Meer directe boekingen via Google Hotel Ads

1 maart 2017 | Thijs Jacobs

Google is machtig. Die macht wordt ingezet om bedrijven te laten investeren in advertenties. De hotellerie is een doelgroep van Google en met de komst van Google Hotel Ads kunnen de klanten direct via Google een kamer boeken bij uw hotel. 

Wanneer de potentiële boeker via Google zoekt op ‘hotels in Amsterdam’, dan staan de ‘organische’ resultaten van Google Hotel Ads boven de andere organische zoekresultaten. Tel daarbij op dat Google claimt dat het aantal hotelgerelateerde zoekopdrachten een jaarlijkse stijging van 25 procent laat zien en je beseft dat de zoekgigant goud in handen heeft. 

Stukken efficiënter

Hoteliers klagen dikwijls over de impact van de aanwezigheid van OTA’s; 2017 wordt het jaar waarin OTA’s zullen klagen over de toenemende invloed van Google. De zoekreus laat immers niet langer alleen de prijzen zien van individuele hotels, hotelketens en OTA’s, maar biedt nu ook de gelegenheid om ‘direct’ via Google te boeken. Zonder omwegen. Google biedt hoteliers de kans om aan het Google Hotel Ads-programma deel te nemen. Ja, het is een ‘metasearch-product’, net als wat een partij als TripAdvisor biedt, maar in tegenstelling tot de werkwijze van verschillende OTA’s, hoeft de prospect niet door te klikken naar een website, maar kan de boeking gedaan worden binnen de bestaande omgeving. 

Wordt Google een OTA?

Hoe moeten hoteliers betalen om via Google meer directe mobiele boekingen te realiseren? Dat kan op verschillende manieren. De hotelier kan betalen per click of commissie betalen wanneer er een boeking is gedaan. De laatste mogelijkheid lijkt veel op de werkwijze die Booking.com hanteert. Google ontkent zelf dat het de rol van OTA ambieert, en dat is logisch gezien het feit dat Google enorme bedragen verdient aan reclame-inkomsten van zowel OTA’s als hotels en hotelketens. Tegelijkertijd speelt Google een grote rol bij het zoeken naar geschikte accommodaties: 58 procent van de leisuregasten en 68 procent van de zakelijke gasten starten hun boekings- en zoekproces binnen een zoekmachine. 

OTA’s buitenspel?

Het voordeel voor hotels? Hotels kunnen OTA’s in toenemende mate buitenspel zetten door effectief gebruik te maken van Google Hotel Ads. Google claimt dat de conversion rate hoger is dan bij normaal mobile gebruik en als hotelier betaal je alleen wanneer er wordt geklikt op de advertentie of wanneer er wordt geboekt. De boeking wordt gedaan op de eigen website van het hotel, dus zonder tussenkomst van een OTA. Hilton Worldwide maakt gebruik van het programma van Google en ziet een toename van 45 procent in de conversion rate ten opzichte van traditionele search ad campagnes en zag een toename van 12 procent in de ROI van alle properties. Ook voor hotels geldt dat het geld maar één keer uitgegeven kan worden, en met deze cijfers in het achterhoofd lijkt Google een belangrijke stap te zetten in de wereld van hotelboekingen. Niet alleen als plek om te adverteren, maar vooral als plaats waar directe mobiele boekingen kunnen worden gerealiseerd. Let wel: Google Hotel Ads kan alleen geïmplementeerd worden door een geautoriseerde Hotel Ads Integration Partner. 

Oliver Heckmann, het hoofd van ‘travel products’ bij Google, verklaarde onlangs dat Google niet langer een zoekmachine is, maar feitelijk een antwoordenmachine is geworden. Mobiele gebruikers besteden minder tijd aan een zoekopdracht en willen niet doorklikken naar verschillende websites. Google’s missie is om de gebruiker te verbinden aan de juiste partner op het juiste moment. Zonder omwegen en daardoor efficiënter voor de gebruiker. Wanneer deze visie van Google correct is, dan zullen uiteindelijk verschillende aanbieders buitenspel gezet worden en zullen er minder suggesties getoond worden bij een zoekopdracht. Het is een mogelijkheid dat de Google Hotel Ad dan prioriteit heeft en getoond zal worden als de enige en beste optie voor de gebruiker.

Google feiten:

- Jaarlijks 25 procent meer hotelgerelateerde zoekopdrachten

- 58 procent van de leisuregasten start boekingsproces via een zoekmachine

- 68 procent van zakelijke gasten start het boekingsproces via de zoekmachine

- Google werkt samen met ongeveer 50 Hotel Ads Integration Partners

- Hotel Ads zijn zichtbaar in Google Maps

Dit artikel staat in de nieuwe editie van Hospitality Management. Klik hier om deze te downloaden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: