Nederlandse millennials geven meer om de reisbestemming dan om de reiskosten

24 november 2016 | Jorien Slager

Millennials zoeken op verschillende manieren naar hun ultieme reis, waarbij vrienden, familie en social media een zeer invloedrijke bron zijn

Nederlandse millennials oriënteren zich op verschillende manieren voor hun droomreis, waarbij een authentieke belevenis bovenaan de wensenlijst staat. In deze zoektocht blijkt de reisbestemming belangrijker dan de reiskosten. Daarnaast haalt deze digitale generatie haar reisinspiratie vooral uit een netwerk van vrienden, familie en social media. Dat blijkt uit het ‘Millennial Traveller’-onderzoek van Expedia, één van ‘s werelds grootste full-service online reisorganisaties. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Future Foundation in tien landen, waaronder Nederland. Het rapport geeft inzicht in de reistrends en het reisgedrag van millennials, een generatie die geboren is tussen de jaren 1981 en 2000.

Bestemming maakt het verschil

Maar liefst 45 procent van de Nederlandse millennials geven aan op zoek te zijn naar authenticiteit bij het boeken van een vakantie. Tijdens de zoektocht en vakantieplanning kijken de Nederlandse millennials dan ook vooral naar de reisbestemming (54 procent) om de ideale reis te vinden. Na de reisbestemming zijn vooral de prijs voor het transport (zoals vluchten, transfers en bus/trein) en de accommodatie (28 procent) van doorslaggevend belang, gevolgd door de reisdatums (14 procent).
 
Wereldwijd liggen deze percentages veel dichter bij elkaar; daar geeft 39 procent aan dat de prijs van de reis en de accommodatie van doorslaggevend belang zijn, 41 procent zegt dat juist de bestemming bepaalt waar zij heen gaan. Dat deze authentieke ervaringen niet altijd lang van tevoren vastliggen, blijkt uit het feit dat dertig procent van de millennials in Nederland wel eens een last minute-vakantie boeken.

Zoekt en gij zult vinden

Voordat Nederlandse millennials hun ultieme reisbestemming vinden, oriënteren ze zich op verschillende manieren. Expedia identificeerde zes profielen van de Nederlandse millennial, waarbij gekeken is naar de manier waarop ze zoeken naar vakanties:

De ‘close networker’ (33 procent): deze groep zoekt een reis naar aanleiding van wat anderen hen adviseren te doen via bijvoorbeeld sociale media. Vrienden en familie zijn voor 41 procent van deze groep de meest invloedrijke bron.

De ‘global seeker’ (19 procent): een groep die zich extreem goed inleest en gemiddeld 5,2 bronnen, zoals experts en sociale media, raadplegen voor het boeken van een vakantie. Nederlandse millennials raadplegen gemiddeld 1,5 bronnen meer tijdens hun voorbereiding dan het wereldwijde gemiddelde van 3,7.

De ‘direct booker’ (18 procent): deze groep bestaat uit individuen die zich vooral grondig verdiepen in het aanbod van online reisorganisaties.

De ‘price comparisor’ (13 procent): de millennial die tot deze groep behoort, laat zich verleiden door een goede prijs. Ze oriënteren zich vooral op prijsvergelijkingssites.

De ‘blog believer’ (9 procent): het sterk stijgende aantal reisblogs is een ideale bron voor deze groep millennials. Ze halen de meeste reisinspiratie uit travel blogs en zoeken online meer naar beeldmateriaal en video’s dan andere millennials.

De ‘traditional’ (8 procent): deze kleine groep millennials laat zich beïnvloeden door het advies van een reisbureau.

Sociale media

Uit het onderzoek blijkt verder dat gemiddeld vijftien procent van de Nederlanders aangeeft dat foto’s en video’s die anderen plaatsen op social media van invloed is op de keuze van de volgende reisbestemming. De groep millennials onder de Nederlanders is daar echter een stuk gevoeliger voor. Zeker dertig procent van deze groep laat zich beïnvloeden door zijn digitale vriendennetwerk. De grote invloed van sociale media op het zoeken en boeken van vakanties door millennials is in alle onderzochte landen te zien. China spant hierbij echter de kroon, zeker zestig procent van hen geeft aan beïnvloed te worden door ervaringen van anderen via sociale media.

Technologie: voor, tijdens en na de vakantie

93 procent van de Nederlandse millennials heeft een smartphone, bijna negentien procent leest vanaf een e-reader en bijna acht procent loopt rond met een wearable device. Technologie is ook tijdens vakantie onmisbaar geworden voor deze groep. Zo geeft 33 procent van hen aan wel interesse te hebben in het dragen van een apparaat dat de temperatuur van de hotelkamer aanpast aan de lichaamstemperatuur. Ook in de voorbereiding en tijdens het reizen gebruiken millennials duidelijk meer digitale hulpmiddelen dan de ‘gemiddelde Nederlander’. High-tech snufjes, zoals het vooraf checken van de reisbestemming via een virtual reality-bril, spreekt 23 procent van hen wel aan. Bijna zestig procent van de millennials maakt graag gebruik van een koffer met sensor, zodat die altijd en overal getraceerd kan worden.
 
René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia, over de bevindingen van dit onderzoek: “Het Millennial Traveller-onderzoek onderstreept dat millennials zoeken naar avontuur, authenticiteit en onafhankelijkheid. Reizen is een belangrijke manier om daar invulling aan te geven. Het is voor Expedia belangrijk inzicht te hebben in de wensen van reizigers in alle leeftijdsgroepen, ook in de millennial reiziger, die een stukje van de toekomst van reizen laten zien. Studies als deze, gecombineerd met patronen in boekingsgegevens, helpen ons om reizigers beter van dienst te kunnen zijn, onze diensten te verbeteren en om te innoveren in technologie, zodat we kunnen anticiperen op de behoeften van de toekomstige reizigers.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: