Nederlandse millennials geven meer om de reisbestemming dan om de reiskosten

24 november 2016 | Jorien Slager

Millennials zoeken op verschillende manieren naar hun ultieme reis, waarbij vrienden, familie en social media een zeer invloedrijke bron zijn

Nederlandse millennials oriënteren zich op verschillende manieren voor hun droomreis, waarbij een authentieke belevenis bovenaan de wensenlijst staat. In deze zoektocht blijkt de reisbestemming belangrijker dan de reiskosten. Daarnaast haalt deze digitale generatie haar reisinspiratie vooral uit een netwerk van vrienden, familie en social media. Dat blijkt uit het ‘Millennial Traveller’-onderzoek van Expedia, één van ‘s werelds grootste full-service online reisorganisaties. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Future Foundation in tien landen, waaronder Nederland. Het rapport geeft inzicht in de reistrends en het reisgedrag van millennials, een generatie die geboren is tussen de jaren 1981 en 2000.

Bestemming maakt het verschil

Maar liefst 45 procent van de Nederlandse millennials geven aan op zoek te zijn naar authenticiteit bij het boeken van een vakantie. Tijdens de zoektocht en vakantieplanning kijken de Nederlandse millennials dan ook vooral naar de reisbestemming (54 procent) om de ideale reis te vinden. Na de reisbestemming zijn vooral de prijs voor het transport (zoals vluchten, transfers en bus/trein) en de accommodatie (28 procent) van doorslaggevend belang, gevolgd door de reisdatums (14 procent).
 
Wereldwijd liggen deze percentages veel dichter bij elkaar; daar geeft 39 procent aan dat de prijs van de reis en de accommodatie van doorslaggevend belang zijn, 41 procent zegt dat juist de bestemming bepaalt waar zij heen gaan. Dat deze authentieke ervaringen niet altijd lang van tevoren vastliggen, blijkt uit het feit dat dertig procent van de millennials in Nederland wel eens een last minute-vakantie boeken.

Zoekt en gij zult vinden

Voordat Nederlandse millennials hun ultieme reisbestemming vinden, oriënteren ze zich op verschillende manieren. Expedia identificeerde zes profielen van de Nederlandse millennial, waarbij gekeken is naar de manier waarop ze zoeken naar vakanties:

De ‘close networker’ (33 procent): deze groep zoekt een reis naar aanleiding van wat anderen hen adviseren te doen via bijvoorbeeld sociale media. Vrienden en familie zijn voor 41 procent van deze groep de meest invloedrijke bron.

De ‘global seeker’ (19 procent): een groep die zich extreem goed inleest en gemiddeld 5,2 bronnen, zoals experts en sociale media, raadplegen voor het boeken van een vakantie. Nederlandse millennials raadplegen gemiddeld 1,5 bronnen meer tijdens hun voorbereiding dan het wereldwijde gemiddelde van 3,7.

De ‘direct booker’ (18 procent): deze groep bestaat uit individuen die zich vooral grondig verdiepen in het aanbod van online reisorganisaties.

De ‘price comparisor’ (13 procent): de millennial die tot deze groep behoort, laat zich verleiden door een goede prijs. Ze oriënteren zich vooral op prijsvergelijkingssites.

De ‘blog believer’ (9 procent): het sterk stijgende aantal reisblogs is een ideale bron voor deze groep millennials. Ze halen de meeste reisinspiratie uit travel blogs en zoeken online meer naar beeldmateriaal en video’s dan andere millennials.

De ‘traditional’ (8 procent): deze kleine groep millennials laat zich beïnvloeden door het advies van een reisbureau.

Sociale media

Uit het onderzoek blijkt verder dat gemiddeld vijftien procent van de Nederlanders aangeeft dat foto’s en video’s die anderen plaatsen op social media van invloed is op de keuze van de volgende reisbestemming. De groep millennials onder de Nederlanders is daar echter een stuk gevoeliger voor. Zeker dertig procent van deze groep laat zich beïnvloeden door zijn digitale vriendennetwerk. De grote invloed van sociale media op het zoeken en boeken van vakanties door millennials is in alle onderzochte landen te zien. China spant hierbij echter de kroon, zeker zestig procent van hen geeft aan beïnvloed te worden door ervaringen van anderen via sociale media.

Technologie: voor, tijdens en na de vakantie

93 procent van de Nederlandse millennials heeft een smartphone, bijna negentien procent leest vanaf een e-reader en bijna acht procent loopt rond met een wearable device. Technologie is ook tijdens vakantie onmisbaar geworden voor deze groep. Zo geeft 33 procent van hen aan wel interesse te hebben in het dragen van een apparaat dat de temperatuur van de hotelkamer aanpast aan de lichaamstemperatuur. Ook in de voorbereiding en tijdens het reizen gebruiken millennials duidelijk meer digitale hulpmiddelen dan de ‘gemiddelde Nederlander’. High-tech snufjes, zoals het vooraf checken van de reisbestemming via een virtual reality-bril, spreekt 23 procent van hen wel aan. Bijna zestig procent van de millennials maakt graag gebruik van een koffer met sensor, zodat die altijd en overal getraceerd kan worden.
 
René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia, over de bevindingen van dit onderzoek: “Het Millennial Traveller-onderzoek onderstreept dat millennials zoeken naar avontuur, authenticiteit en onafhankelijkheid. Reizen is een belangrijke manier om daar invulling aan te geven. Het is voor Expedia belangrijk inzicht te hebben in de wensen van reizigers in alle leeftijdsgroepen, ook in de millennial reiziger, die een stukje van de toekomst van reizen laten zien. Studies als deze, gecombineerd met patronen in boekingsgegevens, helpen ons om reizigers beter van dienst te kunnen zijn, onze diensten te verbeteren en om te innoveren in technologie, zodat we kunnen anticiperen op de behoeften van de toekomstige reizigers.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Internationaal Tech
Alweer een hotelketen slachtoffer van hackers

Het is weer raak: hackers hebben afgelopen zomer de klantgegevens buit weten te maken van 10,6 miljoen gasten van het Amerikaanse hotelbedrijf MGM Resorts. De gegevens zijn gedeeld op een forum voor hackers, meldt zdnet.com. Op het forum werden de adressen, namen, burgerservicenummers en telefoo...

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: