KHN maakt zich sterk voor meldplicht bij verhuur via Airbnb

11 juni 2017 | Thijs Jacobs

Woensdag 7 juni jl. debatteerde de Tweede Kamer over de reactie van minister Plasterk op de motie Gesthuizen. Deze motie voorziet in een meldplicht voor toeristische verhuur door particulieren. De minister gaf aan eerst de gevolgen van de invoering van de meldplicht in Amsterdam af te willen wachten. De Kamerleden stelden lastige vragen maar brachten de minister niet in beweging. Volgens KHN moet de minister niet afwachten maar actie ondernemen.

KHN juicht meldplicht toe

Het initiatief in de gemeente Amsterdam juicht KHN toe. KHN is al lange tijd voorstander van een meldplicht voor particuliere aanbieders. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "Met een meldplicht weten toezichthoudende instanties waar particuliere horeca-activiteiten plaatsvinden en kunnen zij hier controleren. Zo voorkomen we overlast, oneigenlijk woninggebruik en oneerlijke concurrentie." Als de regering de meldplicht niet landelijk wil regelen, dan vindt KHN dat dit lokaal geregeld moet worden. In de aanloop naar het Algemeen Overleg had KHN contact met de verschillende Kamerleden die aan het debat deelnamen om onze punten in te brengen.

Kamer kritisch over overlast Airbnb

De Tweede Kamer toonde zich tijdens het debat kritisch, met name over het oneigenlijke woninggebruik en de overlast die samenhangt met Airbnb. Ook stelde de Kamer vragen over de verantwoordelijkheden van platforms, landelijke regelgeving en handhaving (punten waar KHN zich ook sterk voor maakt). De minister erkende dat Airbnb inmiddels een marktmacht is geworden waar rekening mee moet worden gehouden. Zeker als inwoners van gemeenten hier last van hebben. Qua regelgeving zit Nederland volgens de minister in het middensegment qua regelgeving en restricties. De minister beloofde de Kamer met een brief te komen als er een reden is om eerder in actie te komen. KHN vond de antwoorden van de minister tijdens het debat erg vrijblijvend; echte antwoorden op de vragen werden eigenlijk niet gegeven.

Overal meldplicht

KHN is blij dat er in ieder geval in Amsterdam een begin wordt gemaakt met een meldplicht (op 1 oktober 2017). Dit moet echter veel verder gaan. Inmiddels kan Airbnb wereldwijd gezien worden als het grootste hotel van de wereld terwijl overheden nauwelijks optreden tegen de negatieve gevolgen van deze groei. De tendens is nu dat politici weliswaar kritisch zijn over Airbnb maar vervolgens niets doen. KHN blijft zich ook komende maanden landelijk én lokaal inzetten voor een meldplicht.

Bron: KHN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: