Investeren in Nederlandse hotels: Dutch City Hotel Index

6 juni 2018 | Thijs Jacobs

Horwath HTL heeft in samenwerking met ABN AMRO de Dutch City Hotel Index 2018 opgesteld, een ranking van Nederlandse steden die het meest interessant zijn voor hotelinvesteerders. Amsterdam staat duidelijk bovenaan ondanks, of misschien zelfs dankzij, de ingevoerde hotelstop.

Utrecht staat op de tweede plaats. Er is de laatste jaren bijzonder weinig bijgekomen, de markt is enorm gegroeid en wordt verwacht te blijven groeien, en de pijplijn met projecten is fors, dus er is wat te kiezen voor beleggers. Rotterdam staat derde, het aanbod daar is behoorlijk gegroeid de laatste jaren en dat is goed geabsorbeerd waardoor de hotelmarkt een bredere en stabielere basis heeft gekregen. Den Haag blijft met een rustige en stabiele groei op de vierde plaats.

Investeringsmogelijkheden

Na de ‘grote vier’ steden zijn er goede investeringsmogelijkheden in Haarlemmermeer, Almere, Leiden en Eindhoven. Dat zijn plaatsen waar de economie harder groeit dan landelijk, en een aantrekkelijke pijplijn is van nieuwe hotels.

Voor de aantrekkelijkheid voor investeerders is gekeken naar zes variabelen: de hotelmarkt (bezettingsgraden en kamerprijzen), het aanbod en de pijplijn, economie, vastgoed, demografie en duurzaamheid. Scores zijn gegeven voor een aantal kenmerken op deze variabelen. Dat leidt tot de volgende ranking.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Internationaal
Chinees bedrijf HNA verkoopt Radisson

Het Chinese HNA Group heeft niet langer de ambities om de grootste hotelspeler ter wereld te worden. Dat werd duidelijk na de verkoop van Radisson hotelgroup afgelopen week, zo lezen we op de website van het FD. Eerder dit jaar verkocht het Chinese bedrijf ook al zijn belang in Hilton Internation...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: