Meer directe boekingen via Google Hotel Ads

1 maart 2017 | Thijs Jacobs

Google is machtig. Die macht wordt ingezet om bedrijven te laten investeren in advertenties. De hotellerie is een doelgroep van Google en met de komst van Google Hotel Ads kunnen de klanten direct via Google een kamer boeken bij uw hotel. 

Wanneer de potentiële boeker via Google zoekt op ‘hotels in Amsterdam’, dan staan de ‘organische’ resultaten van Google Hotel Ads boven de andere organische zoekresultaten. Tel daarbij op dat Google claimt dat het aantal hotelgerelateerde zoekopdrachten een jaarlijkse stijging van 25 procent laat zien en je beseft dat de zoekgigant goud in handen heeft. 

Stukken efficiënter

Hoteliers klagen dikwijls over de impact van de aanwezigheid van OTA’s; 2017 wordt het jaar waarin OTA’s zullen klagen over de toenemende invloed van Google. De zoekreus laat immers niet langer alleen de prijzen zien van individuele hotels, hotelketens en OTA’s, maar biedt nu ook de gelegenheid om ‘direct’ via Google te boeken. Zonder omwegen. Google biedt hoteliers de kans om aan het Google Hotel Ads-programma deel te nemen. Ja, het is een ‘metasearch-product’, net als wat een partij als TripAdvisor biedt, maar in tegenstelling tot de werkwijze van verschillende OTA’s, hoeft de prospect niet door te klikken naar een website, maar kan de boeking gedaan worden binnen de bestaande omgeving. 

Wordt Google een OTA?

Hoe moeten hoteliers betalen om via Google meer directe mobiele boekingen te realiseren? Dat kan op verschillende manieren. De hotelier kan betalen per click of commissie betalen wanneer er een boeking is gedaan. De laatste mogelijkheid lijkt veel op de werkwijze die Booking.com hanteert. Google ontkent zelf dat het de rol van OTA ambieert, en dat is logisch gezien het feit dat Google enorme bedragen verdient aan reclame-inkomsten van zowel OTA’s als hotels en hotelketens. Tegelijkertijd speelt Google een grote rol bij het zoeken naar geschikte accommodaties: 58 procent van de leisuregasten en 68 procent van de zakelijke gasten starten hun boekings- en zoekproces binnen een zoekmachine. 

OTA’s buitenspel?

Het voordeel voor hotels? Hotels kunnen OTA’s in toenemende mate buitenspel zetten door effectief gebruik te maken van Google Hotel Ads. Google claimt dat de conversion rate hoger is dan bij normaal mobile gebruik en als hotelier betaal je alleen wanneer er wordt geklikt op de advertentie of wanneer er wordt geboekt. De boeking wordt gedaan op de eigen website van het hotel, dus zonder tussenkomst van een OTA. Hilton Worldwide maakt gebruik van het programma van Google en ziet een toename van 45 procent in de conversion rate ten opzichte van traditionele search ad campagnes en zag een toename van 12 procent in de ROI van alle properties. Ook voor hotels geldt dat het geld maar één keer uitgegeven kan worden, en met deze cijfers in het achterhoofd lijkt Google een belangrijke stap te zetten in de wereld van hotelboekingen. Niet alleen als plek om te adverteren, maar vooral als plaats waar directe mobiele boekingen kunnen worden gerealiseerd. Let wel: Google Hotel Ads kan alleen geïmplementeerd worden door een geautoriseerde Hotel Ads Integration Partner. 

Oliver Heckmann, het hoofd van ‘travel products’ bij Google, verklaarde onlangs dat Google niet langer een zoekmachine is, maar feitelijk een antwoordenmachine is geworden. Mobiele gebruikers besteden minder tijd aan een zoekopdracht en willen niet doorklikken naar verschillende websites. Google’s missie is om de gebruiker te verbinden aan de juiste partner op het juiste moment. Zonder omwegen en daardoor efficiënter voor de gebruiker. Wanneer deze visie van Google correct is, dan zullen uiteindelijk verschillende aanbieders buitenspel gezet worden en zullen er minder suggesties getoond worden bij een zoekopdracht. Het is een mogelijkheid dat de Google Hotel Ad dan prioriteit heeft en getoond zal worden als de enige en beste optie voor de gebruiker.

Google feiten:

- Jaarlijks 25 procent meer hotelgerelateerde zoekopdrachten

- 58 procent van de leisuregasten start boekingsproces via een zoekmachine

- 68 procent van zakelijke gasten start het boekingsproces via de zoekmachine

- Google werkt samen met ongeveer 50 Hotel Ads Integration Partners

- Hotel Ads zijn zichtbaar in Google Maps

Dit artikel staat in de nieuwe editie van Hospitality Management. Klik hier om deze te downloaden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: