Minister Kamp: OTA's mogen prijsrestricties opleggen aan hoteliers

30 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Boekingssites hebben het recht om hotels die adverteren op deze platforms prijsrestricties op te leggen. De OTA's mogen dus van hoteliers eisen dat zij niet via andere kanalen adverteren met een lagere prijs dan het tarief dat vermeld wordt op deze boekingssites.

Henk Kamp, demissionair minister van Economische Zaken, heeft dit betoogd in een antwoord op schriftelijke vragen van de SP-Tweede Kamerleden Leijten en Hijink, zo lezen we in het FD. 

Platforms bieden juist kansen

Booking.com behaalde in 2015 over een omzet van €5,65 miljard een winst van €2,02 miljard. Dit is veel hoteliers een doorn in het oog. Hotels zouden volgens de kamerleden van de SP in de huidige situatie belemmerd worden in de advertentiemogelijkheden. Kamp beargumenteerde vervolgens dat de platforms juist kansen bieden voor zowel ondernemers als voor consumenten; de hotelier kan zijn producten immers aanbieden via één of meer platforms. Daarmee kan een groter publiek bereikt worden dan via de eigen kanalen en de omzet verhoogd worden.

Prijzen niet vrij

De hotelondernemer moet volgens minister Kamp zelf bepalen of hij de commissie wil betalen; het staat een hotelier immers vrij om al dan niet in zee te gaan met een OTA. Wanneer de prijzen vrij worden gelaten voor hoteliers, kunnen zij de geadverteerde kamer die bij een OTA in de etalage wordt gezet zelf voor een lagere prijs aanbieden. Dat zou niet corrrect zijn, aangezien de service en het grote bereik van de boekingssite dan wordt misbruikt. De consument is volgens Kamp niet gebaat bij een ondergang van de grote boekingssites, aangezien het door de service die zij bieden gemakkelijker wordt om prijzen te vergelijken. 

Commissies

De SP-kamerleden betogen vervolgens wel dat de commissies in tien jaar gestegen zijn van 6% naar 15%; hierbij baseren zij zich op informatie van Koninklijke Horeca Nederland. Of deze informatie correct is, weten wij niet (als het wel weet, dan kunt u een e-mail sturen naar redactie@uitgeverijps.nl). Eerder werden zelfs percentages van 30% genoemd, dus de getallen lopen flink uiteen en van een stijging is concreet niets bekend. In de praktijk schijnt een percentage van 12% gemiddeld te zijn, volgens verschillende hoteliers. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Vergaderen
Château St. Gerlach beste vergaderlocatie 2017

Tijdens het Meetings Business Event bij de Heerlijkheid Mariënwaerdt in Beesd werd de Meetings Award 2017 voor ‘Beste vergaderlocatie van het jaar 2017’ uitgereikt aan Château St. Gerlach. Harmen Silver, directeur/gastheer van Château St. Gerlach, nam samen met Judith...

Tweede Nederlandse vestiging Motel One

De Duitse hotelketen Motel One opent een tweede vestiging in Amsterdam. Voor de inrichting van dit centraal gelegen hotel aan het Waterloopplein is gekozen voor drie thema’s: vlooienmarkt, upcycling en oude Nederlandse meesters. Inspiratie voor het design komt onder andere voort uit de nabijge...

Hotelbouwplannen Opening
Hotel Wittenberg officieel geopend

Wittenberg is met een feestelijke opening officieel geopend. Gasten kregen een exclusieve tour door het toonaangevende 18e-eeuwse gebouw en de elegante appartementen. Het design aparthotel is er voor de zakelijke reiziger of toerist met een verblijf van een week of langer die is op zoek is na...

Toerisme Hotel
Certificaat moet Chinese toerist naar Nederland lokken

Het is een gigantische markt. Liefst 135 miljoen Chinezen reizen op jaarbasis de wereld over. Met een goed gevulde portemonnee komen er ongeveer 300.000 Chinezen Nederland op jaarbasis binnen. Dat getal kan omhoog, vindt Reinhart Macharis. "Binnen twee jaar moeten ongeveer 500.000 Chinezen Nede...

Hotelbouwplannen Blog
Blog Coen Schelfhorst GuestHouse Hotel Kaatsheuvel: NO WASTE

Het jaar van de opening is aangebroken, het komt nu wel heel dichtbij! We verwachten begin juni ons hotel in Kaatsheuvel te openen en zijn net live gegaan met de eerste versie van onze website. Op www.guesthousehotel.nl proberen we onze potentiele gasten net zo enthousiast te maken als dat wij zijn....

Opening Marriott
W Hotels Worldwide gaat naar Japan

W Hotels Worldwide gaat debuteren in Japan. Het hotelmerk is onderdeel van Marriott International en opent in 2021 de eerste W-vestiging in Osaka, zo lezen we op zakenreisnieuws.nl. 27 verdiepingen Het hotel krijgt 27 verdiepingen en 337 kamers. Men kan er gebruik maken van het fitnesscentrum,...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: