NHL Stenden wint Europese Mise en Place Cup 2022

Auteur: Redactie
Events 29 april 2022
NHL Stenden wint Europese Mise en Place Cup 2022

De veertiende editie van de European Mise en Place Cup (EMCup) vond plaats op zondag 24 april en maandag 25 april in Maastricht. Deze editie draaide om het thema "Intrapreneurship - The salvation of our hospitality DNA?" De winnaar van de EMCup 2022 is Hotel Management School - NHL Stenden Hogeschool uit Leeuwarden, gevolgd door Saxion Hogeschool en The Emirates Academy of Hospitality Management. Deze winnaars lieten negentien andere scholen achter zich. Meer dan honderd studenten namen deel tijdens twee wedstrijddagen in Maastricht.

EMCup 2022 
22 gerenommeerde internationale Hotel Management Scholen uit twaalf verschillende Europese landen namen deel aan de veertiende editie van de European Mise en Place Cup. Zij kwamen in Maastricht bijeen om hun visie te geven op het thema "Intrapreneurship - The salvation of our hospitality DNA?". “Dit thema is gekozen als gevolg van de snelle veranderingen waarmee de gastvrijheidsindustrie te maken heeft gehad. Van de wereldwijde financiële crisis tot de recente pandemie, meerdere externe omstandigheden dwingen de industrie om haar acties en doelstellingen opnieuw te evalueren. De deelnemende studenten pakten dit probleem frontaal aan en inspireerden de Business Jury met hun creatieve ideeën”, meldt de organisatie. De Business Jury bestaat dit jaar uit meer dan tachtig hospitality professionals van 44 verschillende bedrijven.

Competitiedagen 
De teams van studenten voerden voorafgaand aan de wedstrijd verschillende opdrachten uit. Ze moesten een social media-campagne opzetten om de naamsbekendheid van hun deelname aan de EMCup en het thema te vergroten. Daarnaast schreven de 22 teams een academische paper die beoordeeld werd door de leden van de Business Jury.

Ook pitchten de teams hun academische paper tijdens de competitiedagen. Verder werkten ze aan een case die ook werd gepitcht, waarbij de feedback van de jury niet uit het oog werd verloren. Al deze elementen maakten deel uit van de rangschikking van de top 14. De top 14 ging de strijd aan in debatten en de winnaars - top 7 - kregen de kans om hun case verder uit te werken en presenteerden hun ideeën aan een groot publiek op het podium van MECC Maastricht. De studenten lieten zien hoe de horeca kan zorgen voor een leven lang leren om werknemers binnen de branche te houden.

Het programma werd begeleid door trainers van Q-staff, die trainingen gaven over gedragsstijlen en ook een workshop over personal branding. Daarnaast gaf Keynote Speaker Mark Livings, oprichter van Lyre's Spirit Co, een presentatie gerelateerd aan het thema.

‘Key’
De deelnemende studenten hadden naast de competitie nog een andere belangrijke missie; het opbouwen van een professioneel netwerk. Om de interactie tussen de deelnemers te stimuleren vond er op de eerste wedstrijddag een roulerend netwerkdiner plaats bij Hotel Management School Maastricht, waar alle partners een tafel hadden. Daarnaast vond er een interactieve sessie plaats waar de studenten in een informele sfeer advies konden vragen aan professionals. De wedstrijd werd afgesloten met een prijsdiner in de Rebelle in Maastricht.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws