Minister Kamp: OTA's mogen prijsrestricties opleggen aan hoteliers

30 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Boekingssites hebben het recht om hotels die adverteren op deze platforms prijsrestricties op te leggen. De OTA's mogen dus van hoteliers eisen dat zij niet via andere kanalen adverteren met een lagere prijs dan het tarief dat vermeld wordt op deze boekingssites.

Henk Kamp, demissionair minister van Economische Zaken, heeft dit betoogd in een antwoord op schriftelijke vragen van de SP-Tweede Kamerleden Leijten en Hijink, zo lezen we in het FD. 

Platforms bieden juist kansen

Booking.com behaalde in 2015 over een omzet van €5,65 miljard een winst van €2,02 miljard. Dit is veel hoteliers een doorn in het oog. Hotels zouden volgens de kamerleden van de SP in de huidige situatie belemmerd worden in de advertentiemogelijkheden. Kamp beargumenteerde vervolgens dat de platforms juist kansen bieden voor zowel ondernemers als voor consumenten; de hotelier kan zijn producten immers aanbieden via één of meer platforms. Daarmee kan een groter publiek bereikt worden dan via de eigen kanalen en de omzet verhoogd worden.

Prijzen niet vrij

De hotelondernemer moet volgens minister Kamp zelf bepalen of hij de commissie wil betalen; het staat een hotelier immers vrij om al dan niet in zee te gaan met een OTA. Wanneer de prijzen vrij worden gelaten voor hoteliers, kunnen zij de geadverteerde kamer die bij een OTA in de etalage wordt gezet zelf voor een lagere prijs aanbieden. Dat zou niet corrrect zijn, aangezien de service en het grote bereik van de boekingssite dan wordt misbruikt. De consument is volgens Kamp niet gebaat bij een ondergang van de grote boekingssites, aangezien het door de service die zij bieden gemakkelijker wordt om prijzen te vergelijken. 

Commissies

De SP-kamerleden betogen vervolgens wel dat de commissies in tien jaar gestegen zijn van 6% naar 15%; hierbij baseren zij zich op informatie van Koninklijke Horeca Nederland. Of deze informatie correct is, weten wij niet (als het wel weet, dan kunt u een e-mail sturen naar redactie@uitgeverijps.nl). Eerder werden zelfs percentages van 30% genoemd, dus de getallen lopen flink uiteen en van een stijging is concreet niets bekend. In de praktijk schijnt een percentage van 12% gemiddeld te zijn, volgens verschillende hoteliers. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Video
Video: Hotel & F&B: Leerhotel Het Klooster Amersfoort

Voor de special Hotel & Food & Beverage (deze verschijnt morgen!) van Hospitality Management gingen we op bezoek in Amersfoort. Bij Leerhotel Het Klooster wordt gewerkt aan de hospitality van de toekomst. Deze studenten worden met passie begeleidt door de ervaren leraren. Wat drijft de jonge...

Video Achtergronden F&B
Video: Hotel & F&B Patrick Aarsman en Sido de Brabander van Crowne Plaza Den Haag - Promenade

Voor de special Hotel & Food & Beverage (deze verschijnt aanstaande dinsdag) van Hospitality Management gingen we op bezoek in Den Haag, bij Crowne Plaza Den Haag - Promenade. General Manager Patrick Aarsman en chef-kok Sido de Brabander leidde ons rond in het vijfsterrenhotel tussen dui...

Visa gaat samenwerken met Bidroom

Visa kondigt een driejarige samenwerking aan met hotelboeking service, Bidroom. In de EU boekte bijna de helft (49%) van de internetgebruikers een vakantie en/of hotelaccommodatie via internet (Eurostat). In het Verenigd Koningkrijk gebruikte 83% van de mensen het internet voor het boeken van hun ho...

Hotel Restaurant
Amrâth Grand Hotel de l’Empereur geeft restaurant hippe moderne make-over

Goed, puur eten voor een vriendelijke prijs in een informele sfeer. Dat is de weg die Amrâth Grand Hotel de l’Empereur inslaat na heropening van haar vernieuwde Grand restaurant begin april. Een hip en modern interieur, een veelzijdige kaart met een combinatie van streek- en internationa...

Regelgeving Airbnb
Amsterdam wil Airbnb verbieden

Het aanstaande college van Amsterdam wil Airbnb in bepaalde wijken van de stad gaan verbieden. Dit om het massatoerisme tegen te gaan. Naar schatting bezoeken jaarlijks 20 miljoen toeristen de hoofdstad. Verwacht wordt dat dit in rap tempo op zal lopen tot 30 miljoen, zo lezen we op nrc.nl. Om de...

Events
Training e-mailmarketing

Niet alleen op het gebied van privacy, maar ook op het gebied van e-mailmarketing helpt de kennis van de HM Academy u als hotelier verder. E-mailmarketing is een uitstekend instrument om via de juiste campagnes uw gasten gericht en persoonlijk aan te spreken en terug te laten komen. Succesvolle e-ma...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: