Interview: Pim van het Reve heeft een prachtige afstudeeropdracht

19 december 2017 | Thijs Jacobs

Onlangs plaatsten we voor Pim van het Reve een oproep op deze website. Pim zocht immers een uitdagende afstudeeropdracht binnen de hospitality. Die oproep heeft geleid tot tientallen reacties. “Eigenlijk werd ik direct overspoeld met reacties. Deze waren zeer uiteenlopend, van bedrijven binnen de dienstensector tot aan reacties van ziekenhuizen en hotels. Heel breed dus, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor een mooie opdracht bij een nog te openen hotel in Enschede.”

U Parkhotel

Dat hotel blijkt het U Parkhotel op de campus van de Universiteit Twente. “Op dit moment wordt het voormalige faculteitsgebouw voor Eletrotechniek en Technische natuurkunde gestript. Eind 2018 opent op deze locatie het nieuwe hotel, aangezien het huidige Drienerburght hotel aan vervanging toe was. In het hotel worden vooral veel zakenrelaties van de universiteit ontvangen, daarnaast wil het nieuwe hotel zich ook meer gaan richten op de leisuremarkt.”

Green Key

Werk aan de winkel dus. Nu zijn we natuurlijk benieuwd met welke opdracht Pim aan de slag gaat met betrekking tot het onderzoek. “Ik ga kijken naar het Green Key label, waarbij ik onderzoek hoeveel waarde hieraan wordt gehecht door gasten en naar het belang en de haalbaarheid van het voeren van deze certificering. De bouwkundige oplevering is voorzien in de zomer van 2018, waarna de losse inrichting volgt. Het nieuwe hotel moet eind volgend jaar openen. Zaken die in het oude hotel tot aandachtspunten behoorden waren kamergrootte, inrichting en het F&B-concept. Deze zaken worden in het nieuwe hotel geoptimaliseerd. Er komt bijvoorbeeld een volwaardige keuken en het restaurant telt straks 130 couverts. Er moet verder nog vorm aan gegeven worden en ik hoop ook daar een rol in te mogen spelen.”

Geen ketenhotels

De keuze voor dit hotel is te begrijpen. Heeft de locatie een rol gespeeld in de beslissing? “Ik kom zelf uit Lochem, dus  je zou denken dat dit een rol speelt. Toch had ik mijn vizier in eerste instantie gericht op Amsterdam en de rest van de Randstad. De hotellerie is daar toch wel echt booming, maar in die regio heb ik gesprekken gevoerd met grote hotelketens en juist dat vormde een struikelblok. Waarom? Omdat zij te maken hebben met ‘brand standards’ waar moeilijk van afgeweken kan worden. Als ik dus een prachtig onderzoek presenteer en advies uitbreng, dan kan daar in veel gevallen weinig mee gedaan worden, hoe goed de veranderideeën ook zijn. Het U Parkhotel is zelfstandig, dus ik heb er meer invloed en er kan daadwerkelijk iets veranderd worden. De insteek van het hotel is dan ook om mijn frisse blik te gebruiken om het hotel toekomstbestendig te maken. Naast de input van professionals natuurlijk…”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: