Nederlandse hotels onvoldoende vindbaar via eigen website

24 juli 2017 | Roy Spijker

Het gebruik van websites als Booking.com en Trivago lijkt steeds meer toe te nemen. Daarnaast zijn dit soort websites een populaire manier geworden om een hotel te boeken. Toch lijkt het belangrijk dat hotels ook een eigen website hebben waar potentiële klanten meer informatie kunnen vinden. Het hebben van een eigen bedrijfswebsite is dan ook een uitkomst voor hotels om meer specifieke informatie te verschaffen en kan daarmee de kans vergroten dat consumenten een boeking plaatsen. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van Nederlandse hotels.

Onderzoek
In totaal werden 6.254 hotels uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht op een werkende bedrijfswebsite. Belangrijk is dat bedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende website als ‘niet werkend’ werden beoordeeld in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek er bij slechts 2.883 bedrijven sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 46,1%. Daarmee is minder dan de helft van de hotels in het bezit van een werkende website en kan daardoor potentiële klanten mislopen. Veel hotels zijn tegenwoordig onderdeel van een hotelketen waardoor het mogelijk is dat deze hotels geen afzonderlijke website hebben, maar zijn samengevoegd tot één bedrijfswebsite.

Responsive
Hotels met een werkende website zijn daarnaast ook getest op responsiveness. Wanneer een website een responsive design heeft, beweegt de website automatisch mee met de schermgrootte van het apparaat dat in gebruik is. Een responsive design zorgt er daarmee voor dat het gebruiksgemak en de leesbaarheid naar behoren is, ongeacht het apparaat waarop de website wordt getoond. In tegenstelling tot de resultaten van de werkende websites, doen hotels het erg goed wanneer het aankomt op het hebben van een responsive website. Zo heeft 98,3% van de hotels met een werkende website ook een responsive design. Waarschijnlijk zijn deze hotels zich bewust van de vele voordelen die een werkende en responsive website kan bieden.  Een responsive website zal naar alle waarschijnlijkheid hoger in de Google ranking verschijnen waardoor klanten ook sneller op deze websites terechtkomen. Daarnaast zullen potentiële klanten deze websites langer en vaker bezoeken vanwege het gebruiksgemak en de leesbaarheid.

Gehele plaatje
Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat er voor het merendeel van de hotels nog een slag te slaan is. “Ondanks het toenemende gebruik van websites als Booking.com en Trivago is het van belang dat hotels het gehele plaatje aanbieden. Potentiële klanten willen zich vaak verder oriënteren en zijn daarbij op zoek specifieke informatie over een hotel. Het hebben van een werkende en responsive website kan daar een grote bijdrage aan leveren.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 2)

Veel horecamanagers erkennen de potentie van kunstmatige intelligentie voor hun bedrijfstak, maar zijn terughoudend bij het daadwerkelijk implementeren ervan, zo schreven wij onlangs op deze website. Ze twijfelen welke toepassing het beste past bij hun bedrijfsmodel of concept en hebben niet altijd ...

Hotelketens Internationaal
Faena en Accor gaan wereldwijde samenwerking aan

Faena, een van 's werelds meest invloedrijke merken in de luxe levensstijl en horeca-industrie, en Accor, een toonaangevende hospitalitygroep met een uitgebreide merkenportefeuille en meer dan 5.000 accommodaties in 110 landen, zijn een samenwerking aangegaan om het Faena merk uit te breiden naa ...

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: