Nederlandse hotels onvoldoende vindbaar via eigen website

24 juli 2017 | Roy Spijker

Het gebruik van websites als Booking.com en Trivago lijkt steeds meer toe te nemen. Daarnaast zijn dit soort websites een populaire manier geworden om een hotel te boeken. Toch lijkt het belangrijk dat hotels ook een eigen website hebben waar potentiële klanten meer informatie kunnen vinden. Het hebben van een eigen bedrijfswebsite is dan ook een uitkomst voor hotels om meer specifieke informatie te verschaffen en kan daarmee de kans vergroten dat consumenten een boeking plaatsen. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van Nederlandse hotels.

Onderzoek
In totaal werden 6.254 hotels uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht op een werkende bedrijfswebsite. Belangrijk is dat bedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende website als ‘niet werkend’ werden beoordeeld in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek er bij slechts 2.883 bedrijven sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 46,1%. Daarmee is minder dan de helft van de hotels in het bezit van een werkende website en kan daardoor potentiële klanten mislopen. Veel hotels zijn tegenwoordig onderdeel van een hotelketen waardoor het mogelijk is dat deze hotels geen afzonderlijke website hebben, maar zijn samengevoegd tot één bedrijfswebsite.

Responsive
Hotels met een werkende website zijn daarnaast ook getest op responsiveness. Wanneer een website een responsive design heeft, beweegt de website automatisch mee met de schermgrootte van het apparaat dat in gebruik is. Een responsive design zorgt er daarmee voor dat het gebruiksgemak en de leesbaarheid naar behoren is, ongeacht het apparaat waarop de website wordt getoond. In tegenstelling tot de resultaten van de werkende websites, doen hotels het erg goed wanneer het aankomt op het hebben van een responsive website. Zo heeft 98,3% van de hotels met een werkende website ook een responsive design. Waarschijnlijk zijn deze hotels zich bewust van de vele voordelen die een werkende en responsive website kan bieden.  Een responsive website zal naar alle waarschijnlijkheid hoger in de Google ranking verschijnen waardoor klanten ook sneller op deze websites terechtkomen. Daarnaast zullen potentiële klanten deze websites langer en vaker bezoeken vanwege het gebruiksgemak en de leesbaarheid.

Gehele plaatje
Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat er voor het merendeel van de hotels nog een slag te slaan is. “Ondanks het toenemende gebruik van websites als Booking.com en Trivago is het van belang dat hotels het gehele plaatje aanbieden. Potentiële klanten willen zich vaak verder oriënteren en zijn daarbij op zoek specifieke informatie over een hotel. Het hebben van een werkende en responsive website kan daar een grote bijdrage aan leveren.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: