Nederlandse restaurants kunnen jaarlijks 582 miljoen euro besparen

12 januari 2020 | redactie

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit besparingspotentieel is maandag 13 januari bekendgemaakt tijdens de Horecava in de RAI Amsterdam op de slotdag van de Food Waste Challenge. Ook is het gezamenlijke besparingsdoel voor 2030, een reductie van 50%, onthuld door minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Rabobanks groepsdirectievoorzitter Wiebe Draijer. Om naar dit doel toe te werken lanceerde minister Schouten het #Verspillingsvrij- logo voor horecabedrijven en de Foodybag-campagne.

De Food Waste Challenge is een door Rabobank georganiseerd traject in samenwerking met de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Het is de eerste keer dat een dergelijk grootschalig initiatief in de horecasector is georganiseerd.

In Nederland wordt ongeveer een kwart van het voedsel verspild. De horecasector is daarbij een belangrijke aandeelhouder met 14 procent van het totaal. Deelnemers aan de Food Waste Challenge probeerden op twee fronten winst te behalen om verspilling in hun horecazaken in te dammen: op het keukenafval tijdens de voorbereiding en de bordresten, wat terugkomt op de borden van de gasten. Daarbij kregen ze hulp van experts van Wastewatchers en Hotelschool The Hague.

Verbetering verdienmodel

De Food Waste Challenge is een programma opgezet door de bank om in de horecasector de ecologische voetafdruk van voedsel te verkleinen. “De marges in de horeca zijn klein. Tegelijkertijd is het toch een voedselverspillingshotspot,” aldus Jos Klerx, sectorspecialist Horeca & Recreatie bij Rabobank. “Het lijkt dan een abc’tje, maar de mogelijkheden voor voorkomen, verminderen en verwaarden van verspilling moeten wel inzichtelijk gemaakt worden. Dat lukt dankzij de Food Waste Challenge, wat bijdraagt aan het verdienmodel e?n aan het verduurzamen van de onderneming.”

21 procent minder verspild

Bijna honderd horecazaken rondden het gehele uitdagingstraject met succes af. Na een nulmeting, waarbij gedurende alle openingsdagen in een week het voedselafval werd gemeten, werd het besparingsdoel vastgesteld. Het uitgangspunt was dat er in korte tijd 12,5% minder verspild zou worden. Hierna werkten de bedrijven zes weken met hulp van de experts aan het realiseren van deze ambities. Bij de slotmeting is wederom gedurende een week al het voedselafval gemeten. Hieruit blijkt dat deze restaurants gemiddeld maar liefst 21 procent minder verspilling hebben behaald.

In 2030: 50% reductie

Vanuit de resultaten uit de nulmeting is het besparingspotentieel voor alle (hotel)restaurants berekend. Dit komt neer op 61 miljoen kilo minder voedselverspilling, wat evenveel is als e?e?n jaar voedsel voor alle inwoners van de stad Haarlem. Dit is een potentie?le kostenbesparing van

582 miljoen euro voor de sector en een reductie van 121.000 ton CO2-uitstoot. De Verenigde Naties hebben als doel gesteld om in 2030 50% minder voedsel te verspillen. De Nederlandse restaurants moeten hiervoor een reductie realiseren met een economische waarde van 291 miljoen euro.

Foodybag

Bij de presentatie van de cijfers in de RAI Amsterdam stonden de doelen voor 2030 op een manshoge Foodybag, onthuld door minister Carola Schouten en Wiebe Draijer. Om ook de horecagasten meer te betrekken, start het ministerie van LNV in samenwerking met de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en de stichting Natuur & Milieu een campagne, waar de Foodybag met mascotte Becky een prominente rol in spelen.

In september 2020 start de tweede editie van de Food Waste Challenge. Vanaf vandaag kunnen gei?nteresseerde horecaondernemers zich al opgeven voor dit besparingsprogramma.

Meer informatie is te vinden op: www.rabobank.nl/foodwastechallenge.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Achtergronden
Award Familiehotel 2020 gaat naar Preston Palace  

Preston Palace is voor de zesde maal op rij uitgeroepen tot 'Familiehotel van het Jaar'. Maar liefst 83% van de stemmers stemde op het Twentse all-inclusive resort. Om haar dankbaarheid te benadrukken doneert Preston Palace aan een goed doel dat zich inzet voor families, krijgen alle medewer...

Booking.com OTA's
Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties

Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties voor appartementen, vakantiehuizen en villa's; het nieuwe systeem maakt het makkelijker voor reizigers om de kwaliteit van unieke verblijfsplekken te vergelijken. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit als ze...

Personeel
De nieuwste technologische tools voor het koesteren van talent

Waar menselijk talent in de jaren ‘90 werd gezien als een verrijking om te managen onder het concept van talentmanagement, neemt het koesteren van talent een humanistisch standpunt in van de mensen van een organisatie van wie het doel in lijn is met het bedrijf dat talent ontwikkelt en koester...

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: