KHN: Horecaomzet stijgt, maar ‘koek’ moet met meer partijen worden gedeeld

8 januari 2018 | Thijs Jacobs

In 2017 groeide de omzet in de horeca tot 20,5 miljard euro en steeg het aantal horecavestigingen naar 41.000 bedrijven. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Veel horecabedrijven profiteren van de economische groei en het toegenomen consumentenvertrouwen. Maar ik plaats ook een kanttekening. Want doordat er meer bedrijven bij zijn gekomen, is de gemiddelde omzet per horecabedrijf nauwelijks gestegen. Ook voor 2018 verwacht het CPB een omzetgroei. Dat betekent meer werkgelegenheid en voor ons de uitdaging om veel extra medewerkers te werven. Daarnaast wil KHN in 2018 de politiek ervan overtuigen dat er regels moet komen voor een eerlijk speelveld in de horeca.”  

41.000 bedrijven

In 2017 steeg het aantal horecavestigingen naar ruim 41.000 bedrijven. Robèr Willemsen: “De koek moet dus door meerdere partijen worden gedeeld. We zien ook dat de marges door onder andere stijgende bier- en huurprijzen onder druk staan. Daarbij komt dat een groot deel van de omzet van horecaondernemers wordt afgesnoept door bemiddelende partijen als Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd. Deze grote, internationale en vaak beursgenoteerde platforms kunnen door hun dominante marktpositie onevenredig hoge tarieven rekenen. Daarnaast kunnen particuliere aanbieders (bijvoorbeeld op Airbnb en Sharednd) meer dan ooit de horeca beconcurreren. Terwijl zij niet aan dezelfde regels worden gehouden. KHN wil dat de politiek ingrijpt en ervoor zorgt dat alle aanbieders in de gastvrijheidseconomie onder gelijke en eerlijke condities kunnen werken.”
 

KHN initieert eigen reseveringsplatform
KHN zet vandaag zelf een eerste stap naar onafhankelijkheid voor restaurateurs en lanceert samen met andere partijen een eigen reseveringsplatform: BookDinners.nl. Een eerlijk alternatief van, voor en door de horeca. Op BookDinners kunnen consumenten nu al bij meer dan 2000 restaurants zich online oriënteren en een tafeltje boeken. Horecaondernemers betalen een vast bedrag per maand en geen commissiekosten per couvert, zoals bij de bestaande platforms meestal wel het geval is.
 

Goed werkgeverschap en onderwijs


De horeca is één van de branches waar het aantal banen het snelst groeit. Het aantal horecabanen is sinds 2009 met 19 procent gestegen tot 380.000 in 2016. De komende jaren zet die groei door. Tussen nu en 2021 verwachten we 15 procent meer medewerkers nodig te hebben. De horecasector staat de komende jaren dus voor enorme personele uitdagingen, zeker gezien de krappe arbeidsmarkt. Daarom zet KHN de komende jaren in op goed werkgeverschap en onderwijs. Zodat we straks meer goed opgeleide mensen hebben voor de horeca.

Horeca blijft zich steeds vernieuwen


Robèr Willemsen: “Als we naar de trends in de horeca kijken, dan zien we dat mensen vaker buiten de deur eten en drinken. Ze kiezen voor gemak en snelheid en laten vaker eten bezorgen. Daarbij willen ze een hoge kwaliteit tegen een scherpe prijs, zijn bezig met hun gezondheid en milieubewuster. Allemaal zaken die ze ook van de horeca verwachten en waar onze leden met mooie en nieuwe concepten op inspelen. KHN blijft zich in 2018 inzetten om samen met haar leden te zorgen voor de beste gastvrijheid in Nederland. Zodat gasten unieke ervaringen en waardevolle momenten kunnen beleven.” 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: