KHN zet machtsmisbruik online platforms op politieke agenda

21 december 2017 | Roy Spijker

Op donderdag 21 december 2017 organiseerde Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een actie tegen het machtsmisbruik van online platforms, zoals Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd. KHN-voorzitter Robèr Willemsen ging in gesprek met Tweede Kamerleden en overhandigde hen een pizza met een flinke hap eruit. Dat ontbrekende stuk staat symbool voor het deel dat de internationale, vaak beursgenoteerde marktpartijen al hebben ‘opgegeten’. Met deze actie vraagt KHN de politiek om wetgeving waardoor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat.

Tweede Kamerleden Maarten Hijink (SP), Martin Wörsdörfer (VVD), Jan Paternotte (D66), Léonie Sazias (50PLUS), Henk Nijboer (PvdA) en Joba van den Berg (CDA) waren bij de actie aanwezig en gingen in gesprek met horecaondernemers en met KHN.

De maat is écht vol
Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Voor horecaondernemers is de maat vol; het is tijd dat er écht wat verandert. Geen commissieverhogingen meer en een einde aan de onredelijke eisen die online platforms aan ons opleggen. Ik ben blij dat de Kamerleden die we vandaag hebben gesproken, ons signaal serieus nemen en hebben aangegeven nader te willen onderzoeken welke maatregelen de politiek kan nemen. In januari 2018 is er een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de macht van online platforms. Daar zullen wij, hopelijk samen met deze Kamerleden, opnieuw aandacht vragen voor dit onderwerp.”

Stop machtsmisbruik online platforms
De platforms maken misbruik van hun positie om steeds meer geld van horecaondernemers te vragen en de verzamelde gegevens van hun gasten niet te delen met de gastheer: de horecaondernemer.

Drie maatregelen voor eerlijk speelveld in de horeca
KHN maakt daarom vandaag met deze actie duidelijk dat er drie zaken moeten worden aangepakt. Namelijk: een verbod op de laagste prijsgarantie, zoals dat in de landen om ons heen al bij wet geregeld is. Dit zorgt ervoor dat hotels, restaurants en cafetaria’s hun producten weer via de eigen kanalen goedkoper kunnen aanbieden dan via het online platform. Daarnaast moet er regelgeving komen zodat horecaondernemers zelf (gratis) beschikking krijgen over de gast- en betaaldata van hun gasten. En ten slotte moet er een einde komen aan de steeds verder stijgende commissies die online platforms vragen. Op die manier ontstaat er een eerlijker machtsbalans tussen horecaondernemers en zoek-, boeksites en bezorgsites. Iets dat ten goede komt aan zowel de ondernemers als hun gasten. 
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Verbouwen
City Resort Hotel Leiden realiseert nieuw Meeting & Event Center

City Resort Hotel Leiden gaat haar huidige Meeting & Event Center uitbreiden en vernieuwen. Het Meeting & Event Center van City Resort Hotel Leiden komt op de vijfde verdieping van het Level-gebouw aan de Bargelaan, direct naast het Centraal Station en krijgt een oppervlakte van maar liefst ...

Van der Valk
Cantharel’s keukentafel verbindt gast met eten

Vanaf 1 november start Van der Valk Hotel Apeldoorn-de Cantharel met een nieuwe initiatief. Gasten kunnen vanaf dat moment ook dineren aan Cantharel’s Keukentafel. Een culinair avondje uit in het naast het hotel gelegen landhuis waar ze onder leiding van chef-kok Justa van Ryssen en sommelier...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: