KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

20 mei 2020 | Thijs Jacobs

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente lockdown in Nederland hebben de horecabranche keihard geraakt en het einde is nog lang niet in zicht.

Vanaf 1 juni - 12 uur ’s middags - mogen horecaondernemers zowel op de terrassen maar ook ‘binnen’ weer gasten ontvangen, maar wel met restricties. Hierbij geldt voor binnen: op reservering, een gezondheidscheck en maximaal 30 personen tegelijkertijd binnen én met 1,5 meter afstand. Dit is in lijn met de vooraankondiging op 6 mei en een eerste stap in de goede richting.

Voorwaarden heropening

 

De afgelopen periode heeft KHN overleg gevoerd met de verschillende ministeries om samen te komen tot een verantwoorde opening. Horecaondernemers krijgen nu langzaam de verwachte ruimte om hun onderneming weer op te starten. Wel gelden er de komende periode beperkte voorwaarden:

Horecamedewerkers moeten triage hanteren; een gezondheidscheck waarbij wordt gevraagd of gasten geen gezondheidsklachten hebben of recent hebben gehad.

1,5 meter afstand blijft de norm. Zowel op de terrassen als in horecabedrijven moeten gasten op 1,5 meter afstand van elkaar zijn. Uitzondering hierop vormen mensen die een gezamenlijke huishouding vormen en tweetallen. Vanaf drie personen wordt er gehandhaafd, daarom kunnen ook tweetallen die geen gezamenlijke huishouding vormen binnen 1,5 meter van elkaar zitten.

Er komt een pilot met schermen in de horeca als alternatief voor de 1,5 meter afstand. Als de uitkomsten daarvan positief zijn, kunnen schermen worden toegepast.

Clubs en discotheken blijven volgens het overheidsbesluit voorlopig gesloten.

De komende dagen wordt de praktische invulling van de nieuwe maatregelen verder uitgewerkt en wordt het protocol ‘heropening horeca’ hierop aangepast.

Blij met geboden perspectief

KHN-voorzitter Rober Willemsen: “Wij zijn blij dat het geboden perspectief op 6 mei nu vorm heeft gekregen en we per 1 juni onze deuren weer voorzichtig mogen openen. De restricties maken het voor veel horecaondernemers helaas nog steeds onwerkbaar. We begrijpen goed dat gezondheid enorm belangrijk is en we willen geen van allen dat het virus weer oplaait. Maar de nood bij ondernemers is hoog; het water staat ons echt aan de lippen. Dus we kunnen dan ook niet wachten om onze gasten weer te verwelkomen en verantwoord open te gaan. Wel blijft aanvullende steun keihard nodig om ervoor te zorgen dat de branche het overleeft.”

Samen toewerken naar verdere versoepelingen

De afgelopen periode heeft KHN meerdere gesprekken gevoerd met alle betrokkenen en heeft KHN ontzettend hard haar best gedaan om tot veilige, passende en werkbare oplossingen voor de horeca te komen. Ook vlak voor de persconferentie vond er nog een overleg plaats tussen KHN, minister Grapperhaus en twee burgemeesters namens de VNG, waarbij alle partijen onderstreepten dat het goed is dat de horeca op deze manier weer open kan. Komende weken zullen alle betrokken partijen de gesprekken voortzetten. Robèr Willemsen: “Het blijft een teleurstelling om onder deze restricties open te gaan; voor de meeste bedrijven betekent dit nog steeds geen rendabele bedrijfsvoering. Maar het is positief dat we hiermee de weg inslaan om verantwoord de bedrijfsvoering weer op te starten.”

Het ‘nieuwe normaal’ onwerkbaar voor de horeca: robuust steunpakket noodzakelijk

 

KHN heeft bij het indienen van het concept-protocol enkele weken geleden ook een duidelijke kanttekening geplaatst: Dat 1,5 meter afstand houden in flink wat situaties technisch onmogelijk is. Maar voor de meeste horecazaken zal het financieel ook niet rendabel zijn. Het huidige steunpakket is onvoldoende en dekt niet alle kosten die voor veel horecaondernemers gewoon doorlopen. KHN roept het kabinet dan ook dringend op per omgaande met aanvullende steunmaatregelen te komen om de horecabranche door de coronacrisis heen te helpen. De belangrijkste vier kernpunten uit het KHN-noodplan zijn:

 Het verhogen van de compensatie van de werkgeverslasten van 30% tot 40%, zodat de 90% compensatie ook écht dicht bij de 90% van de loonkosten in de buurt komt.

Het hanteren van een reële maand als maart als referentiemaand i.p.v. januari;

Een compensatie van vaste lasten, zoals huur;

Een versoepelde WW voor medewerkers.

En dit alles voorafgegaan door een reparatie van de NOW1, zodat ook voor het eerste kwartaal het kabinet zorgdraagt voor een afdoende dekkend steunpakket. Deze reparatie hebben vele horecaondernemers simpelweg nodig om de komende weken te overleven. KHN vertrouwt er op dat het kabinet zo snel mogelijk met maatregelen komt, die recht doen aan het ondernemerschap binnen de horecabranche.

Blijf je graag op de hoogte?

Inschrijven voor twee keer per week al het hotelnieuws in je mailbox? Klik dan hier. Voor cafénieuws in je mailbox, klik hier om je in te schrijven. Voor restaurantnieuws, klik hier, voor lunchroomnieuws, klik hier en voor nieuws over B&B's, klik hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: