Hotelsterren, waar staan ze eigenlijk voor?

12 februari 2019 | redactie

Heb je je altijd al afgevraagd waar de hotelsterren precies voor staan? Wat kan je als gast verwachten in een driesterrenhotel, en wanneer ontvangt een hotel vijf sterren? Wij lichten het graag toe. Chantal Bonnamy van Hotelsterren legt uit hoe de klassificering werkt. 

Hotelsterren is een manier om hotels in verschillende categorieën in te delen. In principe gaat deze indeling van een tot vijf sterren, waarbij vijf het hoogst haalbare is. De sterren worden in de meeste Europese landen bepaald door een onafhankelijke organisatie. In Nederland is dit Hotelsterren, een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland. Hotelsterren toetst Nederlandse hotels na aanmelding. Deze toetsing wordt iedere vier jaar herhaald. Alle hotels die in Nederland worden geclassificeerd door de adviseurs van Hotelsterren ontvangen het Europese sterrenschild.

Normen

Voor iedere categorie geldt een verplichte basisnorm waaraan elk hotel moet voldoen. Met andere woorden; hoe hoger het aantal sterren, des te meer algemene services en faciliteiten het hotel haar gasten minimaal moet bieden. Ditzelfde geldt voor de faciliteiten in de kamers van het hotel. Zo moet een vie sterrenhotel onder andere beschikken over was- en strijkservice en ervoor zorgen dat je als gast kan kiezen uit verschillende hoofdkussens.

Superior

Sinds de Europese hotelclassificatie wordt gehanteerd, kunnen hotels zich ook onderscheiden met de toevoeging ‘Superior’. Binnen een categorie zijn nog vaak grote verschillen te vinden. Een driesterren superior hotel scoort het aantal punten dat eigenlijk nodig is om een viersterrenhotel te worden. Het hotel voldoet echter niet aan alle basisnormen voor vier sterren. Kortom, het hotel biedt met service en beschikt over meer faciliteiten dan een driesterrenhotel.

Maximaal 5 sterren superior?

De Burj al Arab is een luxueus hotel in Dubai dat zichzelf promoot als enige zevensterrenhotel ter wereld. Het gebouw is 321 meter hoog en bevindt zich in zee op een kunstmatig eiland dat bereikbaar is via een brug vanaf het vasteland. Het hotel is 280 meter verwijderd van het strand en staat in de Perzische golf. Volgens de Europese hotelclassificatie gaan de sterren niet hoger dan vijf superior, maar dit hotel verdient dit resultaat minimaal.

Criteria in een notendop

Om in één oogopslag te zien wat de basisnormen zijn, hebben we dit in een handig overzicht verwerkt. Het werkt als volgt: het geeft de belangrijkste verplichte normen aan waar een hotel aan moet voldoen per stercategorie. De linker kolom toont de faciliteiten die aanwezig moeten zijn in de kamers. De rechter kolom laat de algemene services zien die het hotel haar gasten moet bieden. Er zijn dus verplichte normen, maar er zijn ook keuzenormen. Met de keuzenormen kan het hotel zich dus onderscheiden van andere hotels in dezelfde sterrencategorie. 

Benieuwd welke hotels al zijn geclassificeerd? Ga naar www.hotelsterren.nl/zoek-een-hotel/ en het actuele overzicht. Nog geen deelnemer? Aanmelden kan via de website van Hotelsterren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: