Minister Kamp: OTA's mogen prijsrestricties opleggen aan hoteliers

30 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Boekingssites hebben het recht om hotels die adverteren op deze platforms prijsrestricties op te leggen. De OTA's mogen dus van hoteliers eisen dat zij niet via andere kanalen adverteren met een lagere prijs dan het tarief dat vermeld wordt op deze boekingssites.

Henk Kamp, demissionair minister van Economische Zaken, heeft dit betoogd in een antwoord op schriftelijke vragen van de SP-Tweede Kamerleden Leijten en Hijink, zo lezen we in het FD. 

Platforms bieden juist kansen

Booking.com behaalde in 2015 over een omzet van €5,65 miljard een winst van €2,02 miljard. Dit is veel hoteliers een doorn in het oog. Hotels zouden volgens de kamerleden van de SP in de huidige situatie belemmerd worden in de advertentiemogelijkheden. Kamp beargumenteerde vervolgens dat de platforms juist kansen bieden voor zowel ondernemers als voor consumenten; de hotelier kan zijn producten immers aanbieden via één of meer platforms. Daarmee kan een groter publiek bereikt worden dan via de eigen kanalen en de omzet verhoogd worden.

Prijzen niet vrij

De hotelondernemer moet volgens minister Kamp zelf bepalen of hij de commissie wil betalen; het staat een hotelier immers vrij om al dan niet in zee te gaan met een OTA. Wanneer de prijzen vrij worden gelaten voor hoteliers, kunnen zij de geadverteerde kamer die bij een OTA in de etalage wordt gezet zelf voor een lagere prijs aanbieden. Dat zou niet corrrect zijn, aangezien de service en het grote bereik van de boekingssite dan wordt misbruikt. De consument is volgens Kamp niet gebaat bij een ondergang van de grote boekingssites, aangezien het door de service die zij bieden gemakkelijker wordt om prijzen te vergelijken. 

Commissies

De SP-kamerleden betogen vervolgens wel dat de commissies in tien jaar gestegen zijn van 6% naar 15%; hierbij baseren zij zich op informatie van Koninklijke Horeca Nederland. Of deze informatie correct is, weten wij niet (als het wel weet, dan kunt u een e-mail sturen naar redactie@uitgeverijps.nl). Eerder werden zelfs percentages van 30% genoemd, dus de getallen lopen flink uiteen en van een stijging is concreet niets bekend. In de praktijk schijnt een percentage van 12% gemiddeld te zijn, volgens verschillende hoteliers. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
Interview: Maarten Markus, NH Hotel Group

Trots als een pauw is hij op de voortreffelijke halfjaarcijfers van de Benelux. Met een groei van meer dan 14% draait NH Hotels in de Benelux twee keer zo goed als NH Hotel Group wereldwijd. Verantwoordelijk hiervoor is Managing Director Northern Europe Maarten Markus, die in 2016 drie refurbished N...

Awards Ondernemen
Drie horecabedrijven winnen online challenge 'Boost je omzet!'

Het Thon Hotel in Rotterdam, restaurant Zeeën van Tijd in Roosendaal en Snackbar Kitsy’s in Alkmaar gaan de uitdaging aan. Zij zijn de drie winnaars van de beursactie van Boost je omzet! op Gastvrij Rotterdam. Van maandag 18 tot en met woensdag 20 september 2017 was het team van deze onli...

Vergaderen Postillion Hotels
Vergaderen met een Yoga en Haka Break bij Postillion Hotels

Postillion Hotels Nederland introduceert een ludiek vergaderconcept: 'Brain Breaks'. Shiatsu, Yoga, Haka, Balloon en Brass Breaks zorgen voor meer creativiteit en energie in vergaderingen. Het faciliteren van meetings is een van de kernactiviteiten van Postillion Hotels Nederland en met dans...

Achtergronden
Overvaltraining helpt om criminaliteit in de horeca voor te zijn

Op 9 oktober gaat de Week van de Veiligheid van start. Het nemen van de juiste preventieve maatregelen is de eerste stap om de kans op criminaliteit in uw zaak te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan een overvaltraining voor u en uw medewerkers. Wij spraken met Hendrik-Jan Kaptein van het Centrum voor ...

Achtergronden Tech
Sir Hotels lanceert eerste City Guide op Instagram ooit

Sir Hotels lanceert vijf city guides op Instagram om zowel inwoners als hotelgasten op een innovatieve manier een stad te laten ontdekken. Elk van de hotels in de collectie heeft een eigen Instagram-account, welke getransformeerd is tot een makkelijk te gebruiken stadsgids met lokale favorieten en v...

Bier Achtergronden
Bierbeleving met vintage bockbier

Gasten willen tegenwoordig meer dan alleen een goed glas bier. Ze willen beleving. Het verhaal achter een bier. Al eens aan een vintage bockbier kaart gedacht dit najaar? Maak de bockbierbeleving bovendien compleet met heerlijke bijpassende hapjes. Wat maakt vintage bockbier dan zo bijzonder? Het is...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: