Onderhandeling nieuwe horeca-cao na de zomer van start

27 juli 2017 | Roy Spijker
Onderhandeling nieuwe horeca-cao na de zomer van start<

Het Landelijk Bestuur van Koninklijke Horeca Nederland geeft toestemming om met FNV Horeca en CNV Vakmensen te gaan onderhandelen voor een nieuwe horeca-cao. Dat heeft de KHN woensdagavond bekend gemaakt. Voor de KHN is het arbeidsvoorwaardenreglement uitgangspunt voor de onderhandelingen.

De afgelopen tijd zijn er een aantal verkennende gesprekken gevoerd, om te zien hoe het huidig arbeidsvoorwaardenreglement in onderhandeling met de vakbonden kan worden omgezet in een nieuwe horeca-cao. Een cao die geldt voor alle horecamedewerkers, werkzaam bij KHN-leden en niet-leden.

KHN benadrukt dat maatwerk een belangrijk uitgangspunt vormt bij de gesprekken. De nieuwe wetgeving zoals de Wet werk en zekerheid is al ingewikkeld genoeg. KHN vindt dat een cao dat voor zowel werkgever als werknemer makkelijk moet maken om toe te passen. Ook is belangrijk dat werkgevers niet meer risico’s nemen dan zij zelf aankunnen. Tijdens gesprekken heeft KHN aangegeven dat een cao dat zou moeten ondersteunen. Vanzelfsprekend met respect, weerbaarheid en vooruitzicht voor medewerkers.

Ook FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben aangegeven de onderhandelingen te kunnen starten. Met het oog op de zorgvuldigheid van dit proces en de vakantieperiode, zullen de echte onderhandelingsrondes begin september starten als procedures en data zijn overeengekomen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. ...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: