Hotelsterren, waar staan ze eigenlijk voor?

12 februari 2019 | redactie

Heb je je altijd al afgevraagd waar de hotelsterren precies voor staan? Wat kan je als gast verwachten in een driesterrenhotel, en wanneer ontvangt een hotel vijf sterren? Wij lichten het graag toe. Chantal Bonnamy van Hotelsterren legt uit hoe de klassificering werkt. 

Hotelsterren is een manier om hotels in verschillende categorieën in te delen. In principe gaat deze indeling van een tot vijf sterren, waarbij vijf het hoogst haalbare is. De sterren worden in de meeste Europese landen bepaald door een onafhankelijke organisatie. In Nederland is dit Hotelsterren, een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland. Hotelsterren toetst Nederlandse hotels na aanmelding. Deze toetsing wordt iedere vier jaar herhaald. Alle hotels die in Nederland worden geclassificeerd door de adviseurs van Hotelsterren ontvangen het Europese sterrenschild.

Normen

Voor iedere categorie geldt een verplichte basisnorm waaraan elk hotel moet voldoen. Met andere woorden; hoe hoger het aantal sterren, des te meer algemene services en faciliteiten het hotel haar gasten minimaal moet bieden. Ditzelfde geldt voor de faciliteiten in de kamers van het hotel. Zo moet een vie sterrenhotel onder andere beschikken over was- en strijkservice en ervoor zorgen dat je als gast kan kiezen uit verschillende hoofdkussens.

Superior

Sinds de Europese hotelclassificatie wordt gehanteerd, kunnen hotels zich ook onderscheiden met de toevoeging ‘Superior’. Binnen een categorie zijn nog vaak grote verschillen te vinden. Een driesterren superior hotel scoort het aantal punten dat eigenlijk nodig is om een viersterrenhotel te worden. Het hotel voldoet echter niet aan alle basisnormen voor vier sterren. Kortom, het hotel biedt met service en beschikt over meer faciliteiten dan een driesterrenhotel.

Maximaal 5 sterren superior?

De Burj al Arab is een luxueus hotel in Dubai dat zichzelf promoot als enige zevensterrenhotel ter wereld. Het gebouw is 321 meter hoog en bevindt zich in zee op een kunstmatig eiland dat bereikbaar is via een brug vanaf het vasteland. Het hotel is 280 meter verwijderd van het strand en staat in de Perzische golf. Volgens de Europese hotelclassificatie gaan de sterren niet hoger dan vijf superior, maar dit hotel verdient dit resultaat minimaal.

Criteria in een notendop

Om in één oogopslag te zien wat de basisnormen zijn, hebben we dit in een handig overzicht verwerkt. Het werkt als volgt: het geeft de belangrijkste verplichte normen aan waar een hotel aan moet voldoen per stercategorie. De linker kolom toont de faciliteiten die aanwezig moeten zijn in de kamers. De rechter kolom laat de algemene services zien die het hotel haar gasten moet bieden. Er zijn dus verplichte normen, maar er zijn ook keuzenormen. Met de keuzenormen kan het hotel zich dus onderscheiden van andere hotels in dezelfde sterrencategorie. 

Benieuwd welke hotels al zijn geclassificeerd? Ga naar www.hotelsterren.nl/zoek-een-hotel/ en het actuele overzicht. Nog geen deelnemer? Aanmelden kan via de website van Hotelsterren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: