Nederlandse hotels onvoldoende vindbaar via eigen website

24 juli 2017 | Roy Spijker

Het gebruik van websites als Booking.com en Trivago lijkt steeds meer toe te nemen. Daarnaast zijn dit soort websites een populaire manier geworden om een hotel te boeken. Toch lijkt het belangrijk dat hotels ook een eigen website hebben waar potentiële klanten meer informatie kunnen vinden. Het hebben van een eigen bedrijfswebsite is dan ook een uitkomst voor hotels om meer specifieke informatie te verschaffen en kan daarmee de kans vergroten dat consumenten een boeking plaatsen. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van Nederlandse hotels.

Onderzoek
In totaal werden 6.254 hotels uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht op een werkende bedrijfswebsite. Belangrijk is dat bedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende website als ‘niet werkend’ werden beoordeeld in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek er bij slechts 2.883 bedrijven sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 46,1%. Daarmee is minder dan de helft van de hotels in het bezit van een werkende website en kan daardoor potentiële klanten mislopen. Veel hotels zijn tegenwoordig onderdeel van een hotelketen waardoor het mogelijk is dat deze hotels geen afzonderlijke website hebben, maar zijn samengevoegd tot één bedrijfswebsite.

Responsive
Hotels met een werkende website zijn daarnaast ook getest op responsiveness. Wanneer een website een responsive design heeft, beweegt de website automatisch mee met de schermgrootte van het apparaat dat in gebruik is. Een responsive design zorgt er daarmee voor dat het gebruiksgemak en de leesbaarheid naar behoren is, ongeacht het apparaat waarop de website wordt getoond. In tegenstelling tot de resultaten van de werkende websites, doen hotels het erg goed wanneer het aankomt op het hebben van een responsive website. Zo heeft 98,3% van de hotels met een werkende website ook een responsive design. Waarschijnlijk zijn deze hotels zich bewust van de vele voordelen die een werkende en responsive website kan bieden.  Een responsive website zal naar alle waarschijnlijkheid hoger in de Google ranking verschijnen waardoor klanten ook sneller op deze websites terechtkomen. Daarnaast zullen potentiële klanten deze websites langer en vaker bezoeken vanwege het gebruiksgemak en de leesbaarheid.

Gehele plaatje
Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat er voor het merendeel van de hotels nog een slag te slaan is. “Ondanks het toenemende gebruik van websites als Booking.com en Trivago is het van belang dat hotels het gehele plaatje aanbieden. Potentiële klanten willen zich vaak verder oriënteren en zijn daarbij op zoek specifieke informatie over een hotel. Het hebben van een werkende en responsive website kan daar een grote bijdrage aan leveren.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
“De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Interview Coronacrisis
Oproep: “Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk b...

Interview Coronacrisis
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: