Meer directe boekingen via Google Hotel Ads

1 maart 2017 | Thijs Jacobs

Google is machtig. Die macht wordt ingezet om bedrijven te laten investeren in advertenties. De hotellerie is een doelgroep van Google en met de komst van Google Hotel Ads kunnen de klanten direct via Google een kamer boeken bij uw hotel. 

Wanneer de potentiële boeker via Google zoekt op ‘hotels in Amsterdam’, dan staan de ‘organische’ resultaten van Google Hotel Ads boven de andere organische zoekresultaten. Tel daarbij op dat Google claimt dat het aantal hotelgerelateerde zoekopdrachten een jaarlijkse stijging van 25 procent laat zien en je beseft dat de zoekgigant goud in handen heeft. 

Stukken efficiënter

Hoteliers klagen dikwijls over de impact van de aanwezigheid van OTA’s; 2017 wordt het jaar waarin OTA’s zullen klagen over de toenemende invloed van Google. De zoekreus laat immers niet langer alleen de prijzen zien van individuele hotels, hotelketens en OTA’s, maar biedt nu ook de gelegenheid om ‘direct’ via Google te boeken. Zonder omwegen. Google biedt hoteliers de kans om aan het Google Hotel Ads-programma deel te nemen. Ja, het is een ‘metasearch-product’, net als wat een partij als TripAdvisor biedt, maar in tegenstelling tot de werkwijze van verschillende OTA’s, hoeft de prospect niet door te klikken naar een website, maar kan de boeking gedaan worden binnen de bestaande omgeving. 

Wordt Google een OTA?

Hoe moeten hoteliers betalen om via Google meer directe mobiele boekingen te realiseren? Dat kan op verschillende manieren. De hotelier kan betalen per click of commissie betalen wanneer er een boeking is gedaan. De laatste mogelijkheid lijkt veel op de werkwijze die Booking.com hanteert. Google ontkent zelf dat het de rol van OTA ambieert, en dat is logisch gezien het feit dat Google enorme bedragen verdient aan reclame-inkomsten van zowel OTA’s als hotels en hotelketens. Tegelijkertijd speelt Google een grote rol bij het zoeken naar geschikte accommodaties: 58 procent van de leisuregasten en 68 procent van de zakelijke gasten starten hun boekings- en zoekproces binnen een zoekmachine. 

OTA’s buitenspel?

Het voordeel voor hotels? Hotels kunnen OTA’s in toenemende mate buitenspel zetten door effectief gebruik te maken van Google Hotel Ads. Google claimt dat de conversion rate hoger is dan bij normaal mobile gebruik en als hotelier betaal je alleen wanneer er wordt geklikt op de advertentie of wanneer er wordt geboekt. De boeking wordt gedaan op de eigen website van het hotel, dus zonder tussenkomst van een OTA. Hilton Worldwide maakt gebruik van het programma van Google en ziet een toename van 45 procent in de conversion rate ten opzichte van traditionele search ad campagnes en zag een toename van 12 procent in de ROI van alle properties. Ook voor hotels geldt dat het geld maar één keer uitgegeven kan worden, en met deze cijfers in het achterhoofd lijkt Google een belangrijke stap te zetten in de wereld van hotelboekingen. Niet alleen als plek om te adverteren, maar vooral als plaats waar directe mobiele boekingen kunnen worden gerealiseerd. Let wel: Google Hotel Ads kan alleen geïmplementeerd worden door een geautoriseerde Hotel Ads Integration Partner. 

Oliver Heckmann, het hoofd van ‘travel products’ bij Google, verklaarde onlangs dat Google niet langer een zoekmachine is, maar feitelijk een antwoordenmachine is geworden. Mobiele gebruikers besteden minder tijd aan een zoekopdracht en willen niet doorklikken naar verschillende websites. Google’s missie is om de gebruiker te verbinden aan de juiste partner op het juiste moment. Zonder omwegen en daardoor efficiënter voor de gebruiker. Wanneer deze visie van Google correct is, dan zullen uiteindelijk verschillende aanbieders buitenspel gezet worden en zullen er minder suggesties getoond worden bij een zoekopdracht. Het is een mogelijkheid dat de Google Hotel Ad dan prioriteit heeft en getoond zal worden als de enige en beste optie voor de gebruiker.

Google feiten:

- Jaarlijks 25 procent meer hotelgerelateerde zoekopdrachten

- 58 procent van de leisuregasten start boekingsproces via een zoekmachine

- 68 procent van zakelijke gasten start het boekingsproces via de zoekmachine

- Google werkt samen met ongeveer 50 Hotel Ads Integration Partners

- Hotel Ads zijn zichtbaar in Google Maps

Dit artikel staat in de nieuwe editie van Hospitality Management. Klik hier om deze te downloaden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: