap die gebruikmaken van een geleidehond.

Impact van een weigering

Een weigering heeft een behoorlijke emotionele impact, blijkt uit het onderzoek dat in opdracht van KNGF Geleidehonden door onderzoeksbureau Ditmeijers’ is uitgevoerd. Het zorgt voornamelijk voor boosheid en teleurstelling bij de ondervraagden. ‘Bij een weigering word je enorm voor het blok gezet, dit zorgt ervoor dat ik me machteloos voel. Geduldig leg ik uit dat Bizzy goed is opgevoed en zich netjes gedraagt. Dit helpt soms, maar soms helaas ook niet’, aldus Marjanne. Bij 40 procent van de weigeringen is een misverstand de oorzaak. Om deze misverstanden de wereld uit te helpen, geven KNGF-ambassadeurs met geleidehond voorlichting door het hele land over de functie van de honden. Zo waren zij bijvoorbeeld te gast bij de Hogere Hotelschool in Amsterdam en in Den Haag.

Stappen voor verbetering

Met ludieke acties, een indringende video-boodschap aan de politiek en helaas ook met schrijnende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk heeft KNGF Geleidehonden de afgelopen jaren aandacht gevraagd voor het toelaten van geleidehonden. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport doet nu een beroep op de expertise van KNGF Geleidehonden en haar cliënten bij het verder uitwerken van de landelijke wetgeving. De organisatie is blij om op deze manier bij te kunnen dragen aan een betere toegankelijkheid voor mensen met een handicap.

Voor ondernemers die meer willen weten over een geleidehond over de vloer is er informatiemateriaal beschikbaar. Ondernemers die de toegankelijkheid voor geleidehonden willen benadrukken kunnen kosteloos een welkomststicker opvragen bij KNGF Geleidehonden via info@geleidehond.nl.

Meer informatie vind je via deze link: https://www.geleidehond.nl/media/595027/kngf_folder_open-deuren-voor-de-geleidehond.pdf

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: