KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

23 oktober 2020 | Redactie

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant of de bar van het hotel. Ook worden er geen alcoholische dranken gebracht door de roomservice. Het instellen van een alcoholklok in hotels is hét voorbeeld van symboolpolitiek en getuigt van weinig inlevingsvermogen. Het is onacceptabel dat er opnieuw strengere maatregelen voor de horeca worden ingevoerd, terwijl het probleem hem niet zit in de locatie, maar in het gedrag en het geringe draagvlak voor de maatregelen in de samenleving.

Vanaf vanavond mag er in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol worden geschonken of worden genuttigd in de publieke ruimten. Ook worden er geen alcoholische dranken gebracht door de roomservice. Wel mogen gasten alcoholische dranken gebruiken op de hotelkamer (bijvoorbeeld uit de minibar). Volgens het Veiligheidsberaad is deze beslissing genomen, omdat er enkele incidenten zijn geweest met jongeren die in hotelkamers feesten hadden georganiseerd. Echter zijn deze incidenten op één hand te tellen en zijn deze volgens KHN totaal niet representatief voor wat er in de 2500 hotels in het hele land gebeurt. Blijkbaar is een handjevol incidenten voor het kabinet een reden om de bijna 2500 hotels en hun duizenden gasten te straffen. Dat het kabinet - om maar daadkrachtig over te willen komen – de hele hotelbranche dupeert vanwege het beeld dat alle hotels in Nederland volgens hen vol zit met feestende jongeren, getuigt van weinig kennis van de realiteit en is het toppunt van symboolpolitiek.

Wat betekent gastvrijheid nog?

Gasten verblijven in hotels om zeer uiteenlopende redenen. Veel mensen zijn afhankelijk van een hotelovernachting, niet alleen voor privéafspraken zoals vakanties, maar ook voor werk. Deze gasten gastvrijheid bieden is – juist in deze tijd – hard nodig. Maar met het afpakken van dit laatste stukje gastvrijheid lijkt het erop dat de enige sector die nog open is, nu ook kapot moet. Het probleem zit hem nog niet eens in de omzetderving na 20:00 uur, al draaien hotels op dit moment al geen tot nauwelijks omzet door een daling in internationaal toerisme en minder tot geen zakelijke bestedingen. Met dit besluit haal je een deel van de essentie van een hotelverblijf weg, namelijk gastvrij genieten. Veel hotels kunnen op een verantwoorde manier hun gasten verwelkomen; hoteliers werken volgens strenge protocollen, maar hier wordt totaal niet naar gekeken. Het instellen van een hotel-alcoholklok voor hotelgasten is het nodeloos onderuit halen van een sector die al in zwaar weer zit en dat is niet uit te leggen aan hoteliers. Zij ervaren hierdoor namelijk niet alleen rechtstreekse schade door omzetderving na 20:00 uur, de indirecte klap zal wellicht veel groter zijn; namelijk een verdere afname van de vraag naar hotelovernachtingen.

Draagvlak

Volgens KHN moet er vooral op de agenda staan hoe de overheid het draagvlak voor de maatregelen verhoogt. Het probleem zit niet in de locatie, maar de grootste problemen zijn het gedrag van mensen en het draagvlak in de samenleving. Deze los je dus niet op door een alcoholklok in te stellen. We zagen al eerder dat met het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, het probleem zich opnieuw naar de grootste besmettingshaard – de privésfeer – verplaatst, terwijl de horeca met alle strenge protocollen juist een veilig alternatief kan bieden voor huisfeestjes en (illegale) bijeenkomsten. De bierverkoop in supermarkten schoot omhoog. Bovendien verplaatste de verkooppiek zich – na het verbod op alcoholverkoop na 20:00 - naar eerder op de dag. Opnieuw wordt er geen probleem opgelost. KHN voorziet de komende tijd dan ook meer overlast op straat en in de illegaliteit.

Wetenschappelijke onderbouwing blijft opnieuw uit

Bovendien mist er ook een wetenschappelijke onderbouwing van de effectiviteit van deze maatregelen. Daarnaast is er ook nog altijd geen onderbouwing van de eerder afgekondigde maatregelen voor de horeca. KHN stuurde minister De Jonge een maand geleden een brief met de vraag om de maatregelen te onderbouwen. Tot onze teleurstelling hebben wij daarop geen enkele reactie ontvangen. KHN ziet het niet reageren van minister De Jonge op de brief als een blijk van minachting naar de horeca. Immers heeft het kabinet een zorgplicht, ook naar de BV Nederland toe. En als het kabinet wél ingrijpende maatregelen neemt die een sector zó wezenlijk raakt, maar deze weigert te onderbouwen, dan is dat op zijn minst kwalijk te noemen.

Kom met een wetenschappelijk onderbouwing

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “De teleurstelling en woede is groot; wederom zijn we niet gekend in deze beslissing en moeten we het overheidsbesluit zelf teruglezen op de website van de Rijsoverheid. Bovendien mist ook deze maatregel elke vorm van onderbouwing. Onbegrip bij onze leden heeft inmiddels ook plaatsgemaakt voor boosheid. Probeer het maar eens uit te leggen; de horeca krijgt de hardste klappen, terwijl de oorzaak ergens anders ligt. En als wetenschappelijke onderbouwing van de effectiviteit van de maatregelen ontbreekt, hoe kun je dan verwachten dat het draagvlak voor de maatregelen behouden blijft? Daarom willen we zo snel mogelijk een wetenschappelijke onderbouwing voor deze aanscherping en de maatregelen die al sinds enkele weken van kracht zijn. Die onderbouwing kán niet uitblijven als het kabinet de sector en de 500.000 werknemers serieus neemt.” 

KHN denkt in mogelijkheden

KHN is kritisch als het gaat om de wetenschappelijke onderbouwing, maar steekt ook haar hand uit als het gaat om mogelijkheden in de strijd tegen het coronavirus. Daarom werkt KHN samen met MKB-Nederland en VNO-NCW aan een plan dat voorziet in slimme maatregelen en vooral veel meer maatwerk, om te kijken wat er per type locatie wél mogelijk is. KHN wil hiermee voor alle verschillende sectoren binnen de horecabranche verantwoorde versoepelingen realiseren. Met gerichte en efficiënte maatregelen per bedrijf, hoeft er zo niet onnodig ingegrepen te worden in bedrijven waar geen besmettingsproblemen zijn en kan er in fases worden toegewerkt naar een heropening van de volledige horeca. Het doel van alle betrokken partijen is dat deze intelligente maatregelen op korte termijn een goede plek krijgen in de routekaart van het kabinet. Met deze coronamaatregelentool kunnen ondernemers zich beter voorbereiden op het moment dat er weer zicht is op een heropening. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: