KHN zet machtsmisbruik online platforms op politieke agenda

21 december 2017 | Roy Spijker

Op donderdag 21 december 2017 organiseerde Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een actie tegen het machtsmisbruik van online platforms, zoals Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd. KHN-voorzitter Robèr Willemsen ging in gesprek met Tweede Kamerleden en overhandigde hen een pizza met een flinke hap eruit. Dat ontbrekende stuk staat symbool voor het deel dat de internationale, vaak beursgenoteerde marktpartijen al hebben ‘opgegeten’. Met deze actie vraagt KHN de politiek om wetgeving waardoor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat.

Tweede Kamerleden Maarten Hijink (SP), Martin Wörsdörfer (VVD), Jan Paternotte (D66), Léonie Sazias (50PLUS), Henk Nijboer (PvdA) en Joba van den Berg (CDA) waren bij de actie aanwezig en gingen in gesprek met horecaondernemers en met KHN.

De maat is écht vol
Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Voor horecaondernemers is de maat vol; het is tijd dat er écht wat verandert. Geen commissieverhogingen meer en een einde aan de onredelijke eisen die online platforms aan ons opleggen. Ik ben blij dat de Kamerleden die we vandaag hebben gesproken, ons signaal serieus nemen en hebben aangegeven nader te willen onderzoeken welke maatregelen de politiek kan nemen. In januari 2018 is er een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de macht van online platforms. Daar zullen wij, hopelijk samen met deze Kamerleden, opnieuw aandacht vragen voor dit onderwerp.”

Stop machtsmisbruik online platforms
De platforms maken misbruik van hun positie om steeds meer geld van horecaondernemers te vragen en de verzamelde gegevens van hun gasten niet te delen met de gastheer: de horecaondernemer.

Drie maatregelen voor eerlijk speelveld in de horeca
KHN maakt daarom vandaag met deze actie duidelijk dat er drie zaken moeten worden aangepakt. Namelijk: een verbod op de laagste prijsgarantie, zoals dat in de landen om ons heen al bij wet geregeld is. Dit zorgt ervoor dat hotels, restaurants en cafetaria’s hun producten weer via de eigen kanalen goedkoper kunnen aanbieden dan via het online platform. Daarnaast moet er regelgeving komen zodat horecaondernemers zelf (gratis) beschikking krijgen over de gast- en betaaldata van hun gasten. En ten slotte moet er een einde komen aan de steeds verder stijgende commissies die online platforms vragen. Op die manier ontstaat er een eerlijker machtsbalans tussen horecaondernemers en zoek-, boeksites en bezorgsites. Iets dat ten goede komt aan zowel de ondernemers als hun gasten. 
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: