Hotelsterren, waar staan ze eigenlijk voor?

12 februari 2019 | redactie

Heb je je altijd al afgevraagd waar de hotelsterren precies voor staan? Wat kan je als gast verwachten in een driesterrenhotel, en wanneer ontvangt een hotel vijf sterren? Wij lichten het graag toe. Chantal Bonnamy van Hotelsterren legt uit hoe de klassificering werkt. 

Hotelsterren is een manier om hotels in verschillende categorieën in te delen. In principe gaat deze indeling van een tot vijf sterren, waarbij vijf het hoogst haalbare is. De sterren worden in de meeste Europese landen bepaald door een onafhankelijke organisatie. In Nederland is dit Hotelsterren, een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland. Hotelsterren toetst Nederlandse hotels na aanmelding. Deze toetsing wordt iedere vier jaar herhaald. Alle hotels die in Nederland worden geclassificeerd door de adviseurs van Hotelsterren ontvangen het Europese sterrenschild.

Normen

Voor iedere categorie geldt een verplichte basisnorm waaraan elk hotel moet voldoen. Met andere woorden; hoe hoger het aantal sterren, des te meer algemene services en faciliteiten het hotel haar gasten minimaal moet bieden. Ditzelfde geldt voor de faciliteiten in de kamers van het hotel. Zo moet een vie sterrenhotel onder andere beschikken over was- en strijkservice en ervoor zorgen dat je als gast kan kiezen uit verschillende hoofdkussens.

Superior

Sinds de Europese hotelclassificatie wordt gehanteerd, kunnen hotels zich ook onderscheiden met de toevoeging ‘Superior’. Binnen een categorie zijn nog vaak grote verschillen te vinden. Een driesterren superior hotel scoort het aantal punten dat eigenlijk nodig is om een viersterrenhotel te worden. Het hotel voldoet echter niet aan alle basisnormen voor vier sterren. Kortom, het hotel biedt met service en beschikt over meer faciliteiten dan een driesterrenhotel.

Maximaal 5 sterren superior?

De Burj al Arab is een luxueus hotel in Dubai dat zichzelf promoot als enige zevensterrenhotel ter wereld. Het gebouw is 321 meter hoog en bevindt zich in zee op een kunstmatig eiland dat bereikbaar is via een brug vanaf het vasteland. Het hotel is 280 meter verwijderd van het strand en staat in de Perzische golf. Volgens de Europese hotelclassificatie gaan de sterren niet hoger dan vijf superior, maar dit hotel verdient dit resultaat minimaal.

Criteria in een notendop

Om in één oogopslag te zien wat de basisnormen zijn, hebben we dit in een handig overzicht verwerkt. Het werkt als volgt: het geeft de belangrijkste verplichte normen aan waar een hotel aan moet voldoen per stercategorie. De linker kolom toont de faciliteiten die aanwezig moeten zijn in de kamers. De rechter kolom laat de algemene services zien die het hotel haar gasten moet bieden. Er zijn dus verplichte normen, maar er zijn ook keuzenormen. Met de keuzenormen kan het hotel zich dus onderscheiden van andere hotels in dezelfde sterrencategorie. 

Benieuwd welke hotels al zijn geclassificeerd? Ga naar www.hotelsterren.nl/zoek-een-hotel/ en het actuele overzicht. Nog geen deelnemer? Aanmelden kan via de website van Hotelsterren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: