Nic Ramakers: “Met een halfjaar werken heb je de functie gezien, maar geen ervaring opgedaan”

Auteur: Silke Onink
Nic Ramakers: “Met een halfjaar werken heb je de functie gezien, maar geen ervaring opgedaan”

Op 11 maart, tijdens de TEFAF, stond het hele team van Van Oys Maastricht Retreat klaar om een week lang de eerste gasten te ontvangen. Een team waar Nic Ramakers (26), als executive housekeeping manager, deel van uitmaakt. “Deze week gaf ons de kans om grondig te evalueren voordat we eind april de deuren definitief openen.”

Ramakers trad in december 2024 in dienst bij het eerste vijfsterren superior hotel van Limburg om ervaring als housekeeping manager op te doen. De toekomstdroom? “Mijn ambitie is om general manager te worden. Ik weet niet of ik die functie wil bemachtigen in het vijfsterren superior segment; ik geef eerder de voorkeur aan viersterren superior of regulier vijfsterren. Het is voor mij van groot belang dat ik alle onderdelen op het gebied van rooms division heb ervaren.”

Groeien naar de top

Ramakers woont momenteel in Geleen, op een halfuur afstand van Maastricht. Eerder woonde hij in Antwerpen om ervaring op te doen. “Ik werk inmiddels ruim negen jaar bij sterrenhotels in de hogere hotelklasse. Wat mij aantrok was het contact met gasten. Ik wil alles voor een gast kunnen doen zonder nee te hoeven zeggen, daar heb ik namelijk een hekel aan. In de luxe hotellerie is dat geen enkel probleem, daar doe je alles voor de gast. Het belangrijkste vind ik dat de gast meer dan tevreden naar huis gaat.”

“Ik ben op achttienjarige leeftijd gestart met een stage aan de frontoffice van La Butte aux Bois in Lanaken. Tijdens mijn studie aan de middelbare hotelschool in Heerlen, op het Arcus College, heb ik hier vier jaar mogen werken. Mijns inziens is het heel uitzonderlijk om als student twee dagen per week aan de receptie van een vijfsterren superior hotel te mogen werken. Met alle respect, ik denk niet dat dit voor iedereen is weggelegd. Toen ik de studie succesvol had afgerond, heb ik nog een associate’s degree behaald bij Zuyd Hogeschool.” In de jaren dat Ramakers bij La Butte aux Bois werkte, was Marc Alofs, momenteel general manager van Van Oys, verantwoordelijk voor de exploitatie van het hotel in Lanaken. “Dankzij Marc Alofs en zijn vrouw Stéphanie Stulens heb ik telkens de kans gekregen om te kunnen groeien.”

Na vier jaar aan de frontoffice van La Butte aux Bois was Ramakers klaar voor een nieuwe stap. “Eigenlijk dacht ik: ik ga achter Marc Alofs aan. Hij startte met de opening van een hotel in Antwerpen. Dat was Botanic Sanctuary Antwerp, ook een vijfsterren superior. Ik ben gestart aan de frontoffice, maar kreeg later de mogelijkheid om door te groeien naar assistent housekeeping manager. Die functie sprak me aan omdat ik altijd heb gezegd dat ik alles binnen rooms division wil ervaren, voor de volledigheid van mijn toekomstige carrière. Het was prachtig om te werken bij Botanic Sanctuary, echt heel leuk dat ik deze kansen kreeg. Drie jaar later ben ik vertrokken en heb ik even wat rust genomen. In de tussentijd heb ik enkele kleine projecten aangenomen als zelfstandig ondernemer. Ik vind het pad dat ik de afgelopen zeven jaar heb bewandeld heel mooi. Eind 2024 was het tijd voor Van Oys.”

“Vind ze maar eens…”

In de eerste maanden als executive housekeeping manager van het recent geopende hotel heeft Ramakers veel tijd gestoken in het vinden van het juiste team. “We hebben ervoor gekozen om te werken met interne housekeeping, maar vind ze maar eens. Het hotel staat niet in het centrum van Maastricht en er is maar één busverbinding naar Van Oys. Zie dan maar eens een housekeepingteam samen te stellen van 20 à 25 medewerkers. Half januari 2025 had ik slechts vier personen gevonden. We waren al druk bezig met werven, maar hebben toen alles op alles gezet. We hebben contact gehad met het UWV en soortgelijke organisaties, drukten flyers en posters en hebben sociale media zoals Facebook als het ware gebombardeerd", lacht Ramakers.

“Uiteindelijk is het gelukt en heb ik een goed team klaarstaan voor de housekeeping van het hotel. Als je eenmaal een ingangetje hebt, en de bal begint te rollen, dan kom je er wel. Ik nam natuurlijk ook niet zomaar iedereen aan. Van Oys is een hotel met hoge standaarden, dus er moet een strenge selectie zijn. Naast het werven van een team heb ik mij bezig gehouden met het regelen van de laatste benodigde materialen. Veel hiervan was al geregeld door Stéphanie voordat ik in december in dienst trad. Gelukkig maar, want in drie maanden het hele voortraject op poten zetten is onmogelijk. Mijn focus lag deze drie maanden vooral op contact met leveranciers, samen met Stéphanie de puntjes op de i zetten, het vinden van het perfecte team en het uitschrijven van een procedure- en instructieboek. Dat boek is niet zomaar geschreven, het moest ook praktisch uitvoerbaar zijn. Ik heb geprobeerd de basis op orde te krijgen, zodat we vanaf daar mooie resultaten kunnen behalen.”

Ervaring is kennis

Dat de ambitieuze Ramakers vastbesloten is zijn toekomstambities waar te maken, blijkt wel uit zijn inzet bij de drie vijfsterren superior hotels. “Mijn ambitie is misschien niet per se om general manager te worden van een vijfsterren superior hotel. Mijn focus ligt puur op de functie, niet op het niveau van het segment. Ik vind het vooral belangrijk dat ik een mooi en hoog serviceniveau kan bieden. Voordat ik deze ambitie waar maak wil ik er in ieder geval voor zorgen dat het gedeelte rooms division goed geregeld is.”

“Een halfjaar als housekeeper werken betekent misschien dat je de functie gezien hebt, maar je hebt nog niet de ervaring opgedaan. Daarom kies ik er bewust voor om voor elke functie een langere periode ervaring op te doen. Ik heb ruim vierenhalf jaar aan de frontoffice gestaan, ben nu druk met housekeeping en wil misschien nog ervaring opdoen bij de technische dienst. Wanneer ik genoeg ervaring heb in rooms division, heb ik een goede basis. Van daaruit wil ik doorgroeien naar een volgende functie, bijvoorbeeld rooms division manager. Ik zie dit als een belangrijke tussenstap naar mijn ambitie om general manager te worden. Het belangrijkste voor mij is dat ik overal verstand van heb en begrijp waarom bepaalde dingen gebeuren zoals ze gebeuren. De ambitie om general manager te worden is mooi, maar ik wil eerst de tijd nemen voor de basis. Dan kom ik er vanzelf.”

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws