Hotelsterren, waar staan ze eigenlijk voor?

12 februari 2019 | redactie

Heb je je altijd al afgevraagd waar de hotelsterren precies voor staan? Wat kan je als gast verwachten in een driesterrenhotel, en wanneer ontvangt een hotel vijf sterren? Wij lichten het graag toe. Chantal Bonnamy van Hotelsterren legt uit hoe de klassificering werkt. 

Hotelsterren is een manier om hotels in verschillende categorieën in te delen. In principe gaat deze indeling van een tot vijf sterren, waarbij vijf het hoogst haalbare is. De sterren worden in de meeste Europese landen bepaald door een onafhankelijke organisatie. In Nederland is dit Hotelsterren, een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland. Hotelsterren toetst Nederlandse hotels na aanmelding. Deze toetsing wordt iedere vier jaar herhaald. Alle hotels die in Nederland worden geclassificeerd door de adviseurs van Hotelsterren ontvangen het Europese sterrenschild.

Normen

Voor iedere categorie geldt een verplichte basisnorm waaraan elk hotel moet voldoen. Met andere woorden; hoe hoger het aantal sterren, des te meer algemene services en faciliteiten het hotel haar gasten minimaal moet bieden. Ditzelfde geldt voor de faciliteiten in de kamers van het hotel. Zo moet een vie sterrenhotel onder andere beschikken over was- en strijkservice en ervoor zorgen dat je als gast kan kiezen uit verschillende hoofdkussens.

Superior

Sinds de Europese hotelclassificatie wordt gehanteerd, kunnen hotels zich ook onderscheiden met de toevoeging ‘Superior’. Binnen een categorie zijn nog vaak grote verschillen te vinden. Een driesterren superior hotel scoort het aantal punten dat eigenlijk nodig is om een viersterrenhotel te worden. Het hotel voldoet echter niet aan alle basisnormen voor vier sterren. Kortom, het hotel biedt met service en beschikt over meer faciliteiten dan een driesterrenhotel.

Maximaal 5 sterren superior?

De Burj al Arab is een luxueus hotel in Dubai dat zichzelf promoot als enige zevensterrenhotel ter wereld. Het gebouw is 321 meter hoog en bevindt zich in zee op een kunstmatig eiland dat bereikbaar is via een brug vanaf het vasteland. Het hotel is 280 meter verwijderd van het strand en staat in de Perzische golf. Volgens de Europese hotelclassificatie gaan de sterren niet hoger dan vijf superior, maar dit hotel verdient dit resultaat minimaal.

Criteria in een notendop

Om in één oogopslag te zien wat de basisnormen zijn, hebben we dit in een handig overzicht verwerkt. Het werkt als volgt: het geeft de belangrijkste verplichte normen aan waar een hotel aan moet voldoen per stercategorie. De linker kolom toont de faciliteiten die aanwezig moeten zijn in de kamers. De rechter kolom laat de algemene services zien die het hotel haar gasten moet bieden. Er zijn dus verplichte normen, maar er zijn ook keuzenormen. Met de keuzenormen kan het hotel zich dus onderscheiden van andere hotels in dezelfde sterrencategorie. 

Benieuwd welke hotels al zijn geclassificeerd? Ga naar www.hotelsterren.nl/zoek-een-hotel/ en het actuele overzicht. Nog geen deelnemer? Aanmelden kan via de website van Hotelsterren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: